Compania Neptun Yacht, care importa si comercializeaza ambarcatiuni de lux, estimeaza o cifra de afaceri de circa 3,5 milioane de euro in sezonul septembrie 2007 – septembrie 2008, in crestere cu 40%.
Cea mai scumpa ambarcatiune comercializata de Neptun Yacht a costat 1 milion de euro, iar cea mai ieftina a valorat 23.000 de euro.
DailyBusiness:Cum evolueaza piata de yachturi din Romania?
Florin Carstocea: Incepe sa se maturizeze, iar ambarcatiunea in sine nu mai este doar un obiect „la moda” ca in anii trecuti, ci devine din ce in ce mai mult o metoda de relaxare pentru oamenii cu bani foarte multi sau doar cu bani multi. Dimensiunea pietei este foarte greu de apreciat, insa ritmul anual de crestere al acesteia se situeaza intre 20 – 30%.
DB: Care considerati ca este punctul de inceput al acestei piete?
FC: Piata de yachting din Romania a inceput cu adevarat sa se dezvolte incepand cu anul 2004, cand s-au infiintat mai multe reprezentante locale ale unor producatori in Romania, iar acum vorbim de cresteri anuale semnificative.
DB: Ce anume determina aceasta crestere?
FC: Un factor determinant, care a ajutat piata sa creasca, a fost reducerea drastica a accizelor, care pana in decembrie 2006 ajungeau la 30 – 50% din valoarea ambarcatiunii, in prezent acestea fiind de pana la 12%. E loc insa si de mai bine – Bulgaria, de exemplu, nu percepe nici un fel de acciza pentru iahturi. Mai mult, in Italia, iahturile mai lungi de 24 de metri sunt scutite chiar si de TVA, nu numai de accize. Legislatia romaneasca este si destul de confuza.
DB: Care ar fi implicatiile scaderii taxelor?
FC: In cazul in care taxele ar fi mai mici, s-ar vinde mult mai multe ambarcatiuni si ar intra mai multi bani la buget decat in prezent. In plus, s-ar investi mai mult si in infrastructura si mai multi romani si-ar inmatricula yachturile in Romania. Acum insa, cumparatorii le inregistreaza in diverse tari si platesc acolo cota respectiva de TVA.
DB: Ce tari prefera ei?
FC: In prezent, cei mai multi proprietari romani de iahturi prefera sa-si inmatriculeze ambarcatiunile pe diferite firme off-shore si sa le tina prin diferite tari europene, cum ar fi Croatia, Turcia sau Monte Carlo, care sunt in general si mai atractive din punct de vedere turistic.
Se cumpara mai ales in leasing
DB: Ce metoda de plata este preferata, de obicei?
FC: O caracteristica a pietei romanesti este preferinta achizitionarii unei ambarcatiuni in sistem leasing si pe firma. Cei mai multi vor in leasing, achitand un avans de 20 – 30%. Am avut insa si clienti care au venit cu banii jos sau au virat integral suma prin banca.
DB:Cine sunt cumparatorii?
FC: Primii au fost oameni care vedeau in achizitionarea unui yacht o modalitate de a-si arata statutul social, apoi a fost o moda printre copiii din familii bune de a avea propriul yacht in Constanta sau Snagov pentru a da petreceri, iar acum publicul este mai matur si mai diversificat.
DB: Acum care este profilul cumparatorului?
FC: Intre timp, lucrurile s-au mai aranjat, in sensul diferentierii clientilor care nu mai sunt numai cei din high-class. Astfel, a avea o ambarcatiune unde sa te relaxezi la sfarsit de saptamana nu mai este doar apanajul marilor oameni de afaceri.
DB: Isi permit cei din clasa medie sa isi cumpere un yacht?
FC: Romanii din clasa medie si peste medie isi iau initial o barca mai mica pentru pescuit, de cateva mii de euro, apoi, in timp, se orienteaza si catre o ambarcatiune adevarata de 100.000 de euro sau mai mult. Barcile de 8 – 10 m si 100.000 – 200.000 de euro sunt in topul vanzarilor.
DB: Sunt preturile prea ridicate pentru Romania?
FC: Preturile nu sunt foarte mari, pentru oamenii de afaceri cu posibilitati financiare. Se spune ca cine isi permite sa isi cumpere o masina de lux isi permite si o ambarcatiune pe masura. Este adevarat. Cu banii pe un autoturism de clasa puteti obtine un iaht cu sase locuri, care se poate acoperi pe timp de ploaie, cu dormitor si cu loc de plaja.
DB: Pe langa pasiune, ce anume ii determina sa-si achizitioneze ambarcatiuni?
FC: Oamenii ajung sa se indrepte catre metode de petrecerea timpului liber cat mai elegant, mai aproape de natura, determinata de evadarea din stresul cotidian.
Comenzile se fac cu cateva luni inainte
DB: Vindeti doar ceea ce aveti in showroom-uri sau si prin comenzi?
