- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Costumul in business: Cum si cand trebuie purtat

24 Jun, 11:12 • adrian.mihaltianu
Pentru oamenii din mediul de business este foarte importanta imaginea, inclusiv vestimentatia. De aceea ar trebui sa stie ce si cand sa poarte. Pentru a afla mai multe despre ce inseamna croitorie la comanda, dar si ce reguli trebuie respectate de directori cand isi aleg un costum, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Alexandru Dragan (foto), managing partner si consilier in imagine Sarto Made to Measure.
Costumul in business: Cum si cand trebuie purtat

Alexandru Dragan a precizat ca, in general, oamenii de business [b]nu se pun in valoare[/b] cu ajutorul hainei si incalca mai multe reguli elementare ce tin de vestimentatie, care trebuie aleasa in functie de conformatie, personalitate si activitatea desfasurata. Pe scurt, trebuie personalizata.

[b]Cateva reguli[/b]

In ceea ce priveste alegerea unui costum, Dragan a explicat ca si lungimea este foarte importanta. De exemplu, manseta camasii trebuia sa iasa din sacou 1-2 cm. De asemenea, pantalonii fac falduri daca sunt prea largi si lungi.

Totodata, cureaua trebuie sa fie in nuanta pantofului, iar daca persoana respectiva poarta si ceas, cureaua acestuia trebuie corelata cu pantoful si cureaua de la pantaloni.

In ceea ce priveste modul in care se asorteaza cravata, sunt mai multe variante. „Poti merge pe cravata – batista, cravata – cu ceva din spectrul cromatic al costumului, poti merge pe alb-negru (camasa alba, cravata neagra)”, a spus Alexandru Dragan.

Conform acestuia, cravata cu model se poarta cu o camasa simpla. Totodata, cravata trebuie sa fie de aceeasi latime cu reverele sacoului.

„Batista poate fi pata de culoare”, a mai spus Dragan.

[b]Piata „made to masure”[/b]

Croitoria la comanda devine un concept din ce in ce mai cunoscut in Romania dupa ce mai multe firme si-au lansat astfel de afaceri dupa modelele din strainatate. Ele nu ofera numai costume la comanda, ci si consiliere si personalizare.

Potrivit lui Alexandru Dragan, exista circa 7-8 companii pe acest segment, concentrate in Capitala.

„Partea de consiliere castiga si va castiga teren. Omul va intelege ca are o alternativa in fata retailului”, a mentionat Dragan.

El considera ca afacerea croitoriei la comanda este una de viitor si estimeaza ca piata locala se ridica la peste 1 milion de euro.

Sarto estimeaza o cifra de afaceri de 150.000 euro in primul an de activitate.

[b]Personalizarea costumului[/b]

Pentru a nu da gres, dar si pentru a a avea un costum exact pe masura, unii oameni din mediul de afaceri si nu numai apeleaza la croitoria la comanda. Astfel, beneficiaza si de consiliere dar si de produsul dorit.

Reprezentantul Sarto Made to Measure a subliniat ca multi directori fac greseli vestimentare si din cauza ca nu au existat pana acum companii care sa le ofere consultanta in domeniu. Acest concept este foarte tanar pe piata din Romania comparativ cu alte piete europene.
[quote=Alexandru Dragan]Fiecare om e unic, la fel trebuie sa fie si haina pe care o poarta.[/quote]
Dar cum se face personalizarea? Clientii merg in showroom-ul Sarto, unde primesc consiliere in alegerea modelului de costum (sau camasa), a tesaturilor, a culorii, dupa care se fac masuratorile si datele se trimite in Italia, unde atelierele cu care lucreaza Sarto vor crea costumul adaptat pentru fiecare client. Procesul dureaza o luna (la camasi mai putin) pana ajunge in Romania costumul, iar daca mai este nevoie de mici retusuri (in general la lungumea pantalonului), acestea mai dureaza 1-2 zile.

