Ioana Bucin are o experienta solida in consultanta IT si de management. A facut studii de piata pentru companii ca CCI Group, Roland Berger Romania sau Pierre Audoin Consultants. Ce a determinat-o sa se rupa de acest mediu si sa inceapa un business cu jucarii?
„La sfarsitul lui 2008, inceputul lui 2009, ca proaspat mamica, cautam jucarii. Mergeam si prin alte tari si vedeam ce jucarii sunt acolo, mai frumoase decat la noi. Asa mi-a venit ideea de a face un magazin online cu astfel de jucarii in Romania”, povesteste Bucin.
Ideea initiala era de a deschide doar un magazin online, iar Ioana Bucin inca nu renuntase la consultanta. S-a implicat mai mult pe partea de formare a magazinului, alegerea produselor, design. In momentul in care s-a extins si partea de distributie, s-a retras din consultanta.
Compania pe care a lansat-o in acest domeniu, Sepco Dinamic. activeaza, in prezent, pe doua zone: un magazin online de jucarii si jocuri educative, si un mic business de distributie.
[quote=]Piata de jucarii este clar subdezvoltata pentru capacitatea Romaniei[/quote]
De ce si distributie? Pentru ca, din pacate sau din fericire, explica Bucin, nu a gasit pe piata locala un sortiment suficient de variat de jucarii si jocuri educative. „Asa ca am ales sa le aduc eu”.
Pana acum, distributia s-a realizat in magazine mici de jucarii si alte magazine online. Incepand cu jumatatea lui 2010, compania condusa de Bucin va distribui jucarii si in retele mai mari de magazine, insa cu specific.
„Ne vom duce in zone mai mari, de mall-uri, dar nu la retaileri gen Carrefour sau Metro. Vor fi retele de librarii, mici retele locale care au 3-4 magazine prin diverse mall-uri. Si nu ne vom limita doar la Bucuresti, vom fi prezenti si in tara, cat de curand. Deocamdata nu pot spune unde, pentru ca suntem in stadiul de semnare a contractelor”, spune Bucin.
In prima instanta, distributia se va face in Bucuresti. „Pentru noi e mai greu sa ne adresam magazinelor din tara, pentru ca suntem o companie mica si efortul de vanzare este mai mare, cel putin in acest moment. De aceea ne ajuta sa discutam cu niste librarii sau magazine care au prezenta in mai multe orase din tara”.
De ce a ales, insa, antreprenoarea sa deschida un magazin online si nu unul clasic? Online-ul iti pune la dispozitie un tip de business si de retail mai facil, mai ales in zona de jucarii, spune Bucin.
„Investitiile initiale nu sunt la nivelul unui magazin mare, clasic. De principiu, in online nu tii stocuri, ci lucrezi practic pe stocul furnizorului. Infrastructura necesita intr-adevar o investitie initiala, dar o poti modela mai usor pentru ce iti trebuie tie”.
Intr-un an de zile, Bucin a investit in magazinulpiticilor.ro, cu tot cu promovare, circa 10.000 euro.
Veniturile pe care le-a generat afacerea in 2009 au fost de circa 40.000 euro. Banii au provenit atat din magazinul online, dar si intr-o mai o mica parte, din distributie.
„Ponderea distributiei in venituri a fost pana in 30%. Nu ne-am planificat sa o crestem mai mult. Am preferat sa testam un pic produsele. Nu sunt niste jucarii clasice sau de masa. In micile magazine cu care am lucrat, si pe site-ul nostru, am testat mai intai reactia consumatorilor romani, sa vedem care sunt produsele cele mai bine vandute, iar de anul acesta am inceput distributia mai mare. Am putut oferi retailerului un feedback, un top 10 vanzari, am putut recomanda produse mai bine primite pe piata locala”, explica Bucin.
[quote=]Un joc de grup este educativ doar daca are in spate ceva: invata copilul sa numere, sa distinga culori, forme[/quote]
„Am avut si surpriza ca un produs aflat in topul vanzarilor internationale, la noi sa nu aiba un succes deosebit. Pe cand alte produse, care in afara nu ar fi intrat in top, la noi s-au vandut foarte bine. Si atunci, am incercat sa capatam aceasta experienta, sa gasim o cale de mijloc intre ce e de succes la un producator si ce este de succes la noi pe piata”, adauga Ioana Bucin.
Largirea ariei de distributie ar trebui sa fie vizibila si in venituri, sustine Bucin.
„Pe magazinul online, as zice ca veniturile vor creste cu circa 15% in 2010 fata de 2009. Asta ar trebui sa fie un minim pe care sa il atingem, avand in vedere ca oricum, in 2009 nu am fost prezenti pe piata tot anul. Site-ul a fost deschis in martie-aprilie”.
