Consolidarea
reprezinta un trend clar in industria luxului. Este suficient sa
privim primele 3 mari grupuri pe plan mondial – LVMH, Richemont si
PPR – pentru a realiza ca tot mai putini producatori traditionali de
lux vor putea ramane independenti in viitor. Iar cei care nu se
alatura, totusi, unui grup vor fi nevoiti sa se schimbe, sa vina cu o
abordare inovatoare pentru a avea succes in domeniu.
Iata
principalele idei dezbatute in cadrul Caesar Luxury Summit, un
eveniment la care au participat Camelia Sucu (Class Living), Andreea
Ionita Loukas (Micri Gold) si Marius Ghenea (School for Startup
Romania):
Vanzarea
pe Internet vs. experienta in-store
Daca
pentru brand-urile consacrate si clientii fideli acestora experienta
din magazin – contactul cu bunurile ce urmeaza a fi cumparate,
senzatia pe care o ofera la atingere – este importanta, noul val de
cumparatori prefera Internet-ul pentru a-si comanda produsele dorite.
De
altfel, mediul virtual se dovedeste atragator si pentru brand-urile
aparute in ultimii ani, dornice sa se afirme in fata marcilor
consacrate, cu un renume pe piata. Iar avantajele date de mediul
online si atractia exercitata de acesta nu trebuie sa surprinda avand
in vedere ca publicul modern, consumator de lux, este dinamic. Cei
care comanda on-line cunosc marca respectiva, au mai avut de-a face
cu ea.
De
remarcat este evolutia turismului de shopping si numarul in crestere
al city break-urilor pentru cumparaturi in orase consacrate
:
Paris, Milano, etc.
Povestea din
spatele produsului fascineaza
Povestea din
spatele produsului ramane un detaliu care fascineaza si, de multe
ori, faciliteaza alegerea unui produs premium in fata altuia.
Povestile de succes se gasesc, aproape fara exceptie, in spatele
brandurilor de lux consacrate deja, si mai toate incep cu o poveste
de familie. Este un capitol la care brand-urile noi nu pot concura de
la egal la egal cu veteranii domeniului.
In schimb, marcile
moderne, dornice de afirmare, incearca sa echilibreze balanta prin
inovatie si abordari originale, fie ca vorbim despre modalitatea de
vanzare sau despre marketingul ales pentru promovarea produselor.
Pietele de
desfacere si puterea de cumparare reprezinta doua aspecte esentiale
pentru reusita afacerii. China a fost si ramane o mina de aur pentru
jucatorii din industria luxului, chiar si in actualele conditii
economice, cand boom-ul inregistrat in ultimii ani s-a mai temperat.
In anumite cazuri,
estimarile analistilor pot fi considerate optimiste avand in vedere
rezultatele financiare din primele 9 luni din 2012, asa cum au fost
comunicate de catre brand-urile implicate in industria de lux.
Alte piete
importante si cu potential de crestere sunt Africa de Sud, America
Latina, Orientul Mijlociu/Indepartat, Rusia.
„Exclusivitatea
nu mai este un criteriu pentru lux” afirma Pinault (CEO grupul
PPR), astfel ca migrarea catre masele largi devine tot mai vizibila.
Astazi, luxul presupune traditie, un trecut bine fundamentat, dar si
inovatie.
In
aceste conditii, in viitorul apropiat am putea asista la o
polarizare. Pe de-o parte, un lux de nisa ultra-exclusivist (ilustrat
foarte bine de editiile limitate), pentru ca la polul opus sa avem o
zona de aspiratie cu produse accesibile, care nu sunt insa 100%
luxoase.
Luxul
inseamna valoare, nu opulenta, si nu tine de pret. Creativitatea da
valoare produsului respectiv, iar calitatea este componenta care-l
defineste. Indiferent ca ne referim la o bijuterie, un ceas, o piesa
de mobilier sau un gadget, produsul respectiv trebuie „sa
vorbeasca” cumparatorului prin felul in care este asamblat,
ireprosabil.
De
multe ori detaliile fac diferenta intre un produs de lux foarte bun
si unul exceptional. Din acest punct de vedere, consumatorul roman
este atent la detalii si mai greu de multumit. In tara noastra putem
vorbi despre un public bine informat, care s-a maturizat rapid.
Serviciile
personalizate sunt esentiale in acest domeniu, indiferent ca vorbim
despre bijuterii, automobile, ceasuri sau moda. In ultima perioada a
crescut cererea pentru astfel de servicii si ele fac diferenta pe o
piata cu o concurenta tot mai apriga.
De
asemenea, se remarca o tendinta a brandurilor de lux de a pune accent
pe termeni precum bespoke, su misura, custom-made.
Nu
in ultimul rand, luxul modern se remarca prin atentia pentru mediul
inconjurator (vezi materiale reciclabile incluse in produsele
electronice sau componente din aluminiu utilizate in fabricarea
supercar-urilor).
„Luxul
evolueaza, indiferent de ce credem noi. Fie ca ne place sau nu, luxul
evoleaza si din punct de vedere financiar. Cred ca inovatia joaca un
rol important in domeniu. Atat in procesele de productie si de
vanzare, cat si in procesul de marketing. Totodata, povestea din
spatele produsului ramane pe primul loc pentru multi cumparatori.
Internetul devine tot mai important, indiferent ca ne referim la un
brand consacrat sau la unul nou”, a concluzionat Dan Vardie,
fondatorul revistei Caesar si presedintele companiei Automedia.
„In
ceea ce priveste retentia consumatorilor de lux, mai avem de lucrat
la acest capitol in Romania. Un lucru imbucurator, luxul se dezvolta
si pe piata autohtona, chiar daca nu atat de sutinut ca pe alte
piete. Luxul inseamna valoare, desi valoarea nu echivaleaza
intotdeauna cu lux”, a adaugat acesta.