Madonna este cunoscuta pentru abilitatea cu care se reinventeaza, insa ultimul experiment al cantaretei, de fashion designer, este privit cu scepticism de critici. Pe 22 iunie, vedeta a dat publicitatii niste schite cu modele de haine pentru copii si adolescenti, inspirate din stilul glamour al anilor ’80. Colectia, intitulata Material Girl va intra pe piata americana luna aceasta.
Liniile de fashion care au in spate brandul unei celebritati pot fi extrem de volatile, sustin expertii in moda, tocmai pentru ca succesul lor se leaga, de cele mai multe ori, doar de popularitatea unei persoane, care fluctueaza violent.
„Daca rata de popularitate a unei celebritati scade, afecteaza tot ce penduleaza in jurul ei”, explica Alycia de Mesa, consultant independent de brand, pentru Forbes.com
Chiar si contractele de publicitate semnate de celebritati in industria sanatatii sau frumusetii nu depasesc, de cele mai multe ori, durata a 2-3 ani.
Popularitatea are tendinta de a se evapora la un moment dat, spune Rick Dunaj, fondatorul Dunaj Agency LLC, agentie care intermediaza contracte intre staruri si industria modei.
Si totusi, anumite branduri de haine ale celebritatilor „nascute” la Hollywood au reusit sa treaca testul timpului.
Cantaretul Sean ‘Diddy’ Combs si-a lansat brandul de fashion, Sean Jean, in 1998, cu care inca atrage vanzari anuale de 500 milioane dolari. Si linia de incaltaminte si accesorii a cantaretei Jessica Simpon genereaza venituri anuale de 500 milioane dolari. Cheia succesului in aceste cazuri, explica specialistii in fashion si in branding, este sa joci cartea celebritatii, si in acelasi timp, sa lasi brandul sa respire.
„Anumite marci au rezistat si sunt de succes tocmai pentru ca celebritatile au reusit sa le sprijine si sa le creasca independent de brandurile lor personale”, sustine Alycia de Mesa.
[gallery:126] Vedete care fac bani din moda (foto: Forbes.com)
Un exemplu relevant este cel al liniei Rocawear, creata de Jay-Z, care poate foarte bine sa se sustina ca business, independent de celebritatea cantaretului. Vanzarile Rocawear ajung si pana la 700 milioane dolari anual.
Un alt factor important in succesul unei linii de moda dezvoltate de celebritati este pretul. Cele mai bine vandute sunt cele care se adreseaza consumului de masa, la preturi mici si medii. Colectiile exclusiviste, care se comercializeaza doar in boutique-uri de lux, precum Bloomingdale’s, au rezultate proaste.
Preturile scazute nu sunt singura garantie a succesului, avertizeaza specialistii. Este cazul colectiei Bitten, creata de actrita Sarah Jessica Parker’s, care a intrat pe piata si a disparut la fel de repede, in mai putin de 1 an.
Vedeta de televiziune Lauren Conrad si-a pozitionat initial brandul de fashion in zona de lux, exclusivista, si a fost la un pas de faliment. Dupa o repozitionare in zona de masa, a reusit sa il creasca in popularitate si in vanzari.
Insa inainte de a se avanta in industria modei cu branduri proprii, orice vedeta trebuie sa isi gestioneze imaginea personala. Expunerea negativa in presa poate omori din fasa un proiect.
„Faptul ca esti o celebritate nu inseamna, analog, ca poti sa intri in fashion si sa ai succes. Dar daca esti figura potrivita si ai un model de business potrivit, s-ar putea sa-ti iasa”, conchid specialistii din moda si branding.