Concluzia generala a studiului este ca Europa de Vest este din ce in ce mai axata pe economisire, in timp ce tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, se axeaza pe cheltuieli, pentru ca aceasta regiune nu a simtit inca din plin impactul crizei internationale actuale.
„Intr-un mediu economic sumbru, 45% dintre romani vor sa isi majoreze cheltuielile de sarbatori”, se arata in studiul Deloitte, derulat in ultima saptamana din septembrie si prima saptamana din octombrie.
Aceeasi sursa mentioneaza ca desi 45% dintre romani se asteapta la o deteriorare economica in 2009, doar o parte dintre ei cred ca puterea lor de cumparare va scadea fata de anul trecut, chiar daca simt deja impactul crizei financiare, care la momentul realizarii studiului era inca la inceput.
Potrivit acestuia, cumparaturile de Craciun nu vor fi fectate de criza financiara, iar 45% dintre romani intentioneaza sa-si mareasca cheltuielile in aceasta perioada.
Sfarsitul anului este o perioada cheie in ceea ce priveste cumparaturile, atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri si producatori de profil. Cei din prima categorie renunta la comportamentul obisnuit de consumator si dau frau dorintelor; cei din a doua categorie spera la un sezon extrem de profitabil, aceasta perioada fiind de altfel considerata o „a 13-a luna de venituri”.
Totusi, comparativ cu anii trecuti, aproape jumatate dintre romani isi stabilesc un buget pentru sarbatori (48% fata de 37%, anul trecut) si 69% dintre ei prefera brandurile premium si nu sunt interesati de magazinele de discount.
„Acest studiu arata ca proverbialul apetit al romanilor pentru cumparaturi, desi se mentine ridicat, se reorienteaza treptat catre o abordare mult mai matura”, sustine George Mucibabici, presedintele Deloitte Romania.
El atrage atentia retailerilor ca inainte de achizitii, consumatorii cauta cat mai multe informatii si vor sa obtina cel mai bun raport calitate – pret. „Vor produse folositoare, dar vor in acelasi timp sa profite si de oferte speciale”, a explicat Mucibabici.
Cele mai dorite cadouri, imbracamintea si incaltamintea
In topul listei de cadouri dorite in Romania raman imbracamintea si incaltamintea, dar in acelasi timp cererea de cadouri sub forma de bani si tichete cadou continua sa creasca.
De asemenea, in tarile est-europene, primele doua optiuni pentru cadouri pentru adolescenti sunt computerele / laptop-urile si telefoanele mobile.
Majoritatea romanilor (77%) isi cumpara cadourile mai ales din hipermarket-uri si sunt atenti la metodele de productie si tarile de provenienta.
Analistii Deloitte mai spun ca romanii prefera brandurile premium si nu sunt interesati de magazinele cu discounturi, contrar tendintei din Europa.
„Romanii sunt atenti la metodele de productie si tarile de provenienta, aceste doua aspecte determinand deciziile de cumparare la 56%, respectiv 66% dintre respondenti. Ei sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru aceste beneficii: 73% in Romania versus 57% in Europa”, se mentioneaza in studiul Deloitte.
Studiul privind cheltuielile de sarbatori a fost realizat in 16 state europene, in Africa de Sud si Statele Unite. Pentru Romania, Slovacia si Ucraina aceasta este prima editie. Informatiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat si a unui esantion selectat in baza anumitor criterii (618 de persoane au fost intervievate in Romania).
In timp ce 60% dintre europeni se asteapta la un declin economic si la scaderea puterii de cumparare in 2009, 40% dintre ei vor sa isi limiteze cheltuielile de sfarsit de an pe cadouri, iar jumatate dintre ei isi vor stabili un buget in acest sens. Consumatorii sunt ingrijorati mai ales de scumpirea alimentelor si a energiei.