Gabriela Man, cunoscuta publicului larg ca medicul care a scapat-o pe Teo Trandafir de multe kilograme in plus, este doctor in medicina generala, specialist in siguranta alimentului si sanatatea populatiei.
Motivul pentru care si-a dorit sa se specializeze in nutritie au fost problemele personale.
„Sunt o persoana cu obezitate constituita, care inainte se imbraca de la magazinele speciale. Nu am fost preocupata de la inceput de nutritie, nici nu am stiut ce specialitate sa imi aleg, nu eram atrasa in mod special de ceva. Am inceput sa studiez pentru a ma ajuta pe mine si familia mea. Aveam, inclusiv in familie, asemenea probleme. Si apoi am devenit fascinata de toata povestea asta”, spune Gabriela Man.
Doctorita a conceput niste fainuri speciale, hipoglucidice, care faciliteaza pierderea in kilograme, mentinerea greutatii, si sunt recomandate diabeticilor, carora le este interzis consumul de zahar.
Formula „fainurilor magice” a fost mai intai pusa pe hartie, apoi incercata practic.
„Am incercat diverse amestecuri ca sa ajung la acel profil nutritional important pentru mine. Dupa multe, foarte multe incercari, la aproape 3 luni de zile am scos ceva asemanator cu produsul de astazi. Am lucrat pe reteta originala si am ajuns la ce este astazi: doua tipuri de faina, una pentru paine, chifle, mai bogata in tarate, fibre insolubile, brute si o faina mai fina, bogata in altfel de fibre, care poate fi folosita la preparatele de patiserie si cofetarie”.
La un an de consum propriu dar si al prietenilor, si dupa ce in bucataria familiei Man s-au produs peste 100 kilograme de faina, doctorita s-a gandit sa-si transforme reteta intr-un business.
[quote=]Romania deja are probleme foarte mari cu obezitatea si diabetul si este clar o piata foarte buna pentru produse dietetice[/quote]
Care e primul lucru pe care l-a invatat medicul pe taramul antreprenoriatului ?
„Iti faci o estimare a investitiilor necesare, pe care o vei depasi. Clar. Surprizele se tin lant si, din pacate, la noi, in Romania, inca nu exista suficienta seriozitate in parteneriate, in relatia dintre furnizori si client. Trebuie sa mai lucram la acest aspect”, spune Gabriela Man.
Investitia initiala in lansarea companiei „Dietetica”, in 2008, s-a ridicat la circa 300.000 euro.
„La inceputul lui 2008 ne-am facut firma si am dat drumul la tot ce inceamna aceasta companie. In investitia de 300.000 euro intra linia de fabricatie, care este automatizata, no touch (produsul nu este atins absolut deloc) si amenajarea halei. Suntem in UE si cei care lucram pe sectorul productie de alimente trebuie sa respectam niste norme obligatorii, de flux, tehnologice, care costa foarte mult, intr-adevar”.
Investitia ii apartie familiei Man si unui partener, in parti egale.
Compania a dat drumul productiei „cand in Romania era, oficial, in criza economica”, spune Man. Primul pachet de faina a iesit pe poarta fabricii pe 16 decembrie 2008.
„Este evident ca previziunile ne-au fost putin date peste cap. Cand intri intr-o criza economica daca ai o piata deja formata, ai de unde sa scazi. Piata de dietetice din Romania este zero barat. Este o piata cu un potential urias, din pacate producatorii nostri de putin timp, poate in 2009, au inceput sa fie intresati de alimente dietetice”, afirma medicul.
„Insa, evident, ca orice piata, ca si cea de auto, de exemplu, a fost afectata. Poate nu atat la finalul lui 2008, dar in 2009 s-au simtit din plin efectele crizei si a trebuit sa ne adaptam. Am lansat un produs pe o piata aproape neatinsa. Poate daca eram un mamut cu o cifra de afaceri mare, ne-ar fi fost mai usor”, adauga Man.
