Nu se imprumuta niciodata de la banci, pentru a-si extinde business-urile, dar are un card cu credit nelimitat. A iesit la rampa si a vorbit pentru prima data despre mentalitatea sa in afaceri, dar a dezvaluit cu prudenta si fara a face publice detalii despre business-urile in care este implicat.
A povestit despre familie, afaceri, intentiile viitoare si negocieri „picante”, dar a fost foarte rezervat cand a venit vorba de poze: fotoreporterii prezenti la conferinta de presa din 26 noiembrie au avut un interval bine stabilit la dispozitie, de doar doua minute, dupa care au fost invitati sa paraseasca sala. Au urmat intalnirile unu la unu intre Davidai si 12 jurnalisti.
Eli Davidai este unul dintre cei mai discreti oameni de afaceri din Romania. In 18 ani, de cand se afla in tara, acesta a dat declaratii in media doar de doua ori. Cea de-a treia iesire la rampa a avut loc joi, 26 noiembrie, cu ocazia aniversarii a 10 ani de la fondarea WizSalary, companie pe care o controleaza prin firma de software WizRom.
„2009 este un an grozav pentru mine. Am iesit la rampa, desi imi este dificil, doar ca sa spun ca situatia nu este chiar atat de rea. Pentru majoritatea antreprenorilor, 2008 a fost un an record, pentru mine 2009 este mai bun decat 2008″, a spus Davidai. El a marturisit insa ca a „tremurat” pentru banii sai, in noiembrie 2008, cand se zvonea ca Citi se va prabusi, desi nu avea niciun plasament direct in aceasta institutie.
„Nu am dormit 2 nopti, desi nu aveam nici un dolar in depozite la Citi, pentru ca daca ei falimentau, urmau si alte banci. Ma intorceam de unde am plecat”, a declarat Davidai.
De unde a plecat omul de afaceri? „Vin dintr-o familie foarte saraca. Mergeam in picioarele goale, pentru ca nu aveam cu ce sa ma incalt”, povesteste Davidai, care desi are business-uri in 7 tari, considera Romania ca fiind casa sa.
„Am o casa in Pipera. Sigur, am locuinte in mai multe orase din lume, inclusiv in Paris, unde merg de doua ori pe luna”, spune Davidai. El sustine ca a incercat sa obtina cetatenia romana, dar nu a primit-o pentru ca in opinia curtii nu indeplinea unul dintre criterii: nu este sociabil. „Ce inseamna sociabil si cum se masoara?”, se intreaba Davidai. Cei trei copii ai sai au cetatenie romana, sotia sa fiind de nationalitate romana.
Eli Davidai este cunoscut in special ca fiind omul care a adus Pepsi in Romania. Controleaza mai multe business-uri, printre care compania de software Wizrom. Totodata, omul de afaceri detine, impreuna cu Marius Nasta, compania Atlantic Restaurant Sistem, care opereaza brandul Burger King pe piata locala.
Davidai a mentionat ca are participatii in media locala, dar nu a dorit sa dea detalii despre celelalte business-uri, spunand, mai in gluma, mai in serios, ca daca ar face publice toate afacerile in care este implicat, cu siguranta ar intra in Top 300 Capital, unde nu a fost inclus niciodata. Davidai a mai spus ca, de cand a venit in Romania, a investit pe piata locala sute de milioane de euro, dar bineinteles fara a se imprumuta de la banci.
„Traim in functie de capacitatile noastre. Nu am investit niciodata din alti bani decat ai nostri, nici in afaceri, nici in viata personala”, spune Davidai.
De unde are bani un om care nu se imprumuta niciodata la banci? Ca in bancul cu romanul care schimba 100 de dolari cand ramane fara bani, raspunsul este „din exituri”. Cea mai cunoscuta tranzactie in care a fost implicat: vanzarea QAB, pentru aproximativ 150 milioane de euro, catre Pepsi Americas, al doilea imbuteliator al bauturilor racoritoare Pepsi din lume. De asemenea, Davidai si-a vandut de curand afacerile din Africa, iar anul trecut a vandut, potrivit propriilor declaratii, pentru „un profit urias”, un fond de investitii pe care il detinea impreuna cu o firma partenera. Cum este insa omul de afaceri ca negociator?
„Acum 3 ani, cand am cumparat Pepsi in Bulgaria, am negociat 9 luni cu actionarul, un om de afaceri rus. Dupa ce am finalizat deal-ul, mi-a zis sa-i demonstrez ca am bani. Am facut pariu ca daca am o limita de credit mai mare decat el, nu va mai fi nevoie sa ii arat ca am bani pentru a plati. Am pus fiecare cate 100 euro, iar el s-a grabit sa ia banii, inainte de a scoate cardurile de credit, mai ales ca stiam amandoi ca este mai bogat decat mine. Am scos cardurile de credit. El avea American Express Platinum. Cand am vazut cardul, am stiut ca am castigat pariul, pentru ca aveam Centurion Black, care are credit nelimitat”, povesteste Davidai.
