„Intreaga industrie a evenimentelor din Romania este abia la inceput, insa acest domeniu se va dezvolta in urmatorii ani, atat in ceea ce priveste cresterea numarului de spatii cat si a complexitatii business-ului”, a declarat pentru DailyBusiness Ioana Tibulca, sef departament la Romexpo.
In cadrul Romexpo, in salile de conferinte se desfasoara anual cateva sute de evenimente.
„In anul 2006 am organizat 540 de evenimente in salile de conferinte, iar in 2007 s-a inregistrat o crestere a numarului de inchirieri pentru evenimente de circa 15%. Pentru anul 2008 estimam o crestere intre 5-10%” a adaugat Tibulca, precizand ca spatiul salilor de conferinte sunt inchiriate si cu un an inainte.
Numarul de evenimente de business a crescut considerabil si in cadrul hotelurilor. Spre exemplu la Ramada Majestic Hotel au fost organizate in 2007 cu circa 200% mai multe evenimente de acest tip, fata de anii 2003-2004, iar in cadrul Rin Grand, cel mai mare hotel din Capitala, spatiile de evenimente au inceput sa fie contractate cu cateva luni inainte de inaugurarea acestuia.
Peste 71% din totalul de inchirieri ale spatiilor destinate evenimentelor din cadrul Ramada Majestic Hotel Bucharest vin din partea companiilor.
Industria inchirierii de spatii de evenimente se imparte in general in doua categorii: evenimente business (conferinte, seminarii) si petreceri (private sau corporate).
„De asemenea, trebuie mentionata si tendinta pe care companiile o practica din ce in ce mai des de a investi in perfectionarea abilitatilor personalului, motiv pentru care sunt din ce in ce mai des intalnite evenimentele interne cu un numar mic de participanti, de tip team-building, training sau workshop”, a precizat Ioana Tibulca, reprezentantul Romexpo.
Evenimentele de mica anvergura vor fi prezente in continuare puternic pe piata datorita numarului mare de companii ce intra in Romania, dar si ca urmare a orientarii companiilor catre publicitatea prin eveniment, spun jucatorii de pe piata.
Tarifele de inchiriere difera si in functie de intervalul orar ales
„Pretul inchirierii unui spatiu de evenimente depinde de intervalul orar preferat, de pachetul total de servicii comandate, capacitatea si amploarea evenimentului, de aranjamentul spatiului si dotarile tehnice solicitate”, a mai spus Ioana Tibulca. Centrul de conferinte Romexpo dispune de un numar de 7 sali, cu suprafete curpinse intre 75 si 700 metri patrati.
„In general, pretul pentru organizarea unui eveniment include locatia, serviciul de catering, echipamentele, costul diverselor servicii solicitate si realizate prin colaboratori- muzica live, DJ sau barmani”, a spus Marcela Amza, director al spatiului Colocvio, destinat organizarii de evenimentelor.
Pentru evenimente corporate se ia in considerare „cel mai mult distribuirea corespunzatoare a spatiilor, aranjamente florale si plante in interiorul salilor si in spatiile adiacente (cum ar fi foyer-ul), materialele de conferinta necesare, realizarea de afise indicatoare pentru evenimentul respectiv, bannere, postere, oferirea catre participanti de materiale promotionale pentru promovare imaginii firmei respective”, a declarat Elena Sofica director de marketing in cadrul Ramada Majestic Hotel Bucharest.
Hotelul Ramada are 8 sali de conferinte cu suprafete cuprinse intre 33 si 204 metri patrati.
Pentru sala cu cea mai mica suprafata, de 33 mp, tariful de inchiriere este de 250 de euro pe zi, iar pentru cea mai mare, cu o suprafata de 204 metri patrati, tariful este de 1.200 euro pe zi.
Pe de alta parte, o sala de conferinte la Colocvio, spatiu deschis in decembrie 2007 printr-o investitie de 250.000 euro, se inchiriaza cu 200-300 de euro pe zi.
„Pentru acest an estimez o cifra de afaceri de 65.000 de euro din aceasta activitate” a mai spus Marcela Amza de la Colocvio.