De la 15 februarie
2013, informarea asupra avantajelor procesului de mediere a devenit
obligatorie in
mai multe domenii, in mod contrar, actiunea in instanta fiind
sanctionabila cu amenda in anumite conditii.
Cei care doresc sa
inainteze actiuni in instanta sau au deja procese pe rol au si in
prezent obligatia de a trece pe la mediator pentru a fi informati
despre avantajele medierii si pentru a incerca rezolvarea
conflictului in mod amiabil.
Din luna august,
insa, cei care nu vor participa la sedinta obligatorie de informare
privind avantajele medierii vor fi sanctionati cu respingerea
actiunii ca inadmisibila, in lumina noilor reglementari.
Prin acest
parteneriat, Consiliul de Mediere, ANBPR si Fundatia IREX, care
implementeaza proiectul Biblionet, vor putea pregati cetatenii din
comunitatile celor peste 2.000 de biblioteci din tara, intrate in
program, cu informatii referentiale despre cadrul legal si dinamica
procesului de mediere.
Astfel, Consiliul de
Mediere va oferi fiecarei biblioteci acces la lista mediatorilor
activi din fiecare areal, brosuri si materiale informative despre
procedura medierii si va pregati bibliotecarii in aspecte privind
pasii de urmat in acest demers.
Pe termen mediu,
acordul va oferi si o baza de informatii cuantificabila, un
instrument statistic prin care se va evalua economia de timp si
resurse financiare ca urmare a utilizarii medierii in comparatie cu
procesele in instanta.
„Doua sau mai
multe parti aflate in conflict apeleaza la un specialist calificat –
mediatorul- pentru a le facilita comunicarea atunci cand negocierile
dintre ele au ajuns intr-un impas, rolul mediatorului fiind acela de
a-i ajuta sa construiasca impreuna consensul atat de necesar intr-o
intelegere. Prin aceste demersuri comune, Consiliul urmareste sa
ofere un acces cat mai simplu la informatie celor interesati.
Parteneriatul cu bibliotecile publice din Romania ne permite sa
atingem un numar mult mai mare de cetateni cu informatii actualizate
si sigure”, a declarat Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului
de Mediere.
„Atunci cand
vorbim despre mediere, vorbim in primul rand despre incredere.
Accesul la informatie si faptul ca aceasta informatie vine de la un
centru al comunitatii, mai exact de la biblioteca publica, usureaza
mult intregul demers pentru toti cei implicati intr-o actiune in
justitie atat in aspecte de timp, energie, cat si financiare”, a
declarat Paul Andre Baran, directorul programului Biblionet.
„Bibliotecile au
crescut mult in ultimii ani, iar informatiile pe care acestea le
ofera nu se mai rezuma de mult strict la lista de carti. Avem din ce
in ce mai multi parteneri care constientizeaza rolul pe care
bibliotecile publice il au in comunitate si aleg sa isi transmita
informatia prin ele”, a declarat Dragos Neagu, presedinte ANBPR.
Medierea poate
asigura o solutionare extrajudiciara eficienta din perspectiva
costurilor si mai rapida, realizata prin intermediul unor proceduri
adaptate nevoilor partilor. Medierea, spre deosebire de un proces in
instanta, poate rezulta in acorduri stabilite si respectate voluntar,
iar partile pot mentine o relatie amiabila si durabila.
Biblionet este o initiativa a Fundatiei
Bill & Melinda Gates in valoare totala de 26,9 milioane de dolari
pe o durata de 5 ani si isi propune facilitarea accesului la
informatie prin introducerea tehnologiei moderne in bibliotecile
publice.
In Romania sunt 2.876 de biblioteci in
cele 41 de judete, dintre acestea, 89% sunt institutii de dimensiuni
mici, localizate mediul rural. Programul Biblionet a dotat peste
2.000 de biblioteci locale cu peste 9.000 de calculatoare si
echipamente aferente pentru a oferi acces gratuit la internet si a
instruit peste 2.600 bibliotecari pentru a initia si asista
utilizatori in accesarea informatiei.
Citeste si
Cati romani mai merg la biblioteca
publica
BiblioTech, prima biblioteca publica
fara carti tiparite