Estimarea ii apartine economistului ABN Amro Bank NV Hein Schotsman, potrivit caruia victoria ar putea insemna pentru Spania crestere economica pentru 2010, desi estimarile din acest moment indica o contractie de 0,3-0,4%.
Finala le va aduce oamenilor un lucru de care sa se bucure intr-un context dominat de criza economica. Olandezii inca se lupta pentru a salva cele mai mari companii de servicii financiare din tara, dupa ce au asistat la caderea guvenului in februarie, in timp ce Spania se confrunta cu cea mai mare rata a somajului din Europa: unul din cinci spanioli nu are loc de munca.
Daca Olanda castiga, „fiecare colt al lumii isi va aminti ca exista, unde se afla pe harta si ca este casa acelor 11 jucatori extraordinari. Asta va ajuta companiile exportatoare, va aduce Olanda in lumina reflectoarelor ca un loc in care se pot face afaceri”, a mai spus Schotsman.
Pe de alta parte, victoria ar insemna pentru Olanda cresterea consumului cu 0,25% la 700 de milioane de euro in 2010, potrivit estimarilor economistului ING Groep NV Charles Kalshoven.
Economia Olandei, a cincea ca marime din zona euro, este estimata sa creasca cu 1,25% anul acesta, in timp ce Spania, al carui PIB este de doua ori mai mare decat al Olandei, estimeaza o contractie de 0,3%. UE estima in mai o contractie de 0,4% a PIB-ului Spaniei, in timp ce pentru Olanda era previzionata o crestere de 1,3%.
Pentru Spania insa, a carei economie s-a contractat in ultimii doi ani, beneficiile ar putea sa nu fie atat de evidente. O rata a somajului de 20%, o crestere a costurilor imprumuturilor si cea mai severa taiere a cheltuielilor din ultimele trei decenii pot submina revenirea economica.
Ministrul spaniol al Industriei este insa optimist si spune ca o victorie a Spaniei ar putea determina o revizuire in crestere a PIB-ului. Victoria ar imbunatati imaginea internationala a tarii si ar creste consumul, spune ministrul.
In 2006, cand Italia a castigat Campionatul Mondial in fata Frantei, economistul ABN estima o crestere a economiei Italiei de 0,2% pana la 1,7%. In cele din urma, PIB-ul a crescut cu 2% in acel an.
FIFA, deocamdata singura castigatoare
Organizarea Cupei Mondiale nu i-a adus Africii de Sud solutii la criza economica, scrie Worldcupmedia.wordpress.com.
Deocamdata, marea castigatoare e FIFA, care a obtinut 3,3 miliarde de dolari si cativa sponsori precum Adidas si Visa.
„Chinezii au marcat in Cupa Mondiala a sponsorilor”, titreaza Financial Times. Unul dintre sponsorii CM 2010, compania chineza producatoare de panouri solare Yingli Green Energy, sustine ca investitia facuta a meritat, fara a preciza insa care au fost costurile. Probabil ca e vorba de milioane de dolari, precizeaza FT. Managerii companiei spun ca firma a vrut sa creeze o notorietate internationala a brandului, astfel incat sa fie la fel de cunoscuta ca Mc Donald’s, Adidas sau Emirates, alti sponsori ai turneului.