“Criza financiara
europeana a reescaladat in al doilea trimestru. Evaluarile consumatorilor privind viitorul starii economice si
veniturilor, precum si dorinta de a face cumparaturi majore, variaza in functie
de masura in care diferite tari sunt afectate de aceasta evolutie”, arata
realizatorii studiului citat.
Totusi, Romania pare sa fi
reusit sa ramana putin afectata de criza financiara europeana. Cu toate ca
previziunile asupra cresterii economice sunt mai pu?in optimiste, acestea se
mentin la un nivel relativ ridicat.
Conform Bancii Mondiale,
economia Romaniei va creste anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru este
demonstrat si de cresterea accentuata, in ultimele cateva luni, a asteptarilor
consumatorilor privind starea economiei.
Asteptari pozitive au fost influentate in primul rand
de promisiunile politicienilor din timpul campaniei electorale de la alegerile
locale. Optimismul se reflecta si pe piata muncii.
Romania se numara printre tarile
cu cele mai mici rate ale somajului din Europa.
Cu toate ca datele de baza sunt deocamdata bune,
consumatorii romani sunt totusi atenti cand vine vorba sa cheltuiasca bani. Dorinta de a face cumparaturi
majore a crescut in ultimele cateva luni, dar ramane inca la un nivel foarte
coborat. Indicele legat de dorinta de cumparare din tara noastra este: -18,4.
In ceea ce priveste aceasta dorinta de cumparare consumatorii
sunt ingrijorati de cresterea si mai mare a taxelor ca parte a masurilor de
consolidare la nivel european. In unele tari au fost deja aprobate cresteri ale
TVA, care vor intra in vigoare la inceputul anului viitor. Ca urmare ei
considera ca acum este momentul potrivit pentru a face cumparaturi majore
“Exista insa o diferenta imensa intre a dori sa consumi si a fi in masura
sa consumi. Multi oameni pur si simplu nu isi pot permite cheltuieli majore in
momentul de fata, chiar daca este momentul potrivit”, arata studiul GfK.
In prezent, cea mai coborata dorinta de cumparare se inregistreaza in
Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) si Grecia (-45,2
puncte). Cei mai dornici sa consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii
(22,4 puncte) si germanii (32,7 puncte).
Media la nivel de Uniune Europeana
se situeaza la -23 puncte. SUA are un
nivel de -9,6 puncte.
Indicatorul privind asteptarile romanilor legate de starea economiei
se situa la -26,2 puncte in martie, acesta a urcat la -2,6 puncte in
iunie, ajungand astfel la cea mai ridicata valoare atinsa din noiembrie 2008.
In ceea ce priveste asteptarile privind starea economiei la
nivel European “Italia se prabuseste in
timp ce Portugalia devine un model”, arata studiul GfK.
In prezent Portugalia si Romania ofera o raza de speranta. Perspectiva
redresarii economice a fost considerata cel mai putin probabila de consumatorii
din Italia (-60,2 puncte) si Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori
s-au inregistrat in Franta (-8,2 puncte), Romania (-2,6 puncte) si Germania
(3,0 puncte). Media in Uniunea Europeana se situeaza la -35 puncte. In SUA
indicatorul se afla la 21,2 puncte.
Indicele referitor la asteptarile privind veniturile la romani
este de 1,6 puncte. Acesta s-a pastrat relative constant in majoritatea
tarilor europene, cu unele exceptii unde chiar s-a imbunatatit in ultimele doua
luni.
In multe tari europene,
consumatorii anticipeaza o crestere a veniturilor in lunile care urmeaza, insa
una foarte mica. Indicatorul a ramas in mare parte stabil, sau chiar s-a
ameliorat. Cele mai coborate valori s-au inregistrat in Portugalia (-33,7
puncte), Grecia (-48,0 puncte) si Italia (-68,0 puncte).
O crestere a veniturilor este anticipata de
austrieci (-1,0 puncte), romani (1,6 puncte) si germani (40,1 puncte). Media in
Uniunea Europeana este de -43 puncte, in SUA indicatorul situandu-se la 14,7
puncte.
Toate aceste date sunt extrase din studiul GfK Climatul de consum MAXX,
care are la baza interviuri cu consumatori efectuate lunar, la insarcinarea
Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Studiul asigura o privire
de ansamblu asupra evolutiei asteptarilor privind starea economica si
veniturile, si a dorintei de cumparare a consumatorilor din Austria, Bulgaria,
Franta, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, Romania
si Spania.