Piata este estimata la cateva sute de mii de euro pe an.
„A trebuit sa inchid ceainaria si sa o mut intr-o locatie unde costurile cu terenul si intretinerea sunt mai mici. In ultimul an au aparut o multime de cafenele care vand, pe langa cafea si alcool, si 9-10 tipuri de ceaiuri. Eu am vrut sa-mi pastrez afacerea strict pe cele 70 de tipuri de ceaiuri, dar nu se mai poate. Aparitia ceaiurilor in cafenele distruge business-urile ceainariilor”, este de parere Valentin Oltean, proprietar al Ceainariei Teea din Sibiu si al unei galerii de arta din acelasi oras.
El a adaugat ca si in alte orase exista probleme similare, dand ca exemplu Brasovul.
Ceainaria Teea functioneaza de 4 ani si importa ceai european de calitate superioara al companiei Deemers Teehouse. Ceainaria se va muta tot in Sibiu, intr-o locatie unde costurile administrative nu vor mai fi atat de mari.
„Intr-o ceainarie, cele mai importante doua lucruri sunt atmosfera si calitatea ceaiurilor. Chiar daca le ai pe amandoua din plin, s-ar parea ca nu sunt de ajuns pentru a obtine profit, pe o piata in care creste numarul barurilor unde se servesc de toate, inclusiv un mic sortiment de ceaiuri”, a continuat Oltean.
Clientii prefera sa plateasca mai mult pe ceaiuri intr-un bar decat intr-un local specializat
Oltean spune ca pe piata au inceput sa intre foarte puternic ceaiuri ale unor marci foarte cunoscute, in genul celor Lipton, care sunt servite aproape peste tot, in baruri, ceainarii, cluburi si discoteci. Acest lucru este benefic clientilor care doresc un ceai intr-o anumita situatie, dar prost pentru ceainariile exclusiviste.
[quote=Valentin Oltean, proprietar Ceainaria Teea Sibiu]Desi noi servim ceaiuri la un pret mai mic si la o calitate net superioara celor ce se pot cumpara in majoritatea altor locuri care nu sunt de profil, oamenii prefera sa bea ceva mai slab si mai scump in alt local, daca prietenii lor vor sa consume cafea sau alcool[/quote]
Vara reprezinta cea mai proasta perioada a vanzarilor de ceaiuri, din cauza caldurii. „Desi vanzarile de ceaiuri reci cresc, afacerile ceainariilor prezinta o scadere in perioada verii datorita faptului ca acestea servesc preponderent ceaiuri fierbinti. Acesta este si un motiv pentru care oamenii prefera sa aleaga o berarie sau un local cu o mai mare diversitate a produselor.
„Daca nu vrei Bentley si vila in Pipera, poti trai si dintr-o ceainarie”
In consens cu proprietarul ceainariei din Sibiu Teehouse este si Alina Pescaru, director la ceainaria GreenTea din Bucuresti.
„Evolutia pietei ceainariilor este lenta si nu se compara cu piata restaurantelor sau berariilor, pentru ca altele sunt traditiile romanilor. Nu cred ca va fi pe acest segment o evolutie spectaculoasa, dar exista sperante, pentru ca sunt si romani care cauta locuri civilizate, cu atmosfera placuta si cu vecini de masa de calitate”, a spus Pescaru, subliniind ca daca „idealul in viata al unui proprietar de ceainarie nu este o limuzina Bentley sau o vila in Pipera, ceainaria ar putea reprezenta o sursa de venit”.
GreenTea serveste peste 10 tipuri de ceaiuri si peste 110 de sortimente, importate in special din Africa, Asia si Europa.
Conform spuselor lui Tudor Smirna, director la ceainaria bucuresteana Ceai la Cotroceni, „localurile in care se bea exclusiv ceai au stagnat sau au evoluat mai incet decat piata restaurantelor si a barurilor”. Acesta a subliniat insa ca localurile unde nu se servesc exclusiv ceaiuri au crescut in ultimii doi ani intr-un ritm asemanator cu piata restaurantelor sau cafenelelor.
Ceai la Cotroceni are aproximativ 130 de tipuri de ceai, anul trecut inregistrand o cifra de afaceri de aproximativ 29.000 de euro. Pentru acest an, oficialii ceainariei estimeaza o crestere a afacerilor cu 10%, parte din aceasta crestere fiind urmare a extinderii locatiei cu inca o camera. Ceaiurile sunt importate de la cateva firme mari specializate pe comertul en-gros, a spus Smirna.
Vanzarile de ceaiuri din ceainariile bucurestene Rendez-Vous reprezinta aproximativ 65% din cifra de afaceri a celor trei locatii cu acelasi nume, oficialii companiei estimand o crestere pe acest an a veniturilor cu aproximativ 10%.
Rendez-Vous, lansata in 2003, importa cele aproximativ 200 de tipuri de ceaiuri pe care le detine din Franta, dar sortimentele sunt la randul lor aduse din mai multe regiuni ale lumii.
Carturesti combina ceaiul cu lectura
Primul importator de ceaiuri din Bucuresti, Libraria Carturesti, ofera ceaiuri si accesorii pentru ceai in Timisoara, Iasi si Bucuresti, acestea reprezentand aproximativ 11% din veniturile companiei, echivalentul a 275.000 de euro, conform oficialilor companiei. Carturesti a inceput sa importe ceaiuri in Bucuresti in anul 2000.
[quote=Stefan Nita, Carturesti]Ceaiurile in sine nu se vand mai mult decat in anii precedenti, insa s-a accelerat vanzarea de accesorii pentru ceaiuri, cum ar fi ceainice, strecuratoare, farfurioare, sau suporturi speciale[/quote]
Carturesti importa peste 200 de tipuri de ceaiuri, din Germania si Japonia.
„Vanzarea de ceaiuri si accesorii nu reprezinta decat o activitate conexa vanzarilor de carte, care este activitatea principala a Librariei Carturesti”, a spus Nita.
Ceaiurile verzi si de fructe, preferate datorita aromelor puternice
Conform oficialilor ceainariilor, cele mai cautate ceaiuri sunt cele verzi si de fructe, datorita aromelor puternice, urmate de cele rosii, Rooibos de provenienta Africa de Sus, recomandate seara. In perioada de vara se prefera ceaiurile reci precum Ice-Tea-urile sau Tea Shake-urile racoritoare.
Clientii ceainariilor sunt persoane de toate varstele, predominand insa cei cu varste intre 18 si 40 de ani, cu educatie peste medie. „Clientii ceainariilor sunt persoane educate, cu venituri medii si mari”, a subliniat Luisa Grigorescu, manager Rendez-Vous.
Ceaiurile se vand, in functie de provenienta, calitate, cantitate si local cu preturi intre 6 si 12 lei.
„Pretul ceaiului in Romania este foarte mic, piata nu este suficient dezvoltata”, a spus Grigorescu. „In Bucuresti sunt mai putin de 5 ceainarii, in provincie sunt foarte putine. Valoarea totala a pietei ar putea fi de cateva sute de mii de euro”, a continuat Grigorescu, subliniind ca in Roma, Italia, de exemplu, pretul unui ceai de calitate este de cel putin 8 euro.
Motivele pentru care consumatorii ajung in ceainarii? Nimic surprinzator: pentru atmosfera, sa se relaxeze, sa citeasca o carte, sa stea de vorba cu prieteni sau cu familia, delectandu-se cu ceaiuri din toate zonele globului, spun reprezentantii principalelor localuri de profil.