„Piata de impresariat DJ valoreaza 50-60.000 euro lunar, anul acesta fiind cu 20-30% peste valoarea de anul trecut”, a explicat Catalin Ghinea, reprezentantul agentiei SunRise.
Este o afacere cu totul noua. „In 2006, cand exista o singura agentie, nu puteam spune ca era cu adevarat o piata. In 2007 insa, situatia s-a schimbat si a inceput sa se contureze o piata, existand deja 3 agentii de booking”, a explicat Madalina Condurache, reprezentantul agentiei Forward, care impresariaza circa 80% din DJ-ii romani.
Agentiile de impresariat au un comision cuprins intre 5 si 15% din tariful de contractare al unui DJ. In functie de notorietatea DJ-ilor pe care ii reprezinta, o agentie poate castiga mai mult sau mai putin.
Piata romaneasca de impresariat DJ a inceput acum cativa ani cu o singura agentie, care activa la nivel national, SunRise, insa anul acesta au aparut alti trei jucatori nationali in acest domeniu, Main Events si Forward Agency la inceputul anului si Midnight DJ Booking, in noiembrie.
„Agentiile de impresariat ofera avantaje atat artistilor cat si cluburilor”, a declarat Dan Ene, directorul general Main Events. „DJ-ii nu mai trebuie sa-si caute singuri cluburile unde vor mixa si pe langa asta, interesele le sunt protejate, iar pe de alta parte, cluburile isi promoveaza evenimentul prin intermediul agentiilor, ceea ce le aduce mai multi clienti sau le poate permite sa puna un tarif de intrare mai mare”, a mai spus Dan Ene.
In momentul in care un artist semneaza un contract cu o agentie de impresariat, acesta se asigura ca isi va primi banii la timp pentru fiecare eveniment la care participa. In acelasi timp, agentia se ocupa de transportul si cazarea artistului si se asigura ca locatia corespunde cerintelor tehnice ale acestuia, a explicat Mihaela Condurache.
Cluburile, in schimb, isi pot asigura programul pe un termen mai lung daca apeleaza la o agentie. In plus, agentia ii ajuta pe patronii de cluburi prin promovarea evenimentelor in newsletter-uri catre abonati sau prin articolele de pe site-ul propriu, a adaugat Mihaela Condurache.
DJ-ii sunt contractati de patroni de cluburi, organizatori de petreceri, persoane particulare pentru mici petreceri private, posturi de radio (in special net-radio) sau reprezentanti ai companiilor de publicitate, in special cand se organizeaza turnee pentru anumite branduri, a explicat Catalin Ghinea.
Principalii clienti ai agentiilor de impresariat DJ sunt insa cluburile, care incearca sa-si fidelizeze clientii si sa aduca ceva nou de fiecare data prin intermediul DJ-ilor, a spus Dan Ene, directorul general al Main Events.
„Sunt si companii mari care pregatesc evenimente si invita astfel de artisti, cum ar fi Heineken, insa in general cererea este mica pe acest segment”, a adaugat Ene.
Un DJ apreciat poate castiga si 1.500 euro pe seara
Un DJ poate castiga, in functie de cat de apreciat este, de la 150 la 1.500 euro/seara. Preturile pot creste de sarbatori – Paste, Craciun, Revelion, cand se dubleaza, sau pot scadea pentru evenimentele din cursul saptamanii, a afirmat Condurache.
„Sunt DJ din Romania, cum ar fi Radu, Pedro si Rares, care saptamanal au contracte in afara”, explica Alexandru Codina, PR manager al Promo Media, compania care a lansat saptamana aceasta agentia Midnight DJ, care in prezent impresariaza 30 de astfel de artisti, printre care Alien Pimp si Atma.
Potrivit lui Codina, experienta este cartea de vizita a unui DJ si in functie de acest factor, acesta este cautat sau nu de cluburi.
Concurenta dintre cluburi creste cererea pentru DJ
„Cererea pentru DJ a crescut foarte mult in ultima perioada. Orice club mare are un DJ care mixeaza vinerea si sambata”, a explicat Codina.
In ultimul timp, in toate orasele mari din tara au aparut cluburi noi. Cand intr-un oras exista mai mult de unul, automat se naste concurenta. Aceasta concurenta intre cluburi a facut piata sa evolueze, a spus Mihaela Condurache.
„Odata cu cresterea nivelului de trai, estimam ca si numarul cluburilor si al DJ-lor va continua sa creasca. Odata cu aceasta, vor aparea si alte agentii care sa se ocupe de legatura dintre acestia. Deci trendul ascendent se va mentine”, a adaugat Mihaela Condurache.
Arsenalul de sunet si lumina din localuri se va imbogati. „In opinia mea, in curand se vor adauga proiectii si plasme in cluburi in serile cu DJ-i, pentru ca elementele vizuale sunt foarte apreciate”, a afirmat Dan Ene.
In privinta impartirii pietei, reprezentantii agentiilor de impresariat au estimat cote care, cumulate, depasesc 100%.
„Noi estimam o cota de piata de 20% anul acesta, la o cifra de afaceri de cateva zeci de mii de euro, insa pentru anul viitor ne asteptam la o dublare a cifrei de afaceri, luand in considerare cererea”, a explicat Dan Ene, directorul general al Main Events, adaugand ca piata in general are un trend ascendent.
Reprezentantii Forward Agency estimeaza ca agentia detine detine circa 80% din piata, iar oficialii SunRise estimeaza o cota de piata de 15-20%.