„Mosii” sunt de cele mai multe ori actori profesionisti sau studenti la actorie, potrivit companiilor care ofera aceste servicii.
„Piata va inregistra anul acesta o crestere de minim 30%, iar anul viitor cresterea va pastra un ritm cel putin similar”, a declarat Ioanid Apostol, coordonatorul proiectului de inchirieri de Mos Craciun si Craciunite la compania de publicitate Media Management, care activeaza pe aceasta piata de 11 ani.
„Anul trecut am inchiriat circa 100 de mosi, iar anul acesta numarul va creste cu 30%”, a declarat Apostol, care este de parere ca serviciul coordonat de el detine circa 40-50% din piata bucuresteana.
Tarifele inchirierii de mosi si craciunite variaza de la companie la companie, situandu-se intre 70 si 2-300 de lei pe ora.
Un alt serviciu de inchirieri de Mosi Craciuni este Rent a Santa, al companiei de servicii pentru microcompanii Aba Felicity Group.
„Anul trecut am lansat serviciul destul de tarziu, in decembrie si astfel nu am avut decat 4 mosi inchiriati, insa anul acesta am avut deja trei solicitari, iar pana la sfarsitul perioadei sarbatorilor de iarna speram sa participam la 100 de evenimente cu Mosi Craciuni”, a spus Bogdan Balamat, directorul companiei.
Mos Craciunii incep sa fie inchiriati chiar si de la sfarsitul lui noiembrie de firmele care dau petreceri pentru angajati, familiile preferand sa-l inchirieze pe „mos” mai degraba doar in seara de 24 decembrie, iar scolile si gradinitele inainte de vacanta de iarna.
„Sunt persoane care inchiriaza un Mos Craciun pentru a face un cadou cuiva drag, nu pentru o petrecere, si au fost cazuri cand ni s-a cerut ca prin ‘mosii’ nostri sa impacam indragostitii”, spune Apostol.
O alta companie care ofera acest serviciu este Hai-Hui. Aceasta se bazeaza pe activitati gen teatru de papusi, dar care au si un Mos Craciun profesionist pe care il inchiriaza, insa doar companiilor.
„Mosii” sunt solicitati in egala masura atat pentru petreceri private cat si pentru petrecerile firmelor.
Mos Craciun, asa cum este cunoscut astazi, s-a nascut abia in 1931. El este creatia artistului Haddon Sundblom, care l-a inchipuit ca pe un batranel rotofei, cu o fata joviala si o barba mare.
Aceasta imagine a fost prezentata de Sundblom in reclamele pentru compania Coca-Cola (companie client al agentiei de publicitate a lui Sundblom din 1924 pana la moartea lui, in 1976).
In timp, la mitul lui Mos Craciun s-au adaugat multe alte amanunte: vorbeste fluent mai mult de 2.700 de limbi, cu peste 7.000 de dialecte, inclusiv limbajul secret al spiridusilor, iar casa lui Mos Craciun s-a mutat de la Polul Nord – unde nu exista reni – in Laponia, Finlanda.