Lotul de documente
insumeaza peste 30 de manuscrise si fotografii – oferite spre
vanzare de catre familia pictorului.
Scrisorile
reprezinta corespondenta lui Stefan Luchian, dintre anii 1898-1899,
adresata Ceciliei I. Vasilescu, prietena si eleva sa din Alexandria,
cu care spera sa se casatoreasca. Scrisorile vor fi lecturate in
cadrul evenimentului de Ion Caramitru.
Numeroase sunt insa
referintele culturale si sociale desprinse din aceasta corespondenta.
Pictorul ii scrie Ceciliei despre primele manifestari ale bolii sale
si modul in care ii este afectata munca, despre pierderea casei din Soseaua Kiseleff, despre tribulatiile vietii stundentesti si a celei
prezente.
Gasim numeroase
referiri la datele picturii sale: la expozitia deschisa pe 4 aprilie
1899 la Ateneu, impreuna cu Vermont si apoi amanarea acesteia „pana
azi 12 mai”, la intentia de a lucra ceva pentru expozitia
universala, la eforturile facute ca, in ciuda bolii care-l macina
(„poate sa intru in vreun spital caci sunt prea bolnav, desi nu
m-am plans la nimeni”), sa termine pictarea Catedralei din Tulcea
(„tu stii ca avem aceasta lucrare inca din 1897, adica de doi ani
si ar fi necinstit sa nu o sfarsim odata”).
O scrisoare intitulata „O lectie de
pictura”, semnata Lukian, il dezvaluie pe „simbolistul”
Luchian, cel care cauta exprimarea sublimului in pictura: „Un
tablou nu inseamna ca este facut atunci cand este spilcuit, lustruit,
curat sau vernisat, ci atunci cand partea sufleteasca a compozitiei
este bine gasita, cand artistul a simtit (….) a stiut sa
prinda sublimul, credinta fara de care nu poate sa reziste o opera de
arta…”.
Si exemplele ar putea continua,
inclusiv cu taioase acuze la adresa politicienilor si a celor
privilegiati, prea putin interesati de arta.
In aceeasi
licitatie, se ofera publicului o lucrare semnata de Stefan Luchian,
emblematica pentru perioada 1897-1899, in care exista o posibila
raportare la Cecilia Ionescu-Vasilescu.
„Unii au
identificat in personajul central, redat din fata, pe Cecilia, insa,
daca facem comparatie cu figura Ceciliei din cele doua fotografii ale
acesteia din 1935 – puse in vanzare cu aceasta ocazie – sugeram
ca mai degraba personajul din profil poarta trasaturile iubitei lui
Luchian”, spun reprezentantii Goldart.
Lucrarea,
ulei/panza, semnat stanga jos cu rosu-brun Lukian (1897-1899),
provine din colectia Bujor Teculescu, Brasov, respectiv dintr-o
colectie particulara importanta.
Tabloul are pe verso
o autentificare olografa facuta de pictorul J. Al. Steriadi, cu
urmatorul text: ”Panou decorativ. Doua fete tinere pe un fond roz
cu flori, pictura in ulei pe panza, (semnat) lateral stanga jos,
autentic de St. Luchian, J. Al. Steriadi, 18.XII. 949”. Lucrarea a
participat la expozitia Luchian – Vermont, din 1899, cu nr. 89.
De asemenea, la
licitatie vor fi si cateva fotografii rare provenind din familia lui
Samuel Mützner, reprezentandu-i pe artist si sotia sa, Rodica Maniu
in diverse ipostaze, precum si numeroase manuscrise semnate de nume
de referinta ale culturii romane.
Licitatia cuprinde, in afara
manuscriselor, a documentelor, si o selectie reprezentativa de
grafica din creatia pictorilor moderni si contemporani: Pallady,
Tonitza, Artachino, Baltatu, Stefan Dimitrescu, Gheorghe Petrascu,
Octav Bancila si multi altii.