Cum este ca om de vanzari? „In orice domeniu, fie ca este vorba despre real-estate sau bunuri de larg consum, primul lucru care conteaza este sa ai credibilitate in fata cumparatorului. Problema este ca multi considera ca credibilitatea este importanta doar in momentul vanzarii. De fapt, eu nu vreau sa fii clientul meu doar astazi. Asa ca daca nu cumperi de la mine astazi este in regula, pentru ca in cele din urma vei deveni clientul meu si o vei face pe termen lung. Caut relatii pe termen lung”, a spus Davidai.
El sustine ca din cele 30 de business-uri pe care le are la nivel global, doar unul este in pierdere. „Este un business din comunicare, dar nu o companie din Romania”, a precizat omul de afaceri, care marturiseste ca in decursul vremii a pierdut multi bani.
Una dintre situatiile dificile in care s-a aflat a fost chiar in Romania.”Am trait o criza mai mare in Romania in 1996-1997, cand intr-o singura zi, leul s-a devalorizat cu 180%. Era sa dau faliment. Atunci oamenii erau saraci si nu simteau. Acum insa, clasa medie s-a format si resimte dificultatile financiare”, a explicat Davidai.
A avut si multe idei de afaceri proaste, printre care un business de IT din SUA, infiintat in 2000, in timpul bulei dot.com.
Totusi, au fost si situatii in care flerul i-a adus pozitii dominante in afaceri.
„Am facut spre exemplu un business in Africa, cand toti fugeau de acolo. Am cumparat totul foarte ieftin, iar cand presedintele a inteles ca somajul creste fulgerator m-a sunat sa ma roage sa mai investim acolo si asa am devenit liderii pietei de apa din toata Africa de Sud. A fost originala ideea? Nu stiu. Toti plecau de acolo, iar cand au iesit de pe piata, m-am gandit ca probabil au dreptate, dar in acelasi timp am realizat si ca sunt oportunitati”, a declarat omul de afaceri.
Acceptandu-si greselile, Davidai conduce per total doar business-uri solide, care au ramas pe profit chiar si in plina criza, unele inregistrand cresteri spectaculoase.
In opinia sa, poti face bani si in criza, dar cu o strategie implementata inainte. „Ca sa ai ce sa mananci sambata, trebuie sa faci cumparaturi de vineri„.
Acesta a expus cele mai importante 3 linii ale strategiei sale, dand ca exemplu compania WizSalary, liderul pietei de solutii software de salarizare din Romania. Pentru 2009, compania si-a bugetat venituri de 1 milion de euro, cu 19% mai mult decat in 2008.
Davidai considera ca in afaceri trebuie sa fii rational, nu emotional, si ca una dintre probleme este ca multi antreprenori se identifica cu business-urile lor.
Apoi, conteaza oamenii si produsul pe care il ai. „Nu poti sa depasesti o criza, daca nu ai o echipa stabila. Vechimea medie a angajatilor de la WizSalary este de 4 ani, iar pentru toate business-urile de 9 ani”, spune Davidai, care a mentionat ca are zeci de mii de angajati in Romania.
Avand afaceri in 7 tari, Davidai este obligat sa delege responsabilitatea. Exista insa o formula prin care poti fi sigur ca alegi cei mai buni manageri? „Am facut multe greseli. Spre exemplu, cand am cumparat Agrima (imbuteliatorul Pepsi din Bulgaria- n.r.), am numit pe cineva sa conduca business-ul si a fost o alegere foarte proasta. Dupa 11 luni l-am concediat, si am promovat pe altcineva si a fost foarte bine”, a afirmat omul de afaceri.
Dand exemplu Wiz Salary, Davidai mai explica si ce inseamna un produs bun. „Anul acesta, oamenii nu mai cumpara software, dar am lansat la finalul lui 2007 un serviciu de outsourcing, care acum, in criza, a crescut foarte mult”, a spus acesta. Numarul de salariati ai clientilor WizSalary procesati prin outsourcing a crescut de la 3.000 la 7.000 in primele 9 luni din 2009.
„Initial, managerii companiei m-au intrebat de ce lansam outsourcing-ul, cand activitatea noastra principala este vanzarea de software. De ce? Pentru ca daca nu o faceam noi, o facea altcineva”, spune Davidai, care vede un potential imens pentru acest serviciu, considerand ca in 9 ani vor fi procesati prin software-ul sau in total 1,5 milioane de angajati.