Pe strada Smardan din Bucuresti am gasit doua magazine de ceaiuri: Casa de Ceai si Bernschutz & Co. Ambele comercializeaza sute de sortimente de ceai, de la infuzii de fructe, pana la ceai alb, negru sau verde. Majoritatea celor care calca intr-un astfel de loc sunt cunoscatori, stiu exact ce cauta, asa ca sortimentele sunt importate din zonele cu traditie, India, Japonia, China si Africa.
La Casa de Ceai (lant de magazine detinute de libraria Carturesti) de pe Smardan se comercializeaza 300 de specialitati de ceaiuri, cu preturi cuprinse intre 7 lei si 15 lei. Cele mai cautate sunt infuziile de iasomie, fructe si ceaiul verde.
Putin mai jos de Casa de Ceai, pe Smardan 20, gasiti shopul Bernschutz & Co. Deschis in sistem de franciza, in noiembrie 2008, dupa o investitie de cateva zeci de mii euro, magazinul are o oferta ceva mai restransa, dar si mai scumpa. Magazinul comercializeaza 130 de sortimente de ceai. Daca vrei sa cumperi 50 de grame din cel mai ieftin ceai, platesti 10 lei. Daca, in schimb, vrei ceva mai rafinat, vei plati peste 50 de lei.
Cele mai scumpe sortimente de la Bernschutz & Co sunt ceaiul japonez Gyokuro si fasiile de ceai verde si iasomie rulate manual, 50 de grame din fiecare costa 55 lei.
La Bernschutz & Co, ca si la Casa de Ceai, de altfel, nu se vand doar ceaiuri, ci si toate ustensilele necesare ritualului de servire a licoarei: cesti, ceainice, samovare, site speciale pentru fiecare sortiment de ceai in parte, la care se adauga mici detalii care completeaza atmosfera: carti, reviste, cd-uri cu muzica, chiar si produse de patiserie care se potrivesc cu aromele ceaiului.
[gallery:70]
Cat te costa ca sa-ti pui pe picioare un astfel de business? Cateva zeci de mii euro, bani pe care ti-i recuperezi, teoretic, cam in 2-3 ani, sustine Corina Bernschutz, proprietara Bernschutz & Co si multe cunostinte despre ceai, si asta pentru ca majoritatea clientilor sunt cunoscatori, persoane care stiu exact sortimentul pe care il prefera, si curiosii care au nevoie de consiliere la achizitionare.
De altfel, un angajat al unui astfel de business trece printr-un training care dureaza, in medie, 3 saptamani, timp in care bea ceaiuri si invata: ce contine fiecare infuzie in parte, de la planta, origine, mod de preparare, timp de infuzare, servire, pana la mici detalii ca sita potrivita pentru strecurarea fiecarei infuzii in parte.
Bernschutz a mai gasit o modalitate de a-si suplimenta veniturile: nu se limiteaza la a vinde ceaiuri, le si serveste. In interiorul magazinului spatiul este restrans, dar exista 3-4 scaune in fata unei tejghele unde se poate servi un ceai, la care se adauga o terasa de 5 mese care stau in fata magazinului pe timp de vara.
Potrivit Roxanei Ionescu, shop managerul Bernschutz, ceaiul consumat in incinta magazinului acopera circa 20% din vanzarile zilnice ale unitatii.
Un magazin de ceaiuri este un business de sezonalitate, subliniaza Ionescu. Vanzari bune se fac vara, dar in medie, pe zi, in magazin intra in jur de 20-50 de persoane, si sune managerul magazinului, nu exista cineva care sa nu cumpere macar un plic de ceai.
Bernschutz & Co se va extinde, spre finalul lunii mai, cu al doilea magazin din Capitala, intr-o locatie de 50 metri patrati, situata in zona Gradina Icoanei. Investitia in magazin se ridica la 50.000 euro, suma care, spera Corina Bernschutz, proprietara, se va recupera in 2 ani.
Cum este structurata investitia initiala intr-un magazin de ceai
– chirie
-amenajarea spatiului
-stoc de marfa
-taxa de franciza (daca se apeleaza la acest model de business)