La finele lui 2008, rata de penetrare pe piata locala de PC-uri a desktop-urilor, computerele de birou, a fost de 53%, in timp ce laptop-urile au acoperit 45% din acest segment, conform companiei de cercetare IDC.
„Laptopurile detin acum majoritatea in vanzarile de PC-uri, atat pe plan international cat si national. Piata de calculatoare desktop si periferice aferente este inca foarte dezvoltata, insa estimam ca va cobori sub procentul de 10% undeva in urmatorii 5-10 ani”, au declarat pentru DailyBusiness.ro oficiali ai operatorului telecom Orange Romania.
Printre avantajele pe care desktop-ul le are fata de laptop se numara in primul randul pretul mai redus, dar si o flexibilitate mai mare in cazul nevoii de upgrade (inlocuirea unor componente cu altele mai noi – n.r.). Totusi, acestea nu par sa fie de ajuns.
De pilda, Calin Tatomir, manager al Microsoft Romania, spune ca unul din principalele motive pentru care desktop-urile vor pierde teren in anii urmatori este faptul ca „laptop-urile pot fi oricand transformate in desktop-uri”, prin atasarea mai multor accesorii.
„Un laptop poate fi oricind transformat in desktop, la care sunt atasate unitati periferice, de la ecrane la imprimante. Din sistemul de calcul, ecranul este cel care defineste un ‘form factor’ – tipul de instrument de calcul folosit. Cred ca aparitia netbook-urilor si rolul pe care operatorii de telefonie si furnizoriii de servicii Internet il joaca in distribuirea acestora vor accelera adoptarea sistemelor de calcul mobile (laptop, notebook, netbook) in urmatorii cinci ani, care pot fi oricind transformate in desktopuri”, a spus pentru DailyBusiness.ro seful filialei locale a celui mai mare producat de software din lume.
Acesta a subliniat ca la Microsoft Romania, desktopurile au fost inlocuite deja in totalitate, angajatii companiei lucrand in prezent exclusiv pe laptop-uri.
Catalin Marinescu, presedintele autoritatii in comunicatii din Romania, ANCOM, face o delimitare clara intre utilizatorii de notebook-uri si cei de desktop-uri, declarand totodata ca este o problema de cativa ani pentru ca desktop-urile sa dispara aproape total de pe piata romaneasca.
„Din punct de vedere al consumatorilor, utilizatorii notebook-urilor au venituri peste medie si locuiesc in localitati cu o infrastructura bine dezvoltata, in timp ce cumparatorii desktop-urilor se regasesc, in special, in mediul institutional sau business, dar si in randurile persoanelor cu venituri medii”, a spus Marinescu.
„In acest context, in care o mare parte a mediului economic romanesc desfasoara activitati care presupun munca la birou, vor trece cativa ani pana cand desktop-urile vor disparea de pe piata romaneasca”, a continuat acesta.
Institutiile publice nu renunta la desktop-uri
„In 10 ani probabil ca vor exista in continuare desktopuri in domeniile de activitate profesionala ce necesita multa putere de calcul sau un display de calitate (prelucrare grafica, web design, etc). Consumatorii privati care vor folosi in continuare desktopuri sunt probabil pasionatii de calculatoare si/sau jocuri, cei care doresc cea mai buna perfomanta cu un buget redus, sau cei care vor considera ca folosirea unui calculator desktop este mai ergonomica. De asemenea, un segment semnificativ din acesti clienti vor fi utilizatori duali, atat de desktop cat si de laptop”, sunt de parere oficialii Orange Romania.
Calin Tatomir de la Microsoft considera ca desktop-urile vor fi de neinlocuit acolo unde este necesara o mare putere grafica si in companiile specializate pe web-design. De asemenea, acestea vor ramane prezente in industria jocurilor video.
Oficialii Panasonic Romania considera ca institutiile publice vor renunta cu greu la desktop-uri.
„Peste cativa ani vom mai vedea desktop-uri in banci, in institutii publice, in toate firmele unde exista personal care sta toata ziua la birou si lucreaza pe PC. Este vorba pana la urma de nevoile fiecarui job in parte”, a declarat Octav Popian, Business Development Manager Panasonic Computer Products Europe.
Pretul redus al desktop-urilor va ramane insa principalul punct forte al acestora, este parerea oficialilor LG Romania.
„Desi laptop-urile si smartphone-urilor vor domina piata, vor exista in continuare si utilizatori care vor folosi si desktop-ul, din considerente in primul rand legate de pret, acestea fiind mai ieftine in general decat gadgeturile mentionate anterior”, au conchis oficialii LG Romania.