Potrivit documentului, „procesul de îmbătrânire demografică s-a adâncit, comparativ cu 10 ani în urmă, remarcându-se creșterea ponderii populației vârstnice, de 65 de ani și peste”. În acest context, proiectul de lege are în vedere o serie de majorări ale indemnizațiilor pentru creșterea copilului, cu scopul de a încuraja familiile să aibă mai mulți copii.
Concret, indemnizația lunară pentru creșterea copilului va fi de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii doi ani anteriori datei nașterii copilului. Pentru al doilea copil, „cuantumul indemnizației lunare se majorează cu 25%, iar pentru al treilea copil și următorii, cuantumul indemnizației lunare se majorează cu 35%”. Totodată, se propune o creștere a cuantumului maxim al indemnizației la 9.000 lei, față de 8.500 lei, cât este în prezent.
„Cuantumul minim al indemnizației lunare prevăzute nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referință, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăși valoarea de 9.000 lei”, se specifică în proiectul de lege, potrivit Newsweek.
De asemenea, propunerea legislativă prevede că „persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei nașterii copilului, au realizat timp de cel puțin 12 luni venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, beneficiază de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum și de o indemnizație lunară”.
Proiectul urmează să fie dezbătut în Senat, iar Camera Deputaților va fi forul decizional. Pentru a intra în vigoare, prevederile acestuia trebuie să fie aprobate de Parlament, promulgate de președinte și publicate în Monitorul Oficial.
Inițiatorii proiectului propun ca modificările să intre în vigoare începând cu anul următor publicării în Monitorul Oficial, astfel încât resursele financiare necesare să fie cuprinse în legile bugetare anuale. De asemenea, aceștia subliniază în expunerea de motive că „inițiative similare au avut rezultate pozitive în țări precum Franța, Ungaria și Germania”, unde măsurile de sprijin pentru familii au condus la o creștere a natalității.