„Au fost foarte multe intalniri. Este normal ca intr-o tranzactie de astfel de proportii cele doua parti implicate sa se intalneasca de multe ori. Cand se cumpara o societate se face o analiza tehnica, financiara, juridica a acelei societati, se cer clarificari, negocieri de contract, clauze. Si asta ia timp”, a declarat Cristian Lina, managing partner in cadrul firmei de avocatura Lina&Guia.
Acesta a asistat compania Cosmote inca de la intrarea sa pe piata, in 2005, prin achizitia Cosmorom. „A fost prima tranzactie la care am lucrat pentru ei. Apoi i-am asistat si atunci cand au cumparat retailerul Germanos. Astfel ca, in acest caz, alegerea noastra a a venit in mod natural”, a precizat Lina. „Tranzactiile Cosmote-Cosmorom si Cosmote-Zapp nu au semanat decat la faptul ca, in ambele cazuri, companiile achizitionate aveau o cota de piata mica. In rest, fiecare tranzactie difera”, a spus Lina.
Echipa de avocati a Lina&Guia care a asistat tranzactia Cosmote-Zapp a fost formata din 11 persoane.
Efecte asupra pietei
Pozitiile operatorilor telecom difera in ceea ce priveste achizitia Zapp de catre Cosmote. Daca reprezentantii RCS&RDS sunt de parere ca aceasta nu va modifica semnificativ piata de telecom, iar oficialii Cosmote cred ca aceasta va intensifica concurenta, pe de alta parte, reprezentantii Orange Romania au declarat anterior ca achizitia va crea o pozitie dominanta pe piata locala de telefonie. Reprezentantii Vodafone nu au exprimat o parere in acest sens.
[quote=Cristian Lina]Tranzactiile Cosmote-Cosmorom si Cosmote-Zapp nu au semanat decat la faptul ca, in ambele cazuri, companiile achizitionate aveau o cota de piata mica. In rest, fiecare tranzactie difera.[/quote]
Cosmote si Zapp asteapta acum aprobarea Consiliului Concurentei. Reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) au declarat ca ei nu au nicio autoritate pentru a aproba sau nu aceasta tranzactie, fiind necesara doar trimiterea unei notificari catre ei dupa ce aceasta s-a finalizat.
In 2008, Zapp a raportat venituri de 61 milioane de euro si o baza de clienti de 374.000 de abonati.
Cosmote Romania este al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, ca numar de clienti, principalii competitori fiind Orange Romania, liderul pietei, si Vodafone Romania.
Speculatii privind rebranduirea celor 2 companii in T-Mobile
Surse din piata de telecomunicatii, aceleasi care prevesteau in urma cu cateva luni achizitia Zapp de catre Cosmote, speculeaza ca din 2010, operatorul Cosmote ar putea functiona sub brandul T-Mobile, al Deutsche Telekom.
La ultima conferinta organizata de oficialii Deutsche Telekom acestia au declarat ca rebranduirea nu este o prioritate pe piata locala. Totodata, insa, acestia au negat si speculatiile cu privire la achizitia operatorului Zapp, care pana la urma s-a finalizat.
Deutsche Telekom a devenit anul trecut cel mai important actionar minoritar al OTE si detine in prezent 30% plus unul din drepturile de vot in actionariatul grupului elen, in urma unor tranzactii in valoare totala de 4,4 miliarde euro. Rezultatele OTE, grup care mai detine pe piata romaneasca Romtelecom si Germanos, au fost consolidate in cele ale Deutsche Telekom pentru prima data in primul trimestru al acestui an.