Coffee Management estimeaza pentru acest an o crestere de peste 60% a cifrei de afaceri, pana la valoarea de 1,5 milioane de euro. In prezent sunt deschise 8 unitati Costa Coffee in Capitala.
DailyBusiness.ro: Cum s-a resimtit criza economica in cafenele?
Eugen Bradean:In mall-uri s-a resimtit o scadere a traficului de circa 30%, scadere care a afectat si cafenelele. Pe cafenelele stradale nu am resimtit insa schimbari. La nivel de vanzari, am inregistrat scaderi de circa 10%, pe fondul crizei economice, scadere pe care noi am contrabalansat-o din martie, largind gama de produse (mai multe produse vandute catre acelasi consumator).
DB: Ati micsorat preturile?
EB: Doar la produsele de patiserie am scazut foarte putin preturile.
DB: Ce evolutie vedeti in urmatorii ani pe piata cafenelelor?
EB: Competitia s-a intensificat in ultimii ani. Eu cred ca in urmatorii ani, daca aceasta criza financiara va continua, cea mai mare parte din operatori vor disparea, in special aceia care nu au un brand puternic si cei care nu au capacitatea de a se extinde, din cauza lipsei creditarii.
DB: Unde e mai profitabila deschiderea unei cafenele, in centrul comercial sau stradal?
EB: Profitabilitatea fiecarui tip de unitate depinde de perioada. In sezonul cald, mai profitabil este spatiul stradal, apoi din septembrie pana in martie, cu siguranta in mall-uri. Este indicat intr-un asemenea business sa ai un echilibru in ceea ce priveste amplasarea, ca sa nu-ti fluctueze veniturile.
DB: Ati deschis in mall-ul Grand Arena din sudul Capitalei. Cat de profitabila credeti ca este aceasta deschidere, tinand cont de faptul ca deocamdata nu toate magazinele functioneaza?
EB: Este o investitie buna pe termen mediu si lung. Evident ca pe termen scurt ne asteptam sa intervina deschideri intarziate, sa ne lovim de anumite sincope. Va pot spune ca merita sa fim in Grand Arena, chiar daca acele magazine nu se vor deschide nici in urmatoarele 2-3 luni, insa nu va pot dezvalui motivele, pentru ca anumite clauze din contractul de inchiriere nu imi permit.
DB: Aveti o unitate si in Aeroportul Otopeni. Cum ati reusit sa patrundeti acolo?
EB: S-a organizat o licitatie. Printre brand-urile care au participat se numara Gregory’s si Pizza Hut. In finala am ajuns noi si Gregory’s, iar noi am oferit mai mult.
DB: E profitabila deschiderea intr-un aeroport?
EB: E profitabila la un anumit nivel al chiriei. In acest moment, pentru noi nu este profitabila unitatea de acolo. Nu am reusit sa renegociem absolut nimic. Unitatea era profitabila cand se fuma. Din cauza legii 15/2008 (impotriva fumatului – n.r.), ne-au scazut vanzarile cu 60%. Ulterior, am putut sa cadem de acord cu reprezentantii aeroportului in privinta deschiderii unei terase, care ne-a crescut vanzarile cu 20%.
DB: E o conditie impusa de catre Costa Coffee sa deschideti in aeroporturi?
EB: Ei au foarte multe locatii in aeroporturi in Marea Britanie, dar nu exista niste restrictii din partea lor, doar iti recomanda sa folosesti cam toate canalele.
DB: Cu cat s-au redus chiriile pentru spatii comerciale, atat stradale cat si cele din centrele comerciale?
EB: Stradal si fara renegociere sunt mai mici cu 25%. Spre exemplu, pe bulevardul Carol, unde vom deschide acum, mi s-a cerut in noiembrie 10.000 de euro pe luna si in acest moment platim 6.000 de euro, cu perioada de gratie de 60 de zile, fara sa intram in renegociere. Sa va raspund punctual, chiriile s-au redus intre 25-50% pentru spatiile stradale. In spatii comerciale, la renegociere, chiria poate sa scada cu procente cuprinse 10 intre si 35%.
DB: Cate cafenele intentionati sa deschideti anul acesta?
EB: In prezent avem 8 cafenele. De la inceputul anului si pana in prezent am mai deschis 4 unitati. Estimam ca pana la finalul anului sa mai inauguram inca 4. Pentru 2 avem contractele pentru spatii semnate, in zona Carol si Centrul Istoric.
DB: Care este investitia medie intr-o cafenea?
EB: Investitia este standard, de 150.000 de euro, pe o suprafata medie de 100 metri patrati.
DB: Ce buget de investitii aveti pana la finalul anului?
EB: De acum si pana la finalul anului avem un buget de investitii de circa 800.000-850.000 de euro. In total, in 2009, investitiile companiei se cifreaza la 1,4 milioane euro. Avem finantare de la Banca Romaneasca.
DB: Nu ati intampinat niciun impediment la cererea de creditare?
EB: Nu am avut nicio piedica in obtinerea de credite. Unul din motive a fost background-ul meu, pentru ca vin din mediul bancar. Am fost director regional in BancPost, am lucrat si la Raiffeisen si la BRD.
DB: De la banca la cafenea. Cum v-ati decis sa faceti aceasta schimbare?
EB: Am simtit nevoia de o schimbare, de ceva dinamic si nou. Era foarte limitata aria mea de actiune in sistemul bancar, un mediu abstract si foarte putin provocator, de aceea m-am decis sa schimb profilul.
DB: Nu v-ati gandit sa deschideti pe cont propriu o cafenea, fara sa apelati la o franciza?
EB: M-am gandit, insa dupa parerea mea nu este o afacere foarte profitabila sa ai o singura cafenea, pentru ca nu ai o putere mare de negociere. Trebuie sa fie cat mai multe deschise si sa ai in spate un brand cat mai puternic.
DB: Intentionati prin Coffee Management sa aduceti si alte brand-uri de cafenele in tara?
EB: Momentan ramanem cu Costa Coffee, cu care avem un contract pe o perioada de 10 ani. Daca la un moment nu vom cadea de acord cu renegocierea anumitor clauze din contractul pe care l-am semnat in 2006, vom face un rebranding, pentru ca locatiile sunt detinute de Coffee Management. Acest lucru nu ne va afecta, poate ca este si indicat la un moment dat sa facem acest lucru, deoarece exista anumite restrictii la nivel de grup. Spre exemplu, in Romania ne-am chinuit sa convingem francizorul sa ne permita sa introducem tigarile.
DB: Pe cine considerati competitori directi pe aceasta piata?
EB: Noi suntem un mix intre Turabo, care e un cafe-bar, si Starbucks, o cafenea clasica (unde nu se comercializeaza cocktail-uri sau tigari). Amandoi sunt competitori directi, stradal Turabo, iar in mall-uri Starbucks.
DB: Care este profilul clientului din cafenelele Costa Coffee?
EB: Potrivit unui studiu facut de cei de la Gallup pe cafenelele noastre, clientii sunt in general femeile cu varsta cuprinsa intre 16-30 de ani si intre 55-65 ani, din clasa medie.