Potrivit studiului, doua treimi dintre europeni si 58% dintre romani intentioneaza sa isi limiteze cheltuielile de sarbatori, pe fondul atmosferei actuale de criza.
Cu toate acestea, concluzia este una de suprafata, in conditiile in care 79% dintre respondenti nu se tem de pierderea locului de munca, iar peste jumatate dintre ei nu au datorii.
In consecinta, principala cauza a nivelului scazut de consum este starea de spirit, care a atins un nivel minim, se arata in raportul final.
Sfatul specialistilor pentru retaileri in urma acestei concluzii este sa promoveze produse utile la preturi mici, oferind astfel consumatorilor asigurari cu privire la chibzuinta achizitiilor lor.
Peste jumatate dintre romani vor cheltui la fel de mult pentru divertisment
Studiul Deloitte arata ca 30% dintre consumatori vor cheltui mai mult pe cadouri decat anul trecut, in timp ce 28% spun ca vor aloca un buget mai mic.
Pentru alimente si bauturi, 29% dintre respondenti vor da mai multi bani anul acesta, iar 23% mai putin.
Criza a schimbat obisnuintele de consum ale romanilor, astfel ca 45% isi vor infrana cheltuielile impulsive, iar 68% se vor orienta spre cadouri utile.
Top 10 cadouri preferate de romani
1. Produse cosmetice / parfumuri (46%)
2. Imbracaminte / incaltaminte (44%)
3. Bijuterii / ceasuri (36%)
4. Obiecte de decor (35%)
5. Carti (35%)
6. Bani gheata (33%)
7. Laptop (32%)
8. Bilete de calatorie (28%)
9. Produse alimentare sau bauturi (25%)
10. Telefoane mobile (altele decat iPhone) (23%)
Studiul s-a desfasurat in perioada septembrie (utima saptamana) – octombrie (prima saptamana), pe un esantion de 518 persoane selectate in baza anumitor criterii.