Piata de scutere, fragmentata intre motorizari extreme (fie motoare puternice, fie foarte modeste), a crescut anul trecut cu 33%, insa „estimarile pietei ajung la o crestere de 300% in 2007”, a spus pentru DailyBusiness directorul importatorului si distribuitorului Motorland, Mihai-Silviu Micu.
El identifica modificari importante in structura si in dinamica pietei, in principal datorita schimbarilor legislative de la inceputul acestui an, respectiv posibilitatea conducerii fara permis a vehiculelor de pina in 50 centimetri cubi.
Conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), din cele 1.758 de scutere, motociclete si motorete (care compun piata moto), cea mai mare cota de piata, aproape jumatate (764), a fost detinuta de scutere. La un pret mediu estimat in piata de 1.700 euro pentru un scuter, valoarea pietei s-a ridicat la 1,3 mil. euro anul trecut si va trece de 5 milioane anul acesta, in ritmul estimat de crestere.
[quote=Petre Stirbu, Daperom Auto]Credem ca dezghetul pietei de doua roti in general, al celei pentru scutere in special, va fi confirmat la finele acestui an.[/quote]
Vanzarile sunt mari la extreme, se cumpara fie unitatile cu cilindri foarte mari, fie cele cu motoare foarte mici. Astfel, peste 40% dintre vehiculele vandute in 2006 au motor de sub 50 centimetri cubi, iar alte 30% au motoare de peste 500 centimetri cubi. Estimarile din industrie indica faptul ca, in circa cinci ani, piata moto (de scutere, motociclete si motorete) se va tripla, pana la 5.000 de unitati anual.
In primul trimestru al anului 2007, vanzarile de scutere au crescut cu aproape 50% fata de primul trimestru din 2006, iar incluzand motoretele si motocicletele, a avut loc o crestere totala cu 12% fata de primul trimestru al anului 2006, conform datelor APIA.
Aceste date nu sunt intotdeauna confirmate in piata, care vede cifre mai optimiste. Pentru Petre Stirbu, director de import si distributie al firmei Daperom Auto, „statisticile APIA nu reflecta realitatea. In fapt, s-au vandut mult mai multe scutere, dar operatorii nu le declara, pentru motive care ne scapa sau pe care nu le comentam. De exemplu, scuterele chinezesti, distribuite de diversi operatori. Dupa parerea noastra, numarul de scutere importate legal si vandute in primul trimestru este de de doua ori mai mare decat cel comunicat de APIA.”
Este rezonabila aprecierea ca vanzarile se vor dubla an de an, in urmatorii 3 ani, a mai spus Stirbu.
Marca preferata a amatorilor de scutere este Peugeot, care a vindut in primele trei luni ale anului 130 de vehicule, o crestere cu 115% fata de anul 2006. Urmeaza chinezii cu marca Geely, la care au apelat 30 de clienti si scuterele Aprilia si Yamaha cu cate 15 clienti.
Aceasta evolutie arata ca piata romaneasca s-a „dezghetat”, iar acest lucru se datoreaza catorva factori. Pe de o parte, aparitia agresiva a scuterelor cu preturi mici, in jur de 1.000 euro (intre 2.700 si 3.500 lei la client, cu T.V.A.), nivel de pret acceptat fara rezerve de catre publicul larg si schimbarea mentalitatii in ceea ce priveste utilizarea unui scuter, iar pe de alta parte necesitatea reala de transport, in special in aglomerarile urbane, precum si datorita legislatiei mai permisive.
„Credem ca ‘dezghetul’ pietei de doua roti in general, al celei pentru scutere in special, va fi confirmat la finele acestui an. Noi ne propunem sa dublam cifra de anul trecut, acest lucru s-a intamplat deja in primele 4 luni ale lui 2007”, a declarat Petre Stirbu de la Daperom Grup Auto, distribuitor al scuterelor Peugeot in Romania.
Motorland-Autosolution, prin marcile din portofoliu (Gasgas, Derbi, Tomos), se situeaza in zona medie si usor peste medie ca preturi practicate. Ca si dinamica a vinzarilor, marca Tomos este lider, datorita numarului mare de scutere/mopede din registrul acestei marci; urmeaza Derbi, cu scuterele sale (Atlantis), iar marca Gasgas are cel mai mic numar de vehicule vindute, dar acest lucru deriva si din caracterul usor exclusivist al modelelor cunoscutei marci spaniole.
