Numele Everest este legat de fiecare dintre cele 2 lumi ale lui Ticu Lacatusu, cea a carierei de alpinist profesionist si cea de om de afaceri. Lacatusu, primul roman care a escaladat Everestul, este si proprietarul magazinelor de articole sportive de munte cu acelasi nume (Everest), afacere cu care isi petrece timpul dintre expeditii.
[gallery:49]
„Petrec mult mai mult timp ocupandu-ma de alpinism decat de afaceri. Oricum acest business imi ocupa restul timpului, iar cele doua se si imbina, pentru ca am ocazia sa testez ca alpinist unele produse profesionale pe care le distribuim”, spune Lacatusu.
Pasiunea pentru munte uneste cele doua lumi. „Firma mea se numeste Mountain”, spune Lacatusu, care mentioneaza totusi ca business-ul a scazut la inceputul acestui an cu circa 25% fata de anul trecut, pentru ca oamenii ies mai putin la munte si atunci cand o fac aleg articole mai ieftine. „Totusi, avem si un public fidel, asa ca ne mentinem pe lista de plutire”.
Un alt alpinist important, cunoscut si in lumea business-ului, este David Neacsu, proprietarul magazinelor Himalaya. Puteti citi aici un interviu acordat DailyBusiness.ro de catre David Neacsu.
Anul trecut, firma lui Lacatusu a inregistrat afaceri de cateva sute de mii de euro. Lacatusu spune ca nu stie o cifra foarte exacta, dar asta si pentru ca in ultimul an s-a ocupat de organizarea urmatoarei sale expeditii: plecarea in Groenlanda.
Lacatusu va pleca impreuna cu colegul sau Cornel Coman pe 18 aprilie intr-o expeditie pe schiuri in Groenlanda, prima de acest fel incercata de un echipaj romanesc.
Expeditia va dura o luna, insa organizarea acesteia a necesitat un an. „Ideea mi-a venit acum 2 ani si a fost oarecum spontana. Cautam ceva si asta mi s-a parut o idee noua si provocatoare de proiect de alpinism”, spune Lacatusu, care a mentionat ca este cea mai complexa expeditie in care a plecat, ca organizare.
Una dintre principalele probleme de organizare a fost stabilirea contactelor in Groenlanda, o insula pe care traiesc foarte putini oameni, in jur de 50.000. Apoi au trebuit obtinute permisele, cum ar fi cel de port arma sau radio, pentru care initial au fost depuse cererile in Danemarca (Groenlanda este teritoriu autonom, administrat de Danemarca – n.r.), iar apoi a trebuit sa fie reorientate spre Groenlanda. „Si-au facut si ei un guvern si a trebuit sa schimbam permisele”, spune Lacatusu. (In vara lui 2009, autonomia Groenlandei a fost extinsa – n.r.)
Dupa aceea a urmat cautarea echipamentelor, dar si obtinerea finantarii.
„Daca as cuantifica timpul si munca depuse pentru pregatire, ar depasi cu siguranta valoarea expeditiei propriu-zise”, spune Lacatusu.
Pe langa problemele de logistica, pentru expeditie era necesara si o finantare, ceea ce este o misiune foarte grea, pe fondul crizei.
„Semnalele primite din partea companiilor aratau ca sansele de a obtine o finantare integrala pareau mici. Totusi am avut surpriza sa obtinem toata suma de 50.000 euro de la Baumix”, spune Lacatusu, care adauga. „Chiar daca nu se asteapta un return of investment, si acesta este un business. Am fost recomandat de un prieten la Baumix, le-am prezentat proiectul si apoi s-a cautat o formula prin care sa se poata asocia imaginea companiei cu imaginea mea. Am gasit ideea de performanta, noutate, si ideea de premiera romaneasca, pentru ca ei sunt o firma romaneasca, care activeaza intr-un mediu plin de jucatori straini”, mai spune Lacatusu.
Mai multe despre expeditie puteti citi aici
Pe Mont Blanc, cu angajatii unei firme de materiale de constructii
„Este un business si trebuie sa dam ceva inapoi”, adauga alpinistul, care a precizat ca mai exista un proiect prin care el va escalada Mont Blanc-ul cu o echipa formata din 16 persoane din cadrul Baumix.
„Au o echipa tanara si am putut face acest proiect. Recent am facut un team building in Ceahlau si cand ma intorc din Groenlanda, mergem pe Mont Blanc”, spune Lacatusu.
De ce investesc companiile o parte din bugetele de CSR in astfel de proiecte? Lacatusu considera ca le place sa isi asocieze imaginea cu ceva deosebit. Totusi, o finantare nu se obtine prea usor, nici pentru numele extreme de cunoscute, chiar daca Lacatusu admite ca totusi increderea este mai mare in acest caz.
„Si pentru mine a fost mai greu la inceput. Este o tatonare si o testare continua, astfel incat sa aiba incredere sa te sponsorizeze. Am trecut si eu prin asta. Daca le prezinti bine proiectul tau ai sanse, chiar daca inca nu ai un nume. Cunosc tineri alpinisti care au obtinut finantari. Daca nu reusesc din prima trebuie sa fie tenace, sa stranga din dinti si sa o ia pas cu pas”, mai spune Lacatusu.