FC: Clientii vor barca imediat, dar ca sa ai o barca trebuie sa fii constient ca trebuie sa comanzi cu multe luni inainte. Daca vrei o barca in primavara anului viitor, trebuie sa o comanzi incepand cu 1 septembrie, anul acesta.
DB: De ce?
FC: Acesta este ritmul de lucru al santierelor navale. Pana cand romanii se vor obisnui cu acest mod de lucru, Neptun Yacht Romania aduce iahturile cu bani proprii si apoi le revinde. Chiar in aceasta perioada se fac precomenzi pentru ambarcatiunile care se vor aduce anul viitor, pentru ca santierele isi fac deja planul de comenzi.
DB: Cate ambarcatiuni sperati sa vindeti anul acesta?
FC: Pentru acest an speram sa vindem tot ceea ce avem pe stoc, adica 9 ambarcatiuni din care pentru 4 suntem deja in discutii. Aceste ambarcatiuni sunt livrate in circa 2 saptamani, in plus avem si comenzi pentru ambarcatiuni, comenzi care sunt livrate in circa 4 luni.
DB: Care sunt preturile ambarcatiunilor pe care le aveti in stoc?
FC: Cea mai scumpa barca pe care o avem pe stoc este un Azimut 46 de 700.000 de euro. In preturile yachturilor nu intra accizele si TVA. Mai avem un Zaffiro 28 de 8,78 metri cu dormitor, salon si toaleta cu dus, care are un pret de catalog de 99.243 euro. Adaugand acciza de 7% si TVA 19%, obtinem aproximativ 128.000 euro.
La pretul de achizitie se adauga si 2-8% intretinerea anuala
DB: Ce alte costuri implica o ambarcatiune?
FC: Intretinerea anuala pentru o barca de 100.000 de euro este de 4.000 de euro. Intretinerea anuala a ambarcatiunii reprezinta intre 2 si 8% din pretul acesteia.
DB: Cine se poate ocupa de intretinere?
FC: Un dealer de yachturi poate sa se ocupe, contra cost, si de intretinerea lui anuala. Pentru un Zaffiro 28 depozitarea acestuia ar fi in cuantum de 3.000 de euro. La aceasta se adauga costurile cu revizia motoarelor de circa 200 lei anual. Proprietarul unei asemenea ambarcatiuni va mai fi taxat insa si de stat pe proprietate de lux cu cateva mii de euro.
DB: Care este rata de profit a Neptun Yacht pentru o ambarcatiune vanduta?
FC:Rata de profit la o ambarcatiune vanduta de noi se situeaza intre 15-18%.
DB:Ce ar trebui sa stie un client interesat de achizitionarea unui yacht?
FC: Doritorul unui yacht trebuie sa stie ca pentru a-l conduce este nevoie de un permis eliberat de Autoritatea Navala Romana, obtinut in urma unui curs de circa o luna sustinut de Capitania Portului Mamaia. Cu astfel de ambarcatiuni se poate iesi doar 30 km in larg perpendicular pe tarm, in schimb se permite accesul nelimitat de-a lungul coastelor.
Criza de porturi pentru yachturi
DB: Afecteaza infrastructura deficitara aceasta piata?
FC: Pana acum, toti cei implicati in domeniul nautic romanesc puneau pe seama infrastructurii precare ritmul de melc al evolutiei. Pentru ca, oricat de pasionat ai fi si oricat de multi bani ai fi dispus sa investesti in ambarcatiuni, este firesc sa te intrebi in primul rand unde tii barca si, apoi, cum si unde poti sa te bucuri de placerea de a naviga.
DB: Cate porturi pentru yachturi exista pe litoral?
FC: La Marea Neagra exista deocamdata doar doua porturi de stationare yachturi, unul la Constanta si unul la Eforie Nord, insa se pare ca proprietarii de ambarcatiuni vor intra intr-o noua era, pentru ca in portul Tomis chiar se lucreaza, iar numarul locurilor de acostare se va mari de circa 4 ori.
DB:Va face diferenta acest unic proiect?
FC: Si Mangalia are deja un proiect spre aprobare. In acelasi timp, se aude si despre alte proiecte, mai mult sau mai putin realiste, care, daca ar fi realizate, ar crea cate o marina (mini-port pentru yachturi – n.r.) la fiecare 10 kilometri de litoralul romanesc (Mamaia, Navodari, Tuzla, Eforie etc.). Oricum, important este ca se discuta despre aceasta tema si ca se cauta solutii. Chiar si un port nou pe an daca s-ar face ar fi extraordinar.
DB:Cum afecteaza lipsa infrastructurii cererea?
FC: Cerere exista, iar piata se va dezvolta. Principala problema o reprezinta infrastructura: in Romania nu exista marine adecvate, cu exceptia celei de la Eforie, care este destul de mica si practic ocupata in intregime. Insa si cresterea pietei va forta dezvoltarea infrastructurii.
DB:Care sunt principalii concurenti ai Neptun Yacht pe piata ambarcatiunilor de lux?
FC: Noi consideram ca piata romaneasca a iahturilor de lux este impartita de noi cu alti trei importatori: EuroNautica Motors, Franco’s Marina si NM Marine Boat Trading.