Un nou studiu arata ca atractia online-ului este atat de mare pentru romani, incat
primul obiect ales sa il ia pe o insula pustie este, in medie, un
dispozitiv conectat la Internet (41%), mai important decat un prieten
(37%) sau un cutit (26%).
Majoritatea
romanilor isi incep ziua online: utilizatorii impatimiti intra pe
Internet de indata ce se trezesc (32%), un sfert dintre ei in timpul
rutinei de dimineata si 5% in drum spre scoala.
Romanii sunt cei mai
mobili utilizatori de Internet din aceasta parte a Europei,
majoritatea dintre ei isi incep ziua on-line, scriu bloguri si au o
atitudine foarte deschisa fata de noile tehnologii. Acesta este, in
doar cateva „tuse”, portretul utilizatorului roman de Internet,
conform rezultatelor studiului „Internetul in viata de zi cu zi”,
comandat de Google si realizat in cinci tari: Romania, Republica
Ceha, Slovacia, Ungaria si Polonia.
Romanii apreciaza
tabletele si smartphone-urile mai mult decat polonezii sau maghiarii,
vor sa fie on-line chiar si atunci cand se afla pe o insula pustie,
au inceput sa urmareasca mai mult videoclipuri de pe internet decat
programe TV, dar sunt inca reticenti in privinta platilor on-line.
Iata cateva din
numeroasele fatete ale romanilor conectati la Internet:
[b]Socializarea isi
revendica suprematia[/b]
Dupa cautarea pe
internet, mediile de socializare sunt principalul motiv al accesarii
internetului de catre romanii conectati: 75% dintre ei intra frecvent
pe retelele de socializare. Facebook este lider incontestabil: 97%
dintre romanii care folosesc mediile de socializare au un cont de
Facebook.
Google+ este a doua retea ca popularitate in Romania, cu un
procent de 44% din utilizatorii de retele de socializare. Verificarea
paginii de Facebook, Google+, Twitter sau Instagram este cea mai
raspandita activitate pe smartphone si pe tableta in cazul romanilor
– 58% utilizatori pe smartphone si 45% pe tableta.
[b]Mediul online
intrece televiziunea[/b]
Peste trei sferturi
dintre romanii conectati urmaresc videoclipuri online sau le
descarca de pe Internet.
Mai mult,
televizorul nu este cel mai important mijloc de divertisment video
pentru aproape jumatate dintre acestia: 46% petrec mai mult timp
urmarind videoclipuri in mediul on-line (sau obtinute on-line) decat
programe TV. In ceea ce priveste divertismentul video, YouTube este
principala sursa: mai bine de doua treimi (68%) din utilizatorii de Internet urmaresc videoclipuri pe YouTube.
[b]Dependenta de
smartphone[/b]
Designul si
capacitatile telefoanelor din ziua de azi le transforma in adevarate
calculatoare de buzunar pe care oamenii le folosesc tot mai mult si
pentru alte optiuni. Alarma, ceasul si camera sunt cele mai populare
aplicatii smartphone si aproximativ 80% dintre romani le folosesc.
Daca este conectat
la Internet, functiile informative (41%) si de divertisment (34%) ale
smartphone-ului sunt considerate mai utile decat cele ale unui
telefon obisnuit. In ceea ce priveste divertisment pe smartphone,
utilizatorii romani apreciaza cel mai mult jocurile (68%), muzica
(57%) si fotografia (47%).
[b]Barbati versus
femei[/b]
Femeile si barbatii
au obiceiuri diferite privind folosirea internetului in viata de zi
cu zi – femeile folosesc Internetul mai des decat barbatii pentru a
comunica, iar barbatii descarca aplicatii si urmaresc programe TV
online ceva mai des decat femeile. Atunci cand isi petrec timpul
liber online, barbatii citesc mai multe stiri si informatii decat
femeile (63% fata de 53%), in timp ce femeile prefera sa socializeze
si comunica on-line mai mult decat barbatii (47% fata de 36%).
Majoritatea
romanilor isi cauta numele pe Google (60%). Femeile mai curioase
decat barbatii: 57% cauta numele partenerului pe Google, in timp ce
48% dintre barbati cauta informatii despre „jumatate”.
Intalnirile on-line nu reprezinta o idee buna pentru romani, deoarece
58% considera ca internetul nu este un loc potrivit pentru a incepe o
relatie, desi cred ca este locul potrivit pentru a-ti face prieteni.
Numai unul din cinci romani prezenti in spatiul online au incredere
in Internet in privinta relatiilor romantice, barbatii fiind mai
dispusi sa stabileasca intalniri online decat femeile (26% fata de
18%).
Studiul a fost
realizat de IIBR cu ajutorul metodei CAWI (studiu online) in cadrul
proiectului „Internetul in viata de zi cu zi” care a inclus cinci
tari: Polonia, Republica Ceha, Slovacia, Ungaria si Romania. In
fiecare tara, studiul a cuprins 1.000 de respondenti in varsta de cel
putin 15 ani, care folosesc Internetul in mod regulat (cel putin o
data pe saptamana).
Intr-un top al celor mai bine cotate douazeci de pagini de Internet din Romania se regasesc patru site-uri de cumparaturi si unul de pariuri online, precum si unul care promite o imbogatire rapida, din fata calculatorului. Detalii aici.