Piata restaurantelor din Romania a fost estimata in 2008 la circa 1,5 mld. euro, iar principalul competitor al restaurantelor City Grill, ale lui Petrescu, este lantul La Mama, detinut de Catalin Mahu. Petrescu detine o pozitie de forta pe zona centrului vechi al Capitalei, omul de afaceri avand in portofoliu revitalizarea unor branduri vechi si restaurarea de cladiri istorice.
Petrescu a intrat in business-ul cu restaurante in 1997. Primul lant de restaurante pe care l-a fondat, impreuna cu actualul sau competitor, Catalin Mahu, a fost „La Mama”, din care Petrescu si-a facut exitul in 2005, la un an dupa deschiderea primului City Grill. In 2008, Trotter Prim a derulat afaceri de 15 mil. euro
Anul acesta, Petrescu a mai adaugat in portofoliul companiei 3 noi brand-uri, fast food-ul BunDeTot, restaurantul berarie Hanu’ Berarilor si urmeaza sa deschida luna aceasta si un sports-bar, denumit Cantina.
DailyBusiness: La ce valoare se ridica investitiile in dezvoltare din acest an?
Dragos Petrescu: Circa 1 mil. euro in Hanu’ Berarilor, BunDeTot si sports bar, de fapt chiar peste 1 mil. euro daca includem si unitatea BunDeTot din Iris Shopping Center, pe care am inchis-o, si „remodelarea” restaurantului Buongiorno.
DB: Ati inchis foarte repede aceasta unitate BunDetot, dupa doar doua luni. Cat de prost au mers vanzarile?
DP: De doua ori mai mici fata de asteptarile noastre.
[quote]Anul viitor vom amenaja cu 1 mil. euro fosta biblioteca Metropolitana[/quote]
DB: Aceste investitii vin intr-un an de criza. De ce nu ati mai asteptat?
DP: Pentru ca, dupa parerea mea, pentru a supravietui in momentul in care conditiile de piata se schimba, trebuie sa te adaptezi. Prin adaptare inteleg capacitatea de a schimba strategia sau de a gandi o strategie care sa faca fata noilor conditii de piata, ceea ce presupune schimbarea anumitor modele de business, relocari, presupune taieri de costuri si presupune si dezvoltare. Pentru a fi mai concreti, sunt situatii in care inchizi unele localuri si deschizi altele, in functie de ce vrea clientul tau.
[quote]Zilele mele de munca nu sunt de invidiat. Incep cu o sedinta matinala, in jurul orei 8 si apoi, in general, tot timpul mi-l petrec in restaurante[/quote]
DB: Pe langa restaurantul BunDeTot din Iris, ce ati mai inchis in acest an?
DP:Am inchis CityGrill-ul din centrul comercial Tom din Constanta. In principiu am inchis in mall-uri. In ceea ce priveste inchiderea BunDeTot din Iris Shopping Center, care a functionat doar 2 luni, aici am operat o relocare, pentru ca am deschis recent o unitate sub acest brand in centrul vechi pe strada Selari, care pana acum merge exceptional si cred ca este cea mai frumoasa unitate tip fast food din Bucuresti. Mi se pare ca noaptea seamana cu un OZN.
DB:Va implicati in amenajarea localurilor?
DP: Da. Noi suntem principalii arhitecti ai localurilor noastre. Am o echipa de management de care sunt foarte mandru, sunt oameni care lucreaza alaturi de mine de 10 ani.
DB: Sunteti foarte implicat in bunul mers al unitatilor operate de compania pe care o conduceti. Cum arata o zi de munca pentru Dragos Petrescu?
DP: Zilele mele de munca nu sunt de invidiat. Ma trezesc foarte devreme, la ora 8 incepem sedintele. Am zile pe care le petrec in restaurante si zile pe care le petrec tot in restaurante, dar in sedinte. In general, tot timpul mi-l petrec in restaurante. Este important sa-mi petrec timpul aici.
[quote]Nu am mai lasat unitatile cu rezultate nesatisfacatoare sa functioneze doar de dragul imaginii[/quote]
DB: In momentul in care angajati pe cineva in echipa de management, ce anume conteaza cel mai mult?
DP:Conteaza foarte mult doua calitati: puterea de munca si perseverenta. De fapt, perseverenta inseamna poate sa cer prea mult, onestitate mai degraba. Perseverenta este o calitate pe care o au foarte putin oameni.
DB: Va ocupati personal de angajarile din management?
DP:Eu am sansa de a promova managementul din cadrul organizatiei, avem 600 de angajati, prin urmare nu ma implic pentru ca nu aducem pe nimeni din afara.
DB: Cum a afectat criza restaurantele pe care le conduceti?
DP: Cred ca fiecare dintre clientii nostri cheltuiesc cu 20-30% mai putin, fie prin rarirea vizitelor, fie prin schimbarea meniului. Eu am 5.000 de clienti pe zi. Majoritatea restaurantelor mele sunt restaurante de zi cu zi, asa ca majoritatea clientilor sunt fideli.
DB: Cum s-au manifestat aceste taieri de costuri de care vorbeati in business-ul Trotter Prim? Ati facut disponibilizari?