Totusi, in 2009 business-ul a mers bine, generand venituri de circa 130.000 euro.
„Primele 3 luni au fost modeste, din cauza promotiilor intense pe care le-am derulat, urmate de o scadere normala, pe luni de vara, iulie-august. Din veniturile totale, 80% au fost generate in ultimele 4 luni ale lui 2009”, povesteste Gabriela Man.
2010, desi este un an mai greu decat 2009 pentru economie, pare a fi unul mai bun pentru faina dietetica produsa de doctorita. „Se simt rezultatele muncii din 2009. Asa ca ma astept la o crestere a business-ului fata de anul trecut, n-as putea spune exact cu cat”, sustine Man.
Anul acesta, la solicitarea editurii Polirom, Gabriela Man a pus brandul „Mananci si Slabesti” si pe o carte, care a devenit best-seller-ul editurii la sectiunea non-fiction.
„Si gama de fainuri, dar si cartea, am intitulat-o Mananci si Slabesti pentru ca vreau sa invat romanii ca este fals sa crezi ca poti slabi infometandu-te. Este o masura de scurta durata care se va intoarce impotriva ta. Vei ajunge sa te ingrasi mai mult decat inaite de a te infometa. Vei ajunge sa fii din ce in ce mai gras mancand din ce in ce mai putin. Este un lucru dovedit si recunoscut de comunitatea stiintifica a nutritionistilor”.
Cartea, recunoaste autoarea, a fost si un suport important de marketing pentru compania Dietetica.
„Propunerea de a scrie a venit din partea editurii, iar eu am realizat ca poate fi un instrument foarte bun de promovare. Informatiile despre efectele produselor pe care le-am scos pe piata nu erau disponibile decat pe un site. Trebuia sa-mi informez cat mai multi posibili clienti despre ce inseamna un stil de viata”.
Preturile la care se comercializeaza faina se incadreaza in categoria premium, spune nutritionista.
„Adaosul practicat de noi este unul foarte redus, raportat la cele practicate in industria alimentara, de 60%, fata de cel putin 100%. Noi lucram, in calitate de parteneri, cu lantul de cofetarii Ana Pan si cu Spicul, producator de panificatie. Ambele primesc faina noastra cu acelasi pret. Dar Ana Pan vinde o paine de 250 grame cu 5 lei, iar Spicul vinde aceeasi paine cu 2,5 lei. Ulterior, dincolo de faina mea, ramane la latitudinea partenerului meu, care face paste, paine, prajituri, pretul pe care il va practica”, explica aceasta.
Dieteticile sunt in general foarte scumpe pentru ca preturile materiilor prime sunt piperate, spune doctorita.
[quote]Piata de dietetice din Romania este zero barat[/quote]
„O ciocolata dietetica cu fructoza costa, cea mai ieftina, 7 lei pe 100 de grame, iar cel mai ieftin borcan de gem dietetic se vinde cu 8 lei. Sunt produse foarte scumpe si nu neaparat pentru ca asa vor sa le pozitioneze producatorii. Materiile prime sunt scumpe. Fructoza, un inlocuitor natural de zahar, este de 3-4 ori mai scumpa decat zaharul. Faina integrala este de 2-3 ori mai scumpa decat faina alba”.
Din 2009 au inceput sa mai apara si producatori autohtoni interesati de piata dieteticelor din Romania, una mult mai redusa comparativ cu alte tari, inclusiv Bulgaria.
„La un moment dat ma aflam in vacanta, in Bulgaria. Si am intrat intr-un magazin micut de acolo pentru a cumpara un produs oarecare. Am fost uimita sa vad ca aveau un raion dedicat produselor dietetice, pe care nu-l gasesti in niciun mare hipermaket de la noi. Si ce mi-a atras atentia a fost ca 90% dintre produse erau bulgaresti, proprii. Mergeti la noi, in orice magazin, si n-o sa vedeti asa ceva”, conchide Man.