Trotter Restaurant, companie care detine lantul de restaurante La Mama si cafenelele Cafepedia, a realizat in 2008 afaceri de 9-10 milioane de euro, iar pentru 2009 vizeaza o stagnare a veniturilor la acelasi nivel.
DailyBusiness:Cum este afectata industria restaurantelor de criza economica?
Catalin Mahu: Consumatorul este mult mai atent la felul in care isi gestioneaza banii. Numarul clientilor din restaurantele noastre nu s-a diminuat, insa se observa ca nota de plata este mai scazuta. Aceasta este principala reactie la criza, iar consumul mai scazut evident ca afecteaza afacerile.
DB: Puteti identifica si un aspect pozitiv al crizei economice?
CM: Unul dintre beneficiile acestei crize este faptul ca problema lipsei fortei de munca a disparut. In prezent, sunt multe persoane calificate care au ramas fara job-uri si astfel avem de unde sa ne alegem angajatii.
DB: Veti reduce din personal anul acesta pe fondul crizei?
CM: Unul din obiectivele mele in acest an este sa nu fac disponibilizari, pentru ca este foarte greu sa-ti formezi o echipa. Eu cred ca acesta este un moment foarte bun ca echipele sa se consolideze.
[quote] Nu cred ca restaurantele ar trebui sa aiba alt tip de marketing decat cel de la masa clientului[/quote]
DB: Cum au evoluat tarifele la restaurante fata de anul trecut?
CM: E o nebunie acum, multi au redus preturile la jumatate, dar uita sa spuna ca au injumatatit si portiile. Inteleg ca totul este marketing, insa facand acest lucru risti sa cresti neincrederea clientului in industrie. Eu nu cred ca restaurantele ar trebui sa aiba alt tip de marketing decat cel de la masa clientului.
DB: Inseamna ca dumneavoastra nu ati redus preturile in restaurante?
CM: Noi avem preturile de acum un an de zile, cred ca sunt mai mari cu un maxim de 3%.
DB: Cum au evoluat marjele de profit in industria restaurantelor in ultimii 3 ani?
CM: Marjele sunt la fel. Toata lumea crede ca restaurantele au niste marje brute mari, insa marjele sunt de fapt de 10-15%. In plus, daca ti-ai construit o afacere pe marje de 10-15% nu trebuie sa te bucuri daca ai realizat o marja de 25%. Asta inseamna ori ca preturile sunt prea mari, ori ca ai taiat prea mult cheltuielile sau ca oferi mai putine servicii. Toate acestea se vor reflecta in mod negativ in relatia cu clientii.
[quote] In Romania, preturile produselor din restaurantele clasificate la acelasi standard difera si cu 50% intre ele[/quote]
DB: Ce efecte au scaderile de chirii ale spatiilor comerciale asupra afacerilor cu restaurante sau cafenele?
CM: Din fericire, pe fondul acestei crize devin disponibile spatii in zone pe care le credeai inchise, se reevalueaza chiriile si preturile imobilelor. Chiriile scad si cu toate acestea nu se mai inchiriaza nimic
DB: Sunt restaurante care au adaosuri comerciale foarte mari, comparativ cu altele, care au aceleasi standarde. Credeti ca se va schimba acest lucru?
CM: In general, in strainatate preturile in oricare dintre restaurantele medii sunt la acelasi nivel, insa in Romania in restaurante care au aceleasi standarde poti gasi aceleasi produse cu diferente de pret de pana la 50%. La finalul acestei crize preturile se vor uniformiza deoarece consumatorul va sti cat trebuie sa plateasca pentru un anumit produs.
DB: Ati observat pana acum restaurante din Capitala care s-au inchis?
CM: Recunosc ca nu am vazut inchizandu-se efectiv, in schimb stiu cateva cafenele si restaurante, in jur de 5, aflate la vanzare ca si afaceri. Sunt oameni care au facut o cafenea, care isi dau seama ca nu au nicio sansa sa faca profit si care incearca sa scape de acest business. Nu vreau sa dau numele acestor business-uri.
DB: Spre ce restaurante credeti ca se vor indrepta clientii in momentele actuale, de lux, medii sau low?
CM: Fiecare client cred ca se va indrepta catre restaurantul care il defineste. Niciunul din aceste segmente nu va disparea. Fiecare categorie de restaurant va avea publicul ei, pentru ca vor exista oameni din toate categoriile sociale.
DB: Credeti ca in aceasta perioada lumea se indreapta mai mult catre fast-food-uri?
CM: Pe mine ma amuza aceasta situatie, dupa ce ani la rand am criticat fast-food-urile, acum la prima „scuturare” financiara, ne intoarcem la ele. Este gresita ideea ca intr-un fast-food se mananca mai ieftin decat intr-un restaurant, de fapt se mananca doar mai rapid.
Nu poti sa mai deschizi astazi o cafenea cu mai putin de 100.000 de euro
DB: Care este durata medie de amortizare a unei investitii intr-o cafenea sau restaurant?
CM: Depinde de multe lucruri, poate sa fie si un an sau peste. Spre exemplu, restaurantul nostru de la Feeria a intrat pe profit in mai mult de 1 an, unul din motive fiind faptul ca drumul de acces de acolo era ingreunat din cauza unor lucrari.
DB: Care este planul de extindere pentru acest an si care este bugetul alocat?
CM: Depinde in functie de ceea ce gasim pe piata. Am fost si sunt in permanenta un cautator de spatii comerciale. Ma feresc in acest moment sa mai spun cate unitati voi deschide pe an, pentru ca totul depinde de spatiile pe care le gasesc. Ce pot sa spun ca pana in luna mai vom deschide cafeneaua de la Iasi, cu peste 100.000 de euro, pentru ca astazi nu poti sa mai deschizi o cafenea cu sub 100.000 de euro.
[quote]Daca iti faci treaba bine, chiar si pe timp de criza clientii vor reveni si eventual vor aduce cu ei si alti clienti[/quote]
DB: In ce ati investi in momentul actual, excluzand afacerile pe care deja de detineti?
CM: Am o iubire secreta – Bursa de valori. Ce-i drept nu am investit niciodata pe bursa, dar cred ca este un loc in care merita sa investesti astazi, cu mentiunea ca trebuie sa uiti de aceasta investitie vreo 2-3 ani, pentru a castiga. Daca as avea banii necesari, as investi in domeniul imobiliar, insa nu in prezent. Consider ca preturile in imobiliare se vor injumatati pana in toamna. Atunci vor fi intr-adevar preturile corecte.