DP: Practic, am controlat mai bine costurile, „taiat” nu e un cuvant potrivit. Astfel incat daca anul trecut vorbeai la telefon de 100 de lei, dar de fapt putea vorbi acelasi lucru de 80, acum vorbesti chiar de 80 lei. In plus, nu am mai lasat unitati cu rezultate nesatisfacatoare sa functioneze doar de gradul imaginii si am deschis unitati care au rezultate. Daca pana acum ma gandeam mult inainte sa inchid – cand am inchis unitatea din Timisoara m-am gandit un an si ceva inainte – acum am inchis repede.
DB: BunDeTot a facut parte din strategia de criza?
DP: As minti daca as spune asta. Am vrut doar sa intram pe alta nisa. Este adevarat, insa, ca in mod normal pe o economie asezata mancarea mai ieftina de tip fast food ar trebui sa aiba mai mult succes decat un restaurant convenience, de zi cu zi, sau unul premium. Vom vedea daca se confirma si la noi.
[quote]In 2010, ne asteptam la un numar mai mare de clienti, dar care cheltuie mai putini bani[/quote]
DB: La nivel de piata, la cat estimati scaderea bugetelor clientilor?
DP: In aceleasi marje. Clienti platesc cu 20-30% mai putin la restaurantele convenience, cele de zi cu zi, in timp ce scaderea pe restaurantele tip eveniment, cum este Caru’ cu Bere, este mult mai mica, de 5 -10%.
DB: Cum a evoluat numarul de clienti in restaurante?
DP: Numarul de clienti a crescut pentru ca am implementat un plan de marketing care include pachete de meniuri mai ieftine. Ai acelasi meniu, dar platesti mult mai putin. Meniurile noastre de 19 lei au 35% discount de fapt. 90% din reducerea de buget a clientilor vine din faptul ca mananca la fel, dar acceseaza un produs la oferta. Ca urmare a acestor tipuri de oferta, care atrag mai multi clienti, vom avea aceeasi cifra de afaceri, cu conditia sa nu existe un derapaj in ultimele 2 luni. Profitul va fi mai redus cu circa 30%, pentru ca vindem mai mult, dar pe mai putini bani.
DB: Veti continua acest plan de marketing in 2010?
DP: Anul viitor vom continua acest plan, insa adaptat la anul 2010, care va fi mai greu decat 2009 si vom avea meniuri de 16 lei. Vom avea oferte ca „halba fara fund” cu 9,9 lei o sa bei cata bere vrei, si tot asa. Avem un plan foarte bine pus la punct pentru anul viitor. In 2010 ne asteptam la un numar mai mare de clienti care vor cheltui mai putin bani.
DB: Ce deschideri mai aveti in plan pentru 2010?
DP: Daca pana acum puteam spune cu certitudine ce si unde vom deschide, acum nu mai este atat de usor. Avem bugetate 2 restaurante pe zona City Grill si Buongiorno si 2 cafenele City Cafe?. Daca BunDeTot va confirma atunci vom decide in T1 daca il vom dezvolta, momentan este un brand tanar. Caru’ cu bere si Hanu’ Berarilor nu pot fi replicate.
DB: Cum vedeti anul 2010 in industrie?
DP: Veniturile restuarantelor vor fi mai mici cu pana la 50% fata de 2008, fata de 2009 vor fi mai mici diminuarile, iar aceste scaderi vor determina inchideri masive de restaurante.
DB: Care sunt cele mai vulnerabile restaurante?
DP: Cele care depind de centrele comerciale. Sigur ca sunt afaceri care pot trai doar in mall-uri si vor continua sa traiasca, insa in opinia mea, unitatile independente vor functiona mai bine decat cele din mall-uri. Si in 2007, unitatile independente au mers mai bine decat cele din mall, desi dezechilibrul era mai mic, doar ca singurul canal de dezvoltare disponibil la aceea data erau centrele comerciale, pentru ca pe strada spatiile erau ocupate de banci, cazino-uri si farmacii.
DB: Mai credeti ca sunt atractive centrele comerciale pentru extinderi in zona de restaurante, in aceasta perioada?
DP: Nu vad asta, din nefericire pentru dezvoltatori.
DB: Nu vi s-au oferit scaderi de chirie si alte facilitati in mall-uri?
DP: In fiecare zi, dar astazi costurile nu mai sunt o problema, era o problema a anilor trecuti, cand exista o discrepanta majora intre veniturile unui centru comercial si chiriile respective. Nu era normal sa ai un profit de 10 ori mai mic decat chiria pe care o dai.
[quote]Un restaurant asa cum il vad eu este mai potrivit intr-o cladire veche, decat intr-o hala noua[/quote]
DB: Anul trecut ati achizitionat o alta locatie cu istorie, fosta biblioteca metropolitana din Pache Protopopescu. Cand va fi functionala si cat ati investit in restaurarea si amenajarea ei?
DP: Anul viitor o amenajam ca restaurant. Investitia este de circa 1 milion euro.
DB: Ati fost interesat de Hanul lui Manuc, mai sunteti in negocieri pentru achizitionarea de alte cladiri istorice?
DP: Da, suntem interesati si de alte cladiri istorice. Aceasta pasiune vine de la client. Un restaurant asa cum il vad eu este mai potrivit intr-o cladire mai veche, decat intr-o hala noua.