- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Vanzarile prin credit in IT&C au scazut puternic in T1, trendul va continua

21 Apr, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Dupa ce in prima jumatate a anului trecut, unul din trei romani cumpara prin credit electronice, electrocasnice sau produse IT, primele trei luni ale anului acesta au indicat o scadere considerabila a achizitionarii prin credite in cazul magazinelor traditionale.
Vanzarile prin credit in IT&C au scazut puternic in T1, trendul va continua

In cazul Depozitului de Calculatoare, detinut de compania Romsoft, ponderea vanzarilor prin credite a scazut in primul trimestru cu circa 30 de puncte procentuale, fata de media pe intreg anul 2008.

„Daca in 2008 circa 35% dintre vanzari s-au realizat prin contractare de credite, in primul trimestru al anului aceasta pondere a scazut pana aproape de 5%. Estimez ca pana la finele anului, pe intreaga piata IT si electronice, vanzarile prin creditare vor scadea cu 50-60% fata de 2008″, a declarat pentru DailyBusiness.ro Adrian Furnica, director al Romsoft.

Reprezentantii Flamingo sustin acelasi trend: „La inceputul lui 2009 s-a putut observa o scadere a platilor prin credit, comparativ cu platile integrale, cash, iar noi consideram ca aceste trend se va mentine pe tot parcursul anului. Aproximativ 55%-60% dintre produsele vandute sunt achitate integral cash, restul fiind achitat in rate (prin credite), cu cardul sau prin alte mijloace de plata. Daca luam exemplul anului 2007, putem spune ca procentul vanzarilor pe credit a fost simtitor mai mare atunci, prin utilizarea numeroaselor optiuni de finantare disponibile la vremea respectiva”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Zdenek Kustka, Sales Manager al Flamingo International.

Retailerii din piata de IT considera ca scaderea vanzarilor prin credite este o consecinta directa a contextului economic pe care Romania il traverseaza.

„Sa nu uitam ca, pana de curand, creditele de consum au fost aproape inghetate si conditiile impuse de BNR – foarte stricte. Mai mult decat atat, consumatorii au evitat achizitionarea produselor pe credit din cauza dobanzilor mari, a deprecierii leului si a fluctuatiei valutare”, a mai spus Kustka.

Per ansamblu, in 2009, oficialul Flamingo International este de parere ca vom asista la o scadere a vanzarilor prin credite, fara ca acesta sa ofere vreo estimare procentuala.

„Acest lucru va depinde de multi factori, precum dobanda bancara, evolutia valutara, nivelul somajului si riscul la care vor fi supuse companiile de finantare din cauza creditelor neachitate”, a mai spus Kustka.

In ceea ce priveste segmentul online, Marius Ghenea, manager al FiT Distribution, considera ca aceasta nisa, nefiind orientata in prezent pe credit, nu a suferit modificari majore.

„Nu am vazut diferente semnificative, intrucat piata vanzarilor online nu este inca o piata foarte larga orientata pe credit, astfel ca si inainte, dar si dupa declansarea acestei crize, ponderea achizitiilor pe credit din totalul vanzarilor era si a ramas destul de mica”, a spus Ghenea.

Dinamica platilor online prin credit „ar trebui sa fie pozitiva, deoarece piata online abia incepe sa se deschida unor categorii mai largi de consumatori, in timp ce pana in prezent ea a fost in principal apanajul unor consumatori afluenti, un segment relativ mic din totalul populatiei apeland pana acum la e-commerce in Romania”, a mai spus Ghenea.

Seful FiT Distribution considera ca pe masura ce comertul electronic penetreaza mai bine in marea masa a consumatorilor, de acolo vor veni si cereri de achizitii pe credit. In prezent, magazinele online FiT Distribution ofera creditare prin Cetelem.

In 2008, doar circa 1% dintre clientii PCFun.ro si Electrofun.ro, magazine operate de Fit Distribution, au cumparat produse prin creditare.

Urmărește Daily Business pe Google News