In prezent, pe piata din Romania au cafenele sub brand propriu Banca Transilvania (BT), Banca Comerciala Romana (BCR) si Banca Romana de Dezvoltare (BRD).
Operatorul cafenelei deruleaza investitia in local si retine in totalitate profitul generat de afacere, iar unitatea bancara castiga din asocierea logo-ului si a imaginii cu respectiva cafenea.
Pe langa beneficiile de imagine, bancile vizeaza prin cafenelele bancare (amplasate langa anumite sucursale ale bancii-n.r.) fidelizarea clientilor existenti si atragerea unora noi, precum si stabilirea unei relatii amicale intre client si consultantul bancar, spun reprezentantii BT, BCR si BRD, singurele banci din Romania care si-au plasat, pana in prezent, logo-ul pe o cafenea.
„Cresterea numarului de clienti din cadrul unitatii bancare se poate datora si acestui loc de relaxare. Ideea pe care s-a bazat acest concept este ca tot mai multi clienti ai bancii sa devina clienti ai cafenelelor si invers”, a declarat Robert C. Rekkers, director general, Banca Transilvania (BT).
„Acest parteneriat este in primul rand o asociere de imagine si, implicit, o investitie in aceasta zona. Lantul de cafenele Turabo atrage un public-tinta de care BCR este extrem de interesat”, a declarat Tudor Niculescu, proprietarul lantului de cafenele Turabo, operatorii BCR Café.
„Este un avantaj reciproc. La fel ca si Turabo Café, BCR vorbeste clientilor despre furnizarea de produse si servicii. BCR o face in sistemul bancar, Turabo Café in cel horeca”, a adaugat Niculescu.
Ce operatiuni bancare se pot efectua in cafenele
La BRD Cafe se pot realiza operatiuni din cafenea – alimentarea cardului, plata facturilor, efectuarea de viramente. Clientii pot face operatiuni de la masa la care servesc cafeaua. Pentru operatiuni cu un grad mai mare de complexitate un salariat BRD le sta la dispozitie clientilor, au spus reprezentantii bancii BRD.
Afacerea a fost gandita in asa fel incat clientii sa aiba parte de consultanta in domeniul bancar in atmosfera mai relaxata a cafenelelor.
Cafeneaua BRD este amplasata langa o agentie bancara, pe Dorobanti, in Bucuresti, astfel incat sa se poata comunica oricand cu consilierii bancari, au declarat reprezentatii BRD.
„Discutiile care tin de banca se pastreaza, din motive obiective, in cadrul unitatilor Bancii Transilvania. Pentru noi, cafeneaua bancara este un mod diferit de a aborda clientii – fie pe cei actuali, fie pe cei potentiali”, a mai spus Rekkers.
Cele trei cafenele ale Bancii Comerciale Romane (BCR), doua amplasate in Bucuresti si una in Sibiu sunt operate de catre lantul de cafenele Turabo. Toate cele trei cafenele ale bancii sunt amplasate langa cate o agentie BCR.
„Acest lucru faciliteaza relatia dintre consilierii bancari si clienti, deoarece angajatii pun mai usor la dispozitie produsele si serviciile bancii”, a declarat Corneliu Cojocaru, director executiv al directiei de comunicare BCR.
Atmosfera relaxanta in design business
In cafeneaua bancara exista toate instrumentele necesare unui om de afaceri. De la plata facturilor, pana la afisarea cotatiilor bursiere sau pliante pentru promovarea bancilor sub care brand fac parte cafenelele.
„Cafeneaua bancara ofera atat produse cu specific bancar cat si cu specific de cafenea. Clientii pot beneficia de consultanta si in domeniul tranzactiilor mobiliare. Ei se pot conecta si wireless”, a spus Robert Rekkers.
„Mediul cafenelelor este unul informal, adecvat atat relaxarii cat si dezvoltarii afacerilor”, a adaugat Cojocaru, precizand ca cei care vin in aceste cafenele pot citi presa financiara, pot urmari stirile economice si indicii bursieri.
In cele 4 locatii BT Cafe, in Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta si Timisoara se inregistreaza circa 700 de clienti pe zi, procentul cel mai mare fiind reprezentat de persoane care nu fac parte din personalul Bancii Transilvania, deoarece la ora la care se serveste de obicei cafeaua, acestia sunt la birou.
De asemenea, acesta este un loc de intalnire intre angajatii BT din domeniul comercial si clienti.
„Putem sa spunem ca trec zilnic pragul unei cafenele 5-600 de potentiali clienti pentru BCR. Numarul de clienti nu difera intr-o cafenea proprie fata de una operata in regimul de asociere cu BCR”, a mai spus Niculescu.
Profilul clientului cafenelei bancare
Clientii cafenelelor bancare sunt in mare masura oamenii de business. Chiar si in weekend, adesea ei nu isi iau „liber” de la incheiat afaceri
„In primul rand, cafenelele bancare se adreseaza oamenilor de business, procentul lor fiind majoritar, de circa 60%. In acest loc mai vin si multe VIP-uri, jurnalisti, oameni politici sau din alte domenii de activitate”, a mai spus Rekkers.
„Vanzarile si numarul clientilor nu scad in mod considerabil in weekend pentru ca lumea are mai mult timp pentru a sta la discutii. In plus, vin si tineri care gasesc la BT Café un mediu potrivit chiar si pentru ei, In anumite cazuri putemn vorbi si de un anumit „sezon” cum ar fi cazul cafenelei din Constanta unde numarul clientilor creste foarte mult in timpul verii”, a adaugat Rekkers.
Unde sunt amplasate cafenelele bancare
Pentru amplasarea cafenelelor s-a luat un considerare apropierea de centrul oraselor. De obicei acestea sunt langa agentia bancara cu care colaboreaza.
„Pentru deschiderea lor s-a luat in considerare apropierea de centrul orasului. De exemplu in Bucuresti, BT-Café se afla in zona Dorobanti, iar in Cluj Napoca langa Sediul Central al Grupului Financiar Banca Transilvania”, a precizat Rekkers.