Reva Romania a vandut ” 450 scutere in primele patru luni ale anului, cat tot anul 2006. Estimarea noastra pentru 2007 este de 1.200 bucati, iar pentru 2008, este de 2.000 bucati”, spune Cristian Dan, presedintele Reva, firma care se pozitioneaza in gama premium a produselor chinezesti, importand marcile Reva, Gopop si Microcar.
Motoplus Paneuro importa scutere de la 49 cmc la 500 cmc. „In primele 4 luni ale acestui an am vandut un numar de 23 de unitati, dintr-un total previzionat pana la finele anului de 120 de unitati „, a declarat Claudiu Craciun, reprezentantul firmei Motoplus Paneuro, unic importator Piaggio, Gilera si Vespa. ” Din gama noastra cel mai vandut model este Vespa LX 50 care este un model clasic, dupa acest model se afla gama sport reprezentata de modelele Piaggio NRG Power si Gilera Runner „, a declarat Claudiu Craciun.
Motodynamics Romania, importator al motocicletelor, scuterelor si mopedurilor Yamaha, estimeaza ca, in acest an, va vinde cu 30% mai mult decat in 2006, crestere datorata in special evolutiei segmentului de scutere, conform declaratiilor directorului general Bogdan Iliescu. Anul trecut, Yamaha a avut o cota de piata de 10%, fiind devansata de Peugeot cu 53% din piata, Aprilia situandu-se tot la 10%.
Mai multa distractie de la ATV
Reprezentantii pietei ATV-urilor anticipeaza o dublare a vanzarilor in 2007. Cel mai important factor care va duce la cresterea vanzarilor de ATV-uri va fi scaderea preturilor datorita reducerii taxelor vamale de la 30% la 10% din pretul de intrare.
Pretul mediu de vanzare al ATV-urilor este de 4.000 – 6.000 euro, dar APIA nu publica statistici pe acest segment de piata.
Daca in anul 2005, marci consacrate precum Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, monopolizau piata ATV-urilor in Romania, detinand un procent de 90%, raportul dintre marcile consacrate si cele nou aparute este de 70% – 30%, ajungandu-se in 2006 la un echilibru al pietei (50% – marci consacrate, iar 50% detinut de marcile noi si relativ noi). Totusi, exista si opinii conform carora marcile „no-name” au preluat conducerea in piata, cu o cota de circa 70%.
Marcile relativ noi (Linhai, Polaris) au ajuns la acest salt al vanzarilor pe 2006 datorita raportului pret-calitate oferit.
Actionland s-a dezvoltat ca cel mai mare furnizor de ATV-uri din Romania, fiind distributorul oficial al marcilor E-ATV, GG-Quad si Linhai (cel mai vandut ATV din Romania, construit in China).
Pretul unui ATV este comparabil cu cel al unei motociclete, cele mai ieftine ATV-uri fiind comercializate la un pret de aproximativ 2.500 euro, iar cele mai scumpe ajungand la 15.000 euro (cele utilitare).
Exista insa si exemplare care, cu toate optiunile incluse, depasesc ca valoare 100.000 de euro.
Categoria de mijloc se situeaza la 4.000 – 6.000 de euro, cu un raport calitate-pret acceptat de majoritatea cumparatorilor. Un ATV Yamaha poate fi cumparat cu aproximativ 12.000 de euro, iar pentru un ATV american, Arctic Cat sau Bombardier, preturile cresc la 13.000 – 15.000 de euro, cu toate taxele incluse.
Costurile sezoniere de exploatare ale unui vehicul cu destinatie sportiva au variatii impresionante, putind merge si pina la dublarea costului de achizitie.
In cazul ATV-urilor utilitare si pentru activitati recreative (turism), costurile de exploatare sint destul de mici, ele neputind sa depaseasca 5-8% din valoarea de achizitie a vehiculului, intr-un sezon.
Cele mai mari vanzari se inregistreaza pe segmentul de agrement, numarul celor care isi cumpara un ATV pentru placerea personala fiind in crestere. Look-ul reprezinta principalul factor care ii face pe cumparatori sa prefere un ATV, acestea din urma pastrand inca o imagine „extrema”.
Amortizarea costurilor se face intr-un timp scurt, datorita faptului ca reprezinta o oportunitate de afaceri prin faptul ca se pot inchiria, folosi in excursii si activitati de team-building, si mai ales in turism, ca o completare necesara la serviciile de agrement pe care ar trebui sa le ofere orice pensiune, cabana sau hotel. Vehiculele sunt construite in asa fel incat sa treaca prin mlastini, prin noroi, prin nisip, pe carari de munte sau prin zapada, fiind in acelasi timp si foarte sigure.
