„In ciuda
dificultatilor economice la nivel de regiune, europenii nu sunt
dispusi sa renunte la aceste mici cadouri pentru ei. Astfel, o
persoana din cinci recunoaste ca inca mai cheltuieste bani pentru
sine, desi este constienta ca ar trebui sa fie atenta la fiecare
banut”, se arata in studiul MasterCard Treat Index, la care au
participat peste 12.000 de europeni din opt tari.
Studiul a mai aratat
ca dorinta de a ne oferi noua insine mici bucurii, o depaseste pe
aceea de a face cadouri celorlalti. In timp ce doua din cinci
persoane intervievate (40%) au spus ca mai degraba ar cumpara mici
atentii pentru altii decat pentru ei, europenii cheltuiesc in medie
cu 5 euro mai putin atunci cand cumpara un cadou pentru prieteni sau
pentru familie. O persoana din 10 (10%) a spus ca principalul motiv
pentru care cumpara o atentie pentru altcineva este probabilitatea ca
o vor imparti – prin urmare, vor avea si ei un beneficiu, cum este in
cazul cumpararii unei cutii de bomboane sau a unei sticle de vin.
Germanii se
situeaza pe primul loc in ceea ce
priveste sumele cheltuite, cu o medie de 72 de euro, ceea ce poate fi
un indicator al conditiilor economice mai bune. Respondentii din
Marea Britanie cheltuiesc cel mai putin pentru sine, cu o medie de 32
de euro. Cumparatorii din Marea Britanie au cel mai puternic
sentiment de vinovatie din cauza banilor cheltuiti pentru ei, un
sfert dintre respondenti (25%) declarand ca se simt vinovati atunci
cand isi cumpara ceva – ceea ce ii face pe britanici europenii cu
cel mai mai mare sentiment de vinovatie generat de cheltuielile
efectuate.
“Studiul
MasterCard Treat Index a aratat faptul ca oamenii isi acorda mici
bucurii in incercarea de a-si ridica
moralul, fie ca acest lucru vine pe
fondul climatului economic sau chiar al schimbarilor de anotimp.
Europenii sunt de parere ca micile atentii pentru sine sunt
importante”, spune Jennifer Palmer, head of european consumer
credit & charge la MasterCard.
“Studiul a
evidentiat faptul ca aceste cadouri sunt fundamentale pentru buna
dispozitie a fiecaruia dintre noi. Astfel, peste o treime (36%)
dintre cei chestionati considera ca principalul motiv pentru care isi
cumpara ceva este acela de a se
inveseli. Weekend-ul (26%) si
sarbatorile (24%) sunt urmatoarele motive intalnite cel mai des.
Micile atentii pentru ceilalti sunt cumparate cu scopul principal de
a-i inveseli pe cei dragi (58%)”, a adaugat Jennifer Palmer.
In toate tarile
participante la studiu, micile momente de rasfat precum cina in oras
sau comandarea de mancare pentru acasa, bomboanele, dulciurile si
prajiturile sunt cumparate cu o anumita frecventa, ceea ce indica
faptul ca acele cadouri de valoare mai mica ne influenteaza cel mai
mult in bine starea de spirit. Interesant este ca produse precum
branza sau cafeaua sunt considerate necesitati si nu produse de
rasfat, in special in Italia si in Franta, in timp ce cumparaturile
de o valoare mai mare, precum bijuteriile sau vacantele au fost
incadrate in categoria „cumparaturi de lux”.
De regula, femeile
cheltuiesc in special pe haine, genti si pantofi, in timp ce barbatii
dau bani pe iesiri in oras, alcool, CD-uri, DVD-uri si jocuri video.
[quote=Jennifer
Palmer, MasterCard]Cadourile sunt fundamentale in viata oamenilor, le
aduc mici bucurii si un sentiment de stabilitate[/quote]
“Rezultatele arata
moduri diferite de a face cheltuieli, in functie de tara. Acest lucru
are la baza ratiuni economice si culturale. Spre exemplu, sunt
natiuni cunoscute pentu o atitudine de tipul ‘pastreaza-ti calmul si
continua’ sau care sunt ceva mai rezervate, cum este cazul Marii
Britanii. Aici, cheltuielile sunt mult mai mici decat in tari ca
Germania, unde oamenii nu sunt atat de serios afectati de recesiune.