„Un costum costa [b]intre 2.000 si 3.000 de lei[/b], in functie de tesatura, de marime, de model, de personalizare. Iar camasile costa intre 350 si 500 de lei”, a precizat Alexandru Dragan.

Sarto si-a inceput activitatea la inceputul anului, dar lansarea oficiala a avut loc in luna mai. Potrivit lui Dragan, compania are deja zeci de clienti din industria IT, sportivi, freelanceri pe partea de training si speakeri motivationali, dar si avocati. „Media de varsta este de 33-35 ani, iar targetul este in 25 si 50 de ani”, a adaugat oficialul Sarto.

[b]Ce se poarta in acest an?[/b]

[img=3075][/img]
„Nu exista un sfat general. As recomanda un costum cu dungi, la doua randuri de nasturi, care e atemporal”, a aratat Alex Dragan.

El a spus ca vara costumul poate fi din in, bumbac foarte subtine sau chiar lana subtire. De asemenea, poate fi semicaptusit.

In ceea ce priveste culorile, alb, roz pal si bleu merg oricand, indiferent de trend sau de vreme.

De exemplu, un director din industria IT merge la birou de obicei in costum. Daca se intalneste cu subalterni ramane in camasa, fara cravata, dar daca se intalnesc cu alti directori atunci nu le lipseste cravata si sacoul.

In ceea ce priveste culoile, ei aleg gri inchis sau deschis, bleumarin, negru (dar nu atat de inchis – negru se poarta mai mult iarna), albastru usor spre turcoaz in lumina si uneori maro.

„Costumele pot fi accesorizate cu batiste colorate sau albe”, a subliniat Dragan.

Iar daca un director din constructii merge pe santier, printre muncitorii, poate purta un costum casual cu cotiere, cu o camasa alba usor descheiata – nu protocola, cu cravata.

Potrivit lui Dragan in ceea ce priveste o tinuta de cocktail, se poate merge fie pe un costum cu camasa (pantalonul poate fi din bumbac sau in), fie un pantalon la dunga combinat din punct de vedere cromatic cu un sacou casual si cu o camasa care intra bine in peisaj.
[quote=Alexandru Dragan]Haina, prin definitie, e un mijloc de comunicare[/quote]
„Ca tinuta de cocktail nu ai cum sa dai gres cu un pantalon bej la dunga, un blazer bleumarin, o camasa alba, o cravata si batista visiniu si pantofi intr-o nuanta de visiniu-coniac”, a explicat Alexandru Dragan.

La o tinuta de cocktail se poate purata si o cravata ascot (esarfa, n.r.), la care se aplica aceleasi reguli ca la cravata. De obicei, cravata ascot este colorata, fiind pata de culoare a vestimentatiei.

[b]Ce vor clientii[/b]

„Clientii merg foarte mult pe costumul la un rand de nasturi, cu doi nasturi, pentru ca e mult mai usor de purtat. La culori prefera negru, bleumarin cu dungi sau costumele in carouri”, a spus reprezentantul Sarto Made to Measure.

El a precizat ca domeniul bancar este mai sobru. „In banci e putin mai diferit. Tot vad costume inchise la culoare, negre, mari si largi. Inca nu s-a trecut la urmatorul nivel – cum ar fi un costum bleumarin, care este o culoare foarte potrivita domeniului”.

„De obicei modelele scos in evidenta, pe cand culoarea unitara compacteaza un pic mai mult anumite defecte”, a mai zis Dragan.

Sarto Made to Measure este un concept-boutique masculin, care integreaza stilul italian al costumelor si camasilor facute pe masura, cu serviciul de consiliere vestimentara. Compania este detinuta de Alexandru Dragan impreuna cu Alexandru Moise. [url= https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/sarto-made-to-measure-p-76688/]Investitie initiala in Sarto[/url] este de 35.000 euro, urmand sa ajunga in acest an la 60.000 euro.

Sarto ofera si servicii de audit de garderoba si personal shopping.

Urmărește Daily Business pe Google News