ATV-urile utilitare reprezinta aproximativ 90% din piata de profil, iar cele sport au o pondere de 10%.
Canale de distributie
Distributia si asistenta scuterelor se face printr-o retea de dealeri autorizati si prin showroom-uri, care acopera cam toate orasele importante din tara.
„Pe de-o parte sunt dealerii ‘multimarca’, cu POS-uri care sint extensii comerciale combinate ale mai multor importatori, dar mai sunt si micii comercianti, importatori directi, care au acces la diverse marci de vehicule, mai mult sau mai putin detinatoare ale unei imagini de brand consacrat”, spune Mihai Micu, director Motorland.
Un alt mijloc de distributie sunt retelele de hypermarketuri precum Carrefour, Cora, Auchan sau Selgros.
Comportament de consum
Caracteristicile consumatorului potential din urmatorii ani vor fi aceleasi ca in tarile vestice. Pentru categoria de consumatori cu varste intre 16-18 ani, motivatia este ca aceste vehicule motorizate sunt primele pe care au dreptul legal sa le foloseasca. Acesti tineri sunt fascinati de performantele scuterului, dar si de aspect. Adesea, ei cumpara prin „sponsorii” lor scutere costisitoare.
Totusi, aparitia scuterelor la 1.000 euro ii determina pe parinti, din ce in ce mai mult, sa achizioneze aceste modele accesibile. Tinerii intre 18-25 de ani vor scutere performante, sau motociclete. Cei care au o slujba se orienteaza in mod pragmatic si spre scuterul ieftin, pentru nevoile zilnice de deplasare.
In schimb, adultii vor scutere cu cilindre mari, echipate si luxoase, pentru hobby, pe care le utilizeaza ocazional, iar varstnicii cauta scutere si motorete ieftine.
In afara acestora, mai exista categoria „flote”, adica utilizatori in scopuri profesionale – distribuitorii de presa, coletaria rapida, pizza, catering, politia, politiile comunitare.
Scuterele si ATV-urile, in termeni tehnici
Scuterul este o motocicleta mica, atat prin dimensiune, cat si prin capacitate.Cele mai mici sunt ciclomotoarele sau mopedurile, care nu pot depasi viteza de 45-50 km/h.
Motorul este amplasat aproape de roata din spate, picioarele putand fi pozitionate pe un suport special. Scuterele pot avea motoare de capacitati diferite, pornind de la 50 si pana la 600 cc, fiind proiectate pentru a putea fi utilizate mai usor decat motocicletele. Odata cu cresterea capacitatii cilindrice, s-a ajuns ca unele scutere sa atinga viteze de pana la 160 km/h.
ATV-urile (All Terain Vehicle) sau Quad-urile (cele sport) sunt vehicule mici pentru 1-2 persoane, cu 4 sau 6 roti sau cu senile, foarte fiabile si mai ales sigure. In functie de capacitatea cilindrica, dar si de alte caracteristici, ATV-urile se impart in doua mari categorii: inmatriculabile, pentru care este nevoie de carnet de conducere categoria B, si neinmatriculabile, la care nu e nevoie de actul respectiv, dar nici nu este permis accesul pe drumuri publice.
Marele avantaj al ATV-urilor il constituie adaptabilitatea pentru diverse activitati, datorita accesorilor cu care pot fi dotate si care le pot imbunatati fiabilitatea, transformand un ATV intr-un utilitar pentru agricultura, gospodarie, excursii, vanatoare, pescuit etc.
Ce aduce viitorul
In aceea ce priveste tendinta in anii urmatori, vanzarile de scutere vor creste in ritm accelerat, ca urmare a cererii crescande, a sporirii numarului de operatori si a cresterii credibilitatii retelelor de asistenta tehnica si service.
Principalul factor care a franat pana acum dezvoltarea pietei a fost lipsa unei culturi moto in Romania, oamenii considerand periculoase vehiculele cu doua roti. In vest, motocicleta este unul dintre mijloacele de transport preferate cu care se poate parcurge distanta intre doua puncte dintr-un oras.
In al doilea rand, o mare parte dintre dealerii moto dispun de resurse financiare limitate, fapt care conduce la imposibilitatea alocarii unor fonduri substantiale pentru sustinerea unor campanii promotionale de amploare. Aceste conditii s-ar putea schimba insa semnificativ in urmatorii ani, spun analisti din piata.