„Pentru magazin, a trebuit sa caut mult pana am gasit un anumit produs. Vroiam produsele, stiam ca le aduce cineva in Romania. Le-am vazut la un targ international, ni s-a zis ca le aduce cineva si la noi in tara, dar atunci nu era clar cine. Ne-a luat destul de mult timp pana ne-am lamurit si am gasit intr-un colt, pe o eticheta, intr-un magazin, distribuitorul. Ceea ce nu mi se pare normal. Piata este clar subdezvoltata pentru capacitatea Romaniei, mai ales ca in 2007-2008, ani de crestere, putea sa infloreasca mult mai bine decat a facut-o”.
Printre concurentii magazinului de jucarii al Ioanei Bucin se numara edukid.ro, jucarila.ro, erfi.ro, ookee.ro sau toybox.ro
O lacuna a pietei de jucarii este dezorganizarea la nivel de cerere si oferta.
„Relatia dintre concurenti este atipica: ‘iau si eu de la tine, iei si tu de la mine’ si uite asa se face aprovizionarea. Nu e normal sa se intample asa, pentru ca in lume, industria jucariilor este foarte mare”, spune Bucin.
Din toata piata de jucarii din Romania, circa 15-20% sunt jucarii educative, sustine ea. Insa depinde de fiecare ce anume intelege prin jucarii educative.
„Cineva poate sa-mi spuna ca si o masinuta simpla este educativa. Eu inteleg altceva: pentru mine, educative sunt genul de jocuri la care copilul participa activ, si nu este vorba doar de o jucarie, ci de un suport pentru mai multe activitati. Un joc de constructii are activitati de sortare, de cunoastere a culorilor. Un joc de grup este educativ doar daca are in spate ceva: invata copilul sa numere, sa distinga culori, forme, are la baza o poveste, niste personaje de poveste pe care le poate asocia, il invata sa manance sanatos, frumos”.
Din pacate, subiniaza Bucin, jucariile educative sunt putine in Romania. Poate si pentru ca sunt ceva mai piperate la pret, dar si pentru ca multi parinti au impresia ca „dau banii degeaba pe niste jucarii”.
Unii parinti spun „si asa are casa plina de jucarii, le strica imediat, mai bine ii iau unele mai ieftine, pe care oricum le rupe in doua zile”. Insa o jucarie de calitate nu se rupe in doua zile. „O jucarie care ii permite copilului mai multe variante de joc, sa descopere cate ceva pe masura ce creste, nu va iesi din raza sa de interes. Si atunci, nu e nevoie sa o schimbi pentru ca a rupt-o sau nu se mai uita la ea dupa 3 zile, ca s-a plictisit. Uneori nici parintii nu sunt suficient de educati”, crede Bucin.
[quote=]Am avut surpriza ca un produs aflat in topul vanzarilor in strainatate, la noi sa nu aiba un succes deosebit[/quote]
Tocmai din incercarea de a educa parintii, magazinul online al Ioanei Bucin le pune la dispozitie sfaturile unui psiholog, care le explica ce jucarii trebuie sa cumpere in functie de varsta.
„De multe ori aud replica ‘are atat de multe, i-am luat de toate’. Daca unui copil de 7-8 luni ii iei jucarii de 1 an, 1 an si jumatate, normal ca nu se uita la ele. Nu are chestia aia care sa-i capteze atentia, si te frustreaza si pe tine, ca parinte”.
„La targurile la care particip, recomand diferite jocuri, unele sunt de grup. Replica parintilor este ‘dar copilul meu nu are cu cine sa se joace’. Le zic ‘ok, va jucati dumneavoastra’, si imi raspund ‘eu nu vreau sa ma joc cu copilul’. Noi ne adresam altui gen de parinti: celor care se joaca alaturi de copil, dau importanta educatiei si evolutiei lui ulterioare”, afirma aceasta.
Un alt segment de clienti sunt gradinitele, atat de stat, cat si private. In prezent, jucariile din magazin sunt cumparate de circa 20 de gradinite din Bucuresti.
Magazinul online si distributia par a fi linii suficiente pentru business-ul Ioanei Bucin, care nu vrea sa isi deschida un magazin clasic.
„Costurile de intretinere sunt mari, din pacate. Cu toata criza si chiriile care au scazut, inca nu sunt prea tentate pentru un magazin offline. Pe termen scurt, cel putin, nu ne gandim sa intram in offline. Pana una alta, avantajul online-ului este si de partea clientului. Il ai la dispozitie oricand: cand are 10 minute libere la serviciu, sau seara cand ajunge acasa. Ai timp sa te uiti la jucarii, sa le alegi. Exista si dezavantajul ca nu poti sa atingi jucaria, e drept, dar pentru cei care au intrat la un moment dat in contact cu produsul, sau l-au vazut in alta parte, este un avantaj”, a mai spus Ioana Bucin.
Valoarea pietei de jucarii este undeva intre 50 si 70 de milioane de euro, conform estimarilor companiilor din acest domeniu. Piata europeana, ca si cea mondiala, este dominata de produsele din China.
Peste 80% din jucariile existente pe piata locala sunt importate. Principalii producatori din Romania sunt companii ca Aradeanca, Casa Retro, Juno, Noriel sau Frata Prodcom.