Sodo Migliori Romania este detinuta de italianul Alessandro Amato si Marian Mihart. Cifra de afaceri in 2008 a fost de peste 15 mil. euro, iar pentru acest an se estimeaza o crestere de 10%. In ceea ce priveste profitul, insa, estimarile companiei indica o scadere de 40% pe acest an.
DB:Cum a evoluat anul acesta cererea romanilor pentru ceasuri de lux?
AA: Cea mai mare scadere se inregistreaza in randul clasei medii de cumparatori – cei care cumparau ceasuri de peste 5.000 de euro. Apoi, o scadere mica a cererii pentru ceasuri de sub 500 de euro si o stagnare a cererii pentru produsele de peste 20.000 de euro. Insa patura de mijloc este cea mai afectata.
DB: Cum puteti explica acest lucru?
AA: Este destul de simplu. Printre persoanele care formau aceasta patura de mijloc, adica persoanele cu un venit mediu lunar de 2.000-5.000 de euro, se numara in general micii antreprenori, cum ar fi avocatii sau notarii. Acestia au fost printre cei mai afectati de criza economica.
DB: Ati inchis pana in prezent vreun magazin?
AA: Am inchis unul singur, in City Park Mall din Constanta. Initial, a fost o strategie de business prin care se presupunea atragerea clientilor de bijuterii. Ulterior, in acest mall s-au mai deschis inca vreo 10 firme de bijuterii si atunci concurenta era mult prea mare. De aceea, am decis inchiderea unei unitati.
DB: Cate unitati intentionati sa deschideti pana la finalul anului?
AA: Vom mai deschide pana la final inca doua. Una amplasata in mall-ul Cotroceni Park si un magazin stradal, pe Calea Victoriei. Aici va fi un fel de boutique, mai exclusivist, iar in functie de cum va fi apreciat de clienti, probabil vom mai deschide astfel de magazine.
DB: Care sunt investitiile in cele doua unitati?
AA: La Victoriei este de aproximativ 650.000 de euro, incluzand stocul initial de marfa. Ar fi costat mai mult, insa constructia am realizat-o cu ajutorul propriei companii de constructii, Italconstruct. La Cotroceni investitia este mai mica, de 80.000 euro, fara stoc de marfa.
DB: Cum merge partea de francizare Cellini?
AA: Cererea pentru franciza merge un pic mai greu, pentru ca banii cash sunt din ce in ce mai putini, iar bancile nu mai acorda asa usor credite. Interesul exista, insa problema sunt bancile.
DB: Cel putin sunteti in discutii cu cineva pentru franciza?
AA: Da, suntem la stadiul de discutii cu cineva de la Iasi. Desi profitabilitatea a scazut, noi continuam sa investim, chiar si in resurse umane. Intr-o perioada de criza, personalul devine un factor determinant, pentru ca trebuie sa avem un contact cat mai bun cu clientul.
DB: Cat v-ati propus sa investiti anul acesta in training-ul personalului?
AA: In medie, 500 de euro pe angajat, prin oferirea de cursuri de limbi straine, training pentru vanzari. Cu cat este mai grava criza, cu cat trebuie sa te misti mai mult. Spre exemplu, daca se isca o furtuna si esti pe un vapor ce poti sa faci, incepi sa dormi? Nu, te agiti cat se poate de mult sa supravietuiesti!
DB: Care sunt magazinele care contribuie cel mai mult la cifra de afaceri?
AA: Cele din centrele comerciale Mall Vitan, Plaza Romania si Baneasa Shopping Center. Insa ca imagine, ca punct de referinta, este cel situat pe Balcescu.
DB: Care a fost cel mai scump ceas vandut anul acesta?
AA: A fost un Breguet, la pretul de peste 35.000 de euro, insa nu va pot spune nimic despre cel care l-a achizitionat, a dorit sa-si pastreze anonimatul.
DB: Care considerati ca este competitorul direct pe piata al magazinelor Cellini?
AA: Piata in momentul actual este impartita intre 4 jucatori mari, ca cifra de afaceri. Noi suntem lideri, apoi urmeaza Helvetansa, Impulse si Micri Gold. Daca vreun competitor reuseste ceva, nu sunt invidios, ci o iau ca pe o lectie si incerc sa invat si eu cum a reusit performanta in perioada de recesiune.
DB: Cand credeti ca isi va reveni piata?
AA: Vestile cu disponibilizarile bugetarilor au un impact devastant pentru moralul fiecaruia, chiar daca nu pe toata lumea afecteaza in mod direct.
DB: Dar va bazati in general pe clientii bugetari?
AA: Normal, printre ei sunt si astfel de clienti, care fac vanzari bune. Eu ingrijesc foarte bine acest tip de client, pentru ca atunci, in anii ’90, cand ne-am inceput activitatea, nu aveam clienti foarte bogati, ci odata cu ei ni s-au dezvoltat si noua vanzarile.
DB:De cat timp sunteti in Romania?
AA: Am venit in Romania in 1990 dintr-un motiv sentimental. Apoi am inteles ca lucrurile nu puteau sa involueze, ci doar sa evolueze, si am dezvoltat pasiunea mea pentru bijuterii si ceasuri intr-o afacere. Urmatoarele mele hobby-uri sunt motociclismul si fotografia. M-am gandit la un moment dat sa devin distribuitor pentru Nikon Romania, insa am renuntat, pentru ca era ceva mai complicat.