In ceea ce priveste operarea unui spa in astfel de orase, managerii hotelurilor trebuie sa gandeasca o strategie de vanzari si marketing in care sa inglobeze si spa-urile, pentru ca altfel risca sa nu vanda bine serviciile acestei zone, a adaugat Paraipan.
In 2008, numarul spa-urilor a crescut cu peste 50%, in special pe segmentul hotelurilor. In 2007 functionau in Romania 6 day spa-uri (centre unde tratamentele dureaza cateva ore), iar numarul acestora a crescut in 2008 cu 50%, pana la 9.
In ceea ce priveste spa-urile din hoteluri, numarul acestora a crescut de peste 5 ori in 2008, de la 2 in 2007, la 11 in 2008.
De asemenea, numarul balneo-spa-urilor a crescut in 2008 de 3 ori, pana la 6 unitati.
In Romania mai exista in prezent si 5 medical spa si un destination spa, la fel ca in 2007.
Spa-urile sunt un segment relativ nou in Romania, dar care cunoaste o dezvoltare exploziva, sustin reprezentantii Organizatiei Patronale a Turismului Balnear din Romania (OPTBR).
Acestia sustin ca statiunile balneare sunt un fundament pentru activitatile de tip spa, care au o capacitate de dezvoltare imensa in Romania, tinand cont ca o treime din totalul izvoarelor termale din Europa se afla in tara.
In ceea ce priveste tipurile de spa existente pe piata romaneasca, acesta sunt: day spa-uri, balneo spa-uri (care sunt cel mai des intalnite in statiunile balneo), medical spa-uri, destination spa-uri (loc special amenajat numai pentru servicii spa), hotel spa (servicii spa integrate in hoteluri) si spa in ansambluri rezindentiale (o noua tendinta de a integra in proiectele de locuinte de lux aceste facilitati).
In Romania sunt inca foarte putine spa-uri care respecta criteriile internationale in ceea ce priveste numarul de camere pentru acest serviciu. Cu toate acestea, in perioada 2007-2008 s-a inregistrat o crestere importanta la nivel de capacitate spa, de peste 50%. Aceasta crestere a fost determinata intr-o proportie importanta de centrele spa care s-au dezvoltat in hoteluri si real estate, a mai spus Liliana Paraipan de la MondoSpa.
„Cu toate acestea, la nivel de locatii avem de a face cu anumite intarzieri, cauzate de lipsa de intelegere a femomenului, atat din partea investitorului cat si din partea clientului final. Cauzele sunt reprezentate de intarzieri in constructii si decalarea termenelor de finalizare, lipsa operatorilor din acest domeniu in Romania, lipsa de personal specializat, dar si de serviciul de terapie la domiciliu, care pare sa ne afecteze target-ul”, a mai spus Paraipan.
Ea a adaugat ca exista probabilitatea ca acest secotor sa sufere o oarecare stangare ca urmare a crizei economice, care incepe sa se resimta si in Romania. In viitor, cea mai mare dezvoltare o vor cunoaste day spa-urile si centrele spa din hoteluri.
In ceea ce priveste proiectele de spa din hoteluri anuntate pentru 2008 se numara Lux Garden Hotel Azuga (4 camere spa), Palas Resort and Spa (14 camere de terapii spa), Vega Hotel Mamaia (3 camere spa), Bali Spa Radisson SAS (3 camere), Susai Spa Center (4 camere), Monte Carlo Palas Apart Hotel (6 camere), World Class Jolie Ville (6 cabinete spa), Claremont Hotel Covasna (3 camere spa).
De asemenea, printre proiectele aflate in curs de dezvoltare si cu termene de finalizare in 2009-2010 se numara Arena Regia Navodari, Tresor Timisoara, Continental Bucuresti, Bulevard Bucuresti.
Pe segmentul de real estate se numara Stejarii, Silver Mountain din Poiana Brasov, Paradisul Verde Corbeanca.
Ce venituri are un spa?
La un grad de ocupare de 25%, numarul de servicii prestate intr-o luna este de circa 700. Venitul obtinut in conditiile de mai sus se va cifra la 40.000 euro/luna, iar venitul anual se va ridica la 480.000 euro, conform MondoSpa.
La un grad de umplere de 50%, numarul de servicii prestate intr-o luna este de 1.400. Venitul obtinut in conditiile de mai sus se va cifra la 80.000 euro/luna, iar venitul anual se va ridica la 960.000 euro.
La un grad de ocupare de 100% (toate posturile de lucru ocupate pe parcursul intregului program al unei zile de lucru), numarul de servicii prestate intr-o luna este de circa 2.800. Venitul obtinut in conditiile de mai sus se va cifra la 160.000 euro/luna, iar venitul anual se va ridica la 1,9 mil. euro. In general, un client traditional al unui hotel dotat cu spa va consuma minim doua servicii pe vizita.
In ceea ce priveste volumul generat de vanzarile de produse de retail, acestea sunt estimate la circa 42.000 euro la un grad de umplere de 100% a centrului spa, respectiv la 21.000 euro la 50% si la 10.500 euro la 25%.
Profilul consumatorului de spa din Romania
In Romania, clientii de spa sunt 80% femei si aproximativ 20% barbati. Persoanele cu studii superioare reprezinta o proportie de 85%. Aproximativ 75% din clienti vin intr-un spa avand ca obiectiv relaxarea, restul preferand terapii cu obiectiv de sanatate sau slabit, conform MondoSpa.
De asemenea, cel mai apreciat serviciu intr-un spa este masajul (70% din clienti), urmat de tratamentele faciale (46%) si servicii de ingrijire a mainilor si picioarelor (40%).
Aproximativ 35% din clientii folosesc serviciul de spa din cadourile primite sub forma de voucher, in timp de restul prefera sa apeleze singuri la serviciile unui spa.