- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Negru, gri sau bleumarin? Costumul business nu inseamna neaparat culori sobre

19 May, 00:04 • adrian.mihaltianu
Despre tendintele in ceea ce priveste vestimentatia oamenilor de afaceri, dar si despre cum se face un costum la comanda, ce preferinte au clientii si cat costa un costum individualizat, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Marius Dan, fondator si managing partner al Tudor. Personal Tailor, jucator pe piata vestimentatiei masculine "made to measure".
Negru, gri sau bleumarin? Costumul business nu inseamna neaparat culori sobre

Tehnica „made to measure” porneste de la tipare predefinite, ajustate in functie de specificitatile fiecarei siluete.

Marius Dan este asociat in aceasta afacere cu Alexandru Tudoroiu, care ocupa functia de director de dezvoltare, si Alin Copindeanu, in pozitia de director financiar. Gama vestimentara Tudor include: costume, camasi si accesorii, general busines, de ceremonie si casual pentru toate sezoanele.

[b]DailyBusiness.ro[/b]: Cum a fost primul an de activitate pentru Tudor. Personal Tailor?
[b]Marius Dan[/b]: Este destul de relevant pentru ca am avut o crestere destul de puternica atat la nivel de imagine, cat si ca numar de clienti. Am inceput undeva prin noiembrie-decembrie 2009, dar ne-am lansat oficial in primavara anului trecut. De atunci ne-am tot obisnuit cu clientela. Practic, am creat aceasta nisa de costume la comanda pentru barbatii foarte ocupati. Dupa primul an, ni s-a confirmat faptul ca este o nisa buna, care cu siguranta va confirma in urmatorii ani. [b]Este un segment neacoperit[/b]. Cifra de afaceri, dupa primul an, a fost undeva sub 100.000 euro. In prezent avem in baza de date circa 150 de clienti fideli, care au cumparat de cel putin doua ori.

[b]DB[/b]: Ce planuri aveti pentru acest an?
[b]MD[/b]: Cu siguranta ca o crestere a cifrei de afaceri este inevitabila anul acesta, pentru ca  in momentul in care incepi de la foarte putin, poti doar sa te duci in sus. De la luna la luna, cresterea afacerilor este intre 40-60%. De asemenea, cresterea echipei vine odata cu cresterea businessului. In prezent, echipa este formata din 7 persoane, majoritar baieti, lucru firesc pentru acest tip de business. In 2012 sper sa se intample ceva la nivel macro si [b]sa putem incepe si o expansiune[/b], in primul rand locala, pentru ca deja avem cereri de prezenta in alte orase mari, si de ce nu, sa mergem si in afara tarii.

[b]DB[/b]: Pentru toti clientii va duceti sa luati masurile la birou sau acasa ori vin si ei la atelier?
[b]MD[/b]: Cam jumatate dintre clienti opteaza pentru serviciul „Tudor vine la birou”, in care masurile sunt luate direct la biroul clientului sau acasa, dar avem si un numar important de clienti care vin la sediul nostru, cei care au mai mult timp liber – directorii generali de companii, expatii, care isi fac treaba in 7-8 ore si au liber dupa ora 17-18.

[b]DB[/b]: Cat dureaza masuratorile?
[b]MD[/b]: Procedura in sine, de cand clientul intra la noi pe usa si pana pleaca cu o comada de produs poate sa dureze intre 45 de minute si o ora, depinde cat de mult se lungeste la discutii. De exemplu, daca clientul stie exact ce doreste, procedura se scurteaza, daca vrea consiliere, in functie de nevoi, evident ca timpul se prelungeste. Sistemul de masurare propriu-zisa dureaza maxim 15 minute. Unii clienti vin la atelier in pauza de masa sau inainte de inceperea programului de lucru, pe la 8-9 dimineata.
[quote=]Pretul unui costum variaza intre 400 si 1.000 de euro[/quote]
[b]DB[/b]: In cat timp este gata un costum?
[b]MD[/b]: Termenul nostru de livrare este in prezent de [b]20-21 de zile[/b], tinand cont ca cererea a crescut foarte mult si capacitatea de productie este medