Valoarea pietei decoratiunilor murale din localurile romanesti nu a fost estimata prin date oficiale sau neoficiale, insa principalii furnizori spun, pentru DailyBusiness, ca ea valoreaza cel putin cateva sute de mii de euro pe an.
Panourile decorative, picturile si basoreliefurile incep sa devina o regula pe piata localurilor, fiind cautate indiferent de profilul localului.
Preturile picturilor murale depind de complexitatea lucrarii, incepand de la cateva sute de euro si ajungand si la cateva mii, a explicat, pentru DailyBusiness, artistul plastic Doru Deliu, adaugand ca aceeasi situatie apare si in ceea ce priveste durata de executie a lucrarii, care poate varia intre doua saptamani si o luna, ajungand insa sa si depaseasca o luna pentru unele lucrari.
„Nu vindem un produs obisnuit, ci arta, asa ca preturile nu au cum sa fie fixe, am avut si lucrari de 30-40.000 euro, si chiar de 100.000 de euro, insa erau lucrari complexe, care nu presupuneau doar pictura murala, ci si basoreliefuri, vitralii si alte elemente de decoratiuni interioare”, a explicat Eduard Puschin, administratorul companiei de design Decostore.
„Nu ni se impune neaparat o tema sau un desen, isi pot spune parerea si proprietarii, insa de obicei, dupa ce vizitam localul, generam cateva modele pe computer si apoi le prezentam proprietarului, iar el alege unul si poate sa ceara anumite modificari”, a adaugat Puschin.
Decostore s-a ocupat de designul unuia dintre restaurantele hotelului Marriott, al localului-terasa Garibaldi, al bistroului La Taifas si al restaurantului Provence.
In general, proprietarii sunt destul de grabiti, asa ca de multe ori lucram cu materiale acrilice, care se usuca foarte repede, a explicat Deliu.
„De cand am lansat site-ul personal, am inceput sa am comenzi si de la necunoscuti. Pana atunci insa, comenzile au venit in general prin cunostinte”, a adaugat Deliu, care face picturi murale de peste 8 ani, debutand cu doua localuri craiovene.
Potrivit reprezentantilor DecoStore, cererea pentru picturi murale in localuri a crescut cu 70% anual in ultimii doi ani, iar cererea va continua sa creasca pentru ca multi proprietari de localuri doresc sa se deosebeasca de concurenta.
„Intotdeauna ni se cere ceva nou, deosebit, se prefera in general stilul decorativ, tematic, care sa atraga clientii, sa-i faca sa se simta bine si sa se gandeasca la respectivul local. Vor sa fie personalizati”, a explicat Puschin.
Artista Elena Cerepennicova-Cojocar a executat decoratiuni interioare pictate pentru Cafeneaua Actorilor si Tonic Pub.
DecoStore a inregistrat venituri de peste 100.000 euro din picturi murale in localuri anul acesta, insa cererea nu este formata doar din localuri ci si din hoteluri, companii sau saloane de infrumusetare, chiar si persoanele fizice dorind picturi murale in propriile locuinte.
„Acum lucrez la o pictura pentru un hotel din Sinaia, dar am si comenzi pentru picturi in locuinte, de la camera copiilor la intreaga locuinta”, a explicat Deliu.
Interesul localurilor pentru arta se manifesta nu doar prin picturi murale, anumite cluburi avand chiar tablouri ale artistilor plastici contemporani expuse pe pereti, printre exemple fiind cluburile Cool Cat si Music Club din Capitala.