Piata locala de matchmaking a devenit mai dinamica, dupa 2 ani de la infiintarea primei agentii de profil in Romania. Numarul clientilor noi care apeleaza la acest tip de servicii are un ritm de crestere similar celui din Statele Unite si Canada, unde agentii specializate exista inca din anii ’60, potrivit Oanei Totora, personal matchmaker si fondator Umbrella for Two.
„Peste cativa ani vom discuta despre un cost cu cel putin 50% mai mare si o dinamica si specializare mult mai puternica a afacerilor in acest domeniu, avand in vedere potentialul de zeci de milioane de euro al pietei”, a declarat aceasta pentru DailyBusiness.ro.
Calculul a fost facut pe baza ultimelor date oferite de Institutul National de Statistica, potrivit carora numarul persoanelor single, cu statut socio-profesional si venituri peste medie, in Romania, se apropie de 700.000.
Momentan, dupa primii doi ani de functionare, piata activa din Romania pe acest tip de servicii este estimata in jurul valorii de 100.000 euro, cu un ritm de crestere de 20% de la an la an. Anul trecut a aparut a doua firma de profil, ceea ce este un semnal pozitiv.
„Avem astfel confirmarea ca piata are potential de business. Ne asteptam ca in urmatorii doi ani sa vedem noi antreprenori in acest domeniu si o specializare pe tipuri de client si servicii”, a mentionat Oana Totora.
Profilul utilizatorului
Specialist, middle sau top management, antreprenor. 2.000-4.000 euro venit mediu lunar. Studii universitare si post-universitare. Persoane single (58%) si divortate (41%). Persoane mature, cu o viata profesionala activa, care vor sa construiasca o relatie pe termen lung cu partenerul potrivit.
Asa arata, in Romania, profilul clientului unei agentii de matchmaking specializate pe zona business.
Dorinta de a nu amesteca afacerile cu viata personala, concentrarea prioritara pe cariera si restrangerea cercului social dupa o anumita varsta sunt principalele motive pentru care tot mai multi angajati din corporatii de top, antreprenori si persoane cu profesii liberale apeleaza la profesionisti pentru a-si gasi partenerul de viata potrivit.
Majoritatea clientilor se incadreaza in segmentul de varsta 30-45 ani. Cel mai in varsta client al Umbrella for Two are insa 58 ani.
Ponderea barbatilor si femeilor in randul clientilor este asemanatoare in SUA (40% barbati, 60% femei) cu cea din Romania (35% barbati, 65% femei).
„Femeile sunt mai deschise sa exploreze si sa experimenteze intr-un context de ghidare externa. Sunt proactive, dau usor curs initiativelor propuse de cei din jurul lor. Participa la evenimente mondene, caritabile, de socializare. Aceasta tendinta se poate observa si in alte zone, pecum participarea la workshop-uri”, explica Oana Totora.
Zonele principale de business din care provin clientii de matchmaking sunt companii mari din domeniu IT, banking, consultanta, FMCG, productie, antreprenoriat si profesii liberale, potrivit reprezentantei Umbrella for Two.
Cum arata preturile
Conform unui studiu realizat de Matchmaking Institute pe un numar de 90 de agentii din SUA si Canada, 55% dintre acestea au intre 1 si 9 clienti noi lunar, iar 21% dintre agentiile americane isi adauga in portofoliu intre 10 si 24 de clienti in fiecare luna. In acelasi interval, in Romania, o agentie de matchmaking poate castiga intre 10 si 24 de clienti noi.
Diferentele sunt mari atunci cand este vorba de pretul serviciilor. Majoritatea americanilor platesc cel putin 3.000 de dolari pe an ca valoare a serviciilor de matchmaking, in timp ce in Romania pretul nu depaseste 800 de euro pentru un abonament anual.
Cum se face „recrutarea de inimi”
„Asa cum in recrutarea profesionala se foloseste ‘vanatoarea de capete’, asa si noi realizam ‘vanatoarea de inimi si capete’ pentru clientii nostril”, a rezumat Oana Totora procesul de recrutare in acest tip de business.
Serviciile de matchmaking incep cu un interviu initial de cunoastere, prezentarea video, asistenta in realizarea profilului persoanei potrivite si, ulterior, un numar de recomandari garantate ai potentialilor parteneri si suport in realizarea primei intalniri.
Partenerii pot fi dintre clientii activi ai agentiei sau, adesea, matchmakerul face heart hunting pentru a gasi profilul de partener dorit.
Procesul de hunting poate fi unul de lunga durata. Exigentele foarte mari sau criteriile restrictive fac dificila identificarea unui profil potrivit. Insa de regula, dupa ce un client accepta o intalnire cu o persoana recomandata de agentiile de profil, in peste 80% din cazuri va spune dupa prima intalnire daca persoana este sau nu un potential partener de viata.
„Dupa a treia intalnire, avem premisele unei relatii care sa functioneze cu success, fie ca ambii parteneri au fost clienti ai agentiei sau am facut heart hunting pentru a gasi partenerul potrivit”, spune Oana Totora.
Conceptul de agentie de matchmaking a aparut in anii 60, in Statele Unite ale Americii, si anii ’80 in Europa. In Romania, prima agentie de matchmaking a devenit activa in 2010, odata cu infiintarea Umbrella for Two.
In ultimul timp s-au diversificat serviciile de dating oferite pe piata din Romania, pe langa matchmaking aparand si concepte precum speed dating, evenimente pentru single, unele abordand nise specifice de clienti.
Citeste si un material pe tema speed dating-ului in Romania.