Razvan Petrescu, seful filialei locale Nokia, cel mai mare producator de terminale mobile la nivel mondial, considera ca aceasta pondere urmeaza sa creasca in viitor. „Romanii prefera din ce in ce mai mult smartphone-urile. Este normal, intrucat deja marii producatori aleg sa scoata pe piata din ce in ce mai multe modele de ‘telefoane inteligente’, trend urmat si de Nokia. De asemenea, magazinele de aplicatii online pentru smartphone-uri imping in fata aceasta piata si au o influenta esentiala in evolutia ei”, spune acesta. Petrescu subliniaza ca telefoanele smart vor incepe de asemenea sa fie folosite din ce in ce mai mult, si in Romania, pentru cautarea pe Internet.
Stefanos Theocharopoulos, seful Cosmote Romania, cel de-al treilea operator de telefonie mobila din tara, subliniaza ca smartphone-urile vor incepe sa fie folosite din ce in ce mai mult de persoane non-business. „Consider ca Blackberry-urile, considerate terminale ‘de business’ vor incepe sa fie din ce in ce mai accesibile ca pret si vor prezenta interes din ce in ce mai mare pentru persoane care nu sunt implicate in afaceri. Astfel, vom asista in viitorul apropiat la o ‘incetosare’ a liniei demarcatoare dintre telefoane considerate potrivite pentru business si cele entry-level”, a spus seful Cosmote Romania.
Un studiu al GfK Romania subliniaza ca in primele doua luni ale anului curent numarul de telefoane mobile vandute a scazut cu circa 23% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Oficialii Germanos au subliniat si ei ca piata a scazut, insa nu au facut estimari. Pe primul trimestru al anului curent valoarea pietei de produse de telecomunicatii (telefoane si accesorii – n.r.) a fost de 42 mil. euro, in scadere cu 34,7%, din cauza declinului mediu de achizitie si printr-un nivel ridicat de subventionare de catre operatori.
Din punct de vedere al marcilor comercializate in Romania, oficialii Germanos spun ca acestea respecta clasamentul mondial al producatorilor de telefoane mobile. Conform companiei de cercetare IDC, la finalul primului trimestru al anului curent, Nokia avea cea mai mare cota de piata la nivel mondial, de 36,6% si vanzari de 107,8 milioane unitati. Producatorul finlandez era urmat de Samsung, companie ce a comercializat 64,3 milioane telefoane si atingand o cota de 21,8%. Cele doua companii sunt urmate de LG, cota de 9,2% si vanzari de 27,1%.
La nivel global, in primele trei luni ale anului curent s-au comercializat 314,7 milioane de telefoane mobile, in crestere cu 17% fata de aceeasi perioada a anului precedent, conform Gartner. Ponderea smartphone-urilor din totalul vanzarilor globale de terminale mobile a crescut de la 13,6% in primul trimestru al lui 2009 la 17,3%. Acest lucru inseamna ca s-au comercializat, la nivel global, 54,3 milioane smartphone-uri.
Daca clasamentul mondial al producatorilor de smartphone-uri se pastreaza si in Romania, inseamna ca si in tara cele mai cautate smartphone-uri sunt Nokia, urmate de Blackberry-urile canadienilor de la Research in Motion (RIM) si modele de iPhone ale Apple.
Principalii jucatori de pe piata de retail GSM sunt Germanos, Fonomat si Euro GSM.
Germanos are in prezent 250 de magazine, in scadere cu 10 fata de inceputul anului 2009, dar in crestere de la 200 de magazine la inceputul lui 2008. Lantul de magazine Germanos, detinut de grecii de la OTE si prezent in Grecia, Romania, Macedonia si Bulgaria, a inregistrat in 2009 scaderi ale veniturilor cu 11,2%, de la 1,01 mld. euro la 902 mil. euro.
Germanos comercializeaza produse si servicii de telefonie mobila atat pentru Cosmote cat si pentru Romtelecom, acestea fiind detinute tot de OTE.
Cota de piata a Germanos pe piata locala este de circa 20%, la nivel de valoare a vanzarilor. Estimarea a fost facuta de oficialii Germanos pentru DailyBusiness.ro.
Fonomat a fost cel mai mare dealer Orange in perioada aprilie 2008 – aprilie 2010 cand cele doua entitati au incheiat contractul de colaborare. Pana in prezent Fonomat nu a incheiat contract de reprezentanta cu vreun alt operator telecom.
Compania are 166 magazine la nivel national, numar constant fata de inceputul lui 2008.
Fonomat s-a format prin achizitionarea de catre fondul de investitii spaniol GED Private Equity a patru retele GSM – Dasimpex, Puls, GSM Land si Plus GSM. Fonomat a inregistrat in 2008 afaceri de 28 mil. euro, in septembrie 2009 oficialii companiei estimand ca vor inregistra o scadere de 6-12% pe tot anul trecut.
Reteaua Euro-GSM, controlata de antreprenorii clujeni Silvia si Zolt Fodor, numara in prezent 119 magazine. In 2009, din considerente legate de optimizarea costurilor si eficientizarea activitatilor, compania a inchis 9 magazine.
In 2009, compania a generat venituri de 27,7 mil. euro, in scadere cu peste 28% fata de 2008. „Pentru anul in curs credem ca vanzarile se vor mentine la nivelul anului 2009, insa luam in calcul si o eventuala diminuare a afacerilor cu maximum 5%, in conditiile economice actuale”, au declarat anterior oficialii companiei.
Per total, in 2009 s-au comercializat intre 3,8 si 5 mil. telefoane mobile, conform estimarilor mai multor operatori si retaileri GSM din piata. In 2009, valoarea telefoanelor mobile vandute in Romania a scazut cu circa 30% pana la circa 253 mil. euro, din aceasta vanzarile de smartphone-uri reprezentand 21,4%, adica in jur de 55 mil. euro, potrivit GfK Romania.
Piata gri de telefoane mobile, reprezentata de dispozitivele vandute prin alte mijloace in afara celor autorizate precum si mobilele cu interventii neautorizate la nivel de soft a atins in 2009 o pondere de circa 10-15% din totalul vanzarilor de terminale mobile. Astfel, considerand ca in 2009 s-au vandut circa 4 mil. telefoane (estimare Germanos – n.r.), piata gri inseamna 400.000-600.000 telefoane.
Piata gri a telefoanelor mobile a scazut insa semnificativ ca pondere din totalul vanzarilor fata de anii anteriori. Astfel, la inceputul noului mileniu, in 2000, principalii producatori de telefoane mobile (Nokia, Motorola, Ericsson etc) avertizau ca segmentul gri acoperea 2/3 din intreaga piata. In 2007 oficialii importatorului oficial al Samsung in Romania estima ca piata gri acopera 20-25% din totalul vanzarilor de mobile din Romania.
Observand aceasta tendinta, Costin Soare, retail director al retelei de magazine GSM Internity, spune ca „in cativa ani fenomenul va disparea de la sine, avand in vedere faptul ca piata gri a avut o evolutie puternic descendenta”.