Oricum, din aceste studii reiese clar faptul ca, indiferent de
cultura, economie sau conceptia fiecarei natiuni despre ‘rasfat’,
importanta sentimentului ca iti acorzi o bucurie, indiferent ca este
vorba despre anumite activitati, zile libere sau a-ti cumpara ceva
nou, in special in conditiile economice actuale, nu poate fi
subestimata”, a declarat psihologul Linda Papadopoulos.
Ea a daugat ca, desi
are cel mai mare sentiment de vinovatie din cauza ca foloseste bani
pentru sine, generatia tanara este cea
care cheltuieste cel mai mult. Unul din
cinci tineri (20%) a recunoscut faptul ca si-a facut chiar mai multe
cadouri de cand a inceput criza financiara.
De asemenea,
cumparatorii tineri cheltuiesc cel mai mult pe produse mai scumpe, de
lux, aproape o treime (29,7%) alocand mai multi bani pe vacante,
iesiri in oras, haine si accesorii, de cand a inceput recesiunea.
Prin comparatie, respondentii cu varste de peste peste 55 de ani care
au luat parte la studiu, declara ca inca isi mai acorda momente de
rasfat, dar 38% spun ca este vorba de bucurii mai mici, precum
cafeaua si branza, pe care le considera necesitati.
Fiecare merita o
bucurie din cand in cand
“Chiar daca
diferentele sunt numeroase, atributele comune ale micilor bucurii in
toate tarile participante, sunt uimitoare.
aproape fiecare tara. Astfel, proverbul
fiind esentiala pentru fericirea oamenilor. Acest lucru este
adevarat, indiferent de motivul pentru care cumperi cadoul respectiv,
insa fericirea vine de multe ori la pachet cu un sentiment de vina,
in special in randul tinerilor chestionati”, a declarat expertul
financiar independent Alvin Hall.
El a adaugat ca
sentimentul de vina apare cel mai adesea atunci cand persoana se
gandeste ce ar fi putut sa faca cu acei bani, cum i-ar fi folosit ca
sa isi atinga un scop mai important – cum ar fi economiile facute
timp de 4-6 luni, pentru un fond de urgenta, sau un depozit de
economii, pentru achizitia unei case. Deloc surprinzator, sentimentul
de vinovatie asociat cu situatia de a nu detine o locuinta proprie
este cel mai mare in Marea Britanie, unde, sa ai casa ta, este un
imperativ cultural.
Jennifer Palmer de
la MasterCard a mai adaugat :“Presiunile economice recente au avut
un impact profund asupra atitudinii noastre privind cumparaturile
facute pentru noi insine sau pentru cei dragi. MasterCard Treat Index
a scos la iveala observatii interesante in legatura cu relatia
noastra cu aceste recompense, dar si cu factorii care influenteaza
obiceiurile de cumparare, de la diferente culturale la beneficii
emotionale personale. Una peste alta, un lucru este sigur: indiferent
de valoare, cadourile sunt fundamentale in viata oamenilor, le aduc
mici bucurii si un sentiment de stabilitate, mai ales in climatul
economic actual”.
Suma medie
cheltuita pe cadouri pentru sine pe fiecare piata:
Suma medie
cheltuita pe cadouri pentru altii pe fiecare piata :
5 motive
principale pentru a-ti face cadouri in Europa:
5 motive pentru
care femeile isi fac cadouri:
5 motive pentru
care barbatii isi fac cadouri:
Studiu a fost
realizat de Opinion Matters, in numele MasterCard, in septembrie
2013, fiind chestionati 12.434 detinatori de carduri de credit, cu
varste de peste 18 ani, sin Europa (Marea Britanie, Belgia, Franta,
Germania, Italia, Rusia, Suedia si Turcia).