„Acesta este numarul celor ce pornesc la drum exclusiv pentru a vizita podgoriile, centre de degustare si pivnitele din zonele vinicole romanesti, insa numarul celor care viziteaza aceste zone, in drumetiile lor in Romania, va ajunge pana la circa 20.000 anul acesta, in crestere cu 20% fata de anul trecut”, a explicat Iulian Andrei, patron al agentiei turistice Blue Line.
Cei mai interesati sa urmeze calea vinului in Romania sunt germanii, francezii, italienii, olandezii, dar si americanii, iar cele mai cautate zone viticole din tara sunt Cotnari, Jidvei, Murfatlar si Odobesti.
Vizitarea unei crame, cu pachete de degustare, porneste de la circa 50 de euro de persoana si poate ajunge pana la cateva sute de euro.
Cramele Cotnari atrag anual aproape 10.000 de vizitatori, a declarat Anghel Laurentiu, director de marketing Cotnari.
Vizitatorii Cotnari sunt in proportie de 80% straini, in general cunoscatori ai domeniului vinicol, majoritatea afland de oferta producatorului din prezentarile operatorilor de turism extern.
Cotnari ofera pachete de degustare, vizite in hruba si vinoteca, masa si spectacole folclorice. La degustare se ofera patru tipuri de vin, cel mai vechi fiind din 1979.
La Jidvei ajung anual circa 4.000-5.000 de vizitatori, insa numarul celor doritori de a trece pragul fabricii de vin si de a vedea podgoriile din zona este de doua ori mai mare. Acest fenomen are loc pentru ca politica societatii Jidvei SA nu permite un numar prea mare de vizitatori intr-o zi, din cauza activitatii curente a fabricii, precum si a capacitatii reduse a cladirii destinate degustarilor.
„In acest moment inca nu este finalizata constructia spatiului pentru degustare, insa dupa ce vom termina lucrarile numarul de vizitatori zilnici va putea creste”, a explicat Ioan Buia, directorul complexului de vinificatie Jidvei.
Acest lucru se intampla si in cazul altor crame din tara, datorita capacitatii reduse de cazare si a spatiilor de degustare sau a lipsei personalului care se ocupa de primirea, informarea si ghidarea vizitatorilor.
Cei care vin in „pelerinaj” la cramele romanesti innopteaza cel mai adesea in resedintele de judet in care se gasesc podgoriile vizitate, asta pentru ca nu exista suficiente locuri de cazare sau nu exista deloc. Astfel, in Jidvei nu exista unitati de cazare, in Odobesti exista un hotel cu 45 de locuri, dar care este inchis pentru renovari, la fel ca si la Cotnari, acesta urmand sa fie finalizat anul viitor si sa ofere 40 de locuri de cazare.
Totusi, deschiderea mai multor unitati de cazare in aceste zone ar creste numarul turistilor, pentru ca ideea de a innopta intr-o zona curata, nepoluata, si cu un specific aparte atrage in ziua de astazi, sunt de parere reprezentantii agentiei de turism Passion Tourism and Travel, din Prahova, care ofera pachete turistice pe „Drumul vinului”.
Ideea acestui „drum” a fost lansata de fostul ministru al turismului Dan Matei Aghaton in cadrul proiectului „Romania – tara vinului”, la inceputul anului 2003. Estimarile autoritatilor la acea vreme indicau ca proiectul va aduce circa 50.000 de turisti anual, insa promovarea nu a fost puternica, iar ritmul de crestere anual al turistilor pe acest segment este mai mic decat cel prevazut initial.
Pe drumul Ploiesti-Buzau sunt totusi panouri care fac referire la traseele turistice pe acest drum al vinului, iar acum depinde de agentiile de turism sa includa in pachetele lor turistice localitatile unde microclimatul a permis dezvoltarea unei culturi a vinului, spun reprezentantii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
Intrucat numarul acestor turisti este in crestere se poate ca in curand mai multe agentii sa constientizeze potentialul acestui tip de turism si sa includa in destinatiile vizate de pachetele lor zonele viticole importante din tara, a spus Traian Badulescu, purtator de cuvant al ANAT.