Decizia CCR a fost adoptată în unanimitate de judecătorii constituționali, care au admis excepția de neconstituționalitate referitoare la sintagma „de stat” din articolul 82, alineatul (1) al Legii Educației Naționale nr.1/2011. Articolul în cauză, aflat anterior sub forma modificată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.69/2022, prevede că „elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat beneficiază lunar de burse de performanță, de burse de merit, de burse de studiu și de burse de ajutor social”.
„Curtea Constituțională, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, a decis, cu unanimitate de voturi: a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională sintagma ”de stat” din cuprinsul dispozițiilor art.82 alin.(1) din Legea educației naționale nr.1/2011, anterior modificării prin art.I pct.3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.69/2022 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și prorogarea unor termene”, se arată în comunicatul CCR, potrivit News.ro.
Motivarea Curții Constituționale evidențiază că restricționarea burselor doar pentru elevii școlilor de stat încalcă principiul egalității de tratament și acces la educație, prevăzut de articolele 16, 32 și 49 din Constituția României.
„În esență, Curtea a reținut că sintagma ”de stat” din cuprinsul dispozițiilor art.82 alin.(1) din Legea educației naționale nr.1/2011 permite acordarea bursei de performanță doar cu privire la elevii înscriși în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, creându-se astfel o discriminare nejustificată în mod obiectiv și rezonabil a elevilor ce urmează cursurile în cadrul sistemului de învățământ particular sau confesional, discriminare contrară art.16 alin.(1) raportat la art.32 și art.49 din Constituție”, argumentează judecătorii constituționali.
Prin această decizie, CCR deschide posibilitatea ca toate categoriile de burse școlare să fie accesibile inclusiv elevilor care învață în școli private sau confesionale, eliminându-se astfel un tratament diferențiat care, potrivit Curții, nu este justificat rațional.
Implicațiile hotărârii Curții sunt de natură să genereze o regândire a modalității de acordare a burselor școlare la nivel național, iar Ministerul Educației va trebui să reanalizeze cadrul normativ în vigoare pentru a pune în aplicare această decizie. Conform legii, hotărârile Curții Constituționale sunt definitive și general obligatorii, iar articolul 82 din Legea Educației Naționale va trebui modificat în consecință.