Majoritatea celor 405 utilizatori de telefonie mobila si 379 utilizatori de telefonie fixa care au luat parte la sondajul realizat de ANRCTI au oferit raspunsuri incorecte la intrebari simple care vizau nivelul tarifelor. Totodata, acestia au aratat ca au o perceptie eronata cu privire la cat de ieftine sau scumpe sunt serviciile unei companii fata de alta.
In cazul telefoniei mobile, dintre cei 405 de utilizatori intervievati, 231 au afirmat ca stiu exact cat platesc. Dintre acestia, 179, adica 77,49% au indicat ulterior un pret incorect, mai mic decat suma platita in realitate.
In ceea ce priveste telefonia fixa, 31% dintre utilizatorii intervievati au declarat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc, in timp ce 53% au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.
Studiul in randul utilizatorilor finali a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu varsta peste 16 ani, din mediul rural si urban. Studiul a fost desfasurat in perioada 16 – 23 aprilie 2007.
Sondajul a relevat faptul ca utilizatorii de telefonie fixa se confrunta cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta. Spre exemplu, un operator de telefonie fixa comercializeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar.
Acelasi lucru se intampla si in cazul telefoniei mobile – un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continand intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale.
In cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 planuri tarifare, majoritatii acestor planuri putandu-le fi asociate combinatii de unu la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile. Mai mult, unele dintre extraoptiuni sunt comercializate la preturi diferite in functie de valoarea abonamentului, altele sunt legate in combinatii in scara, in timp ce in cadrul fiecaruia din cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale, au transmis oficialii ANRCTI.
Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea / in afara retelei, catre retele mobile / catre retele fixe, in orele de varf / in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite) ii aduce pe acestia in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum, sunt de parere realizatorii studiului.
„Tinand cont de rezultatele acestor studii, ANRCTI isi propune ca unul dintre obiectivele strategice de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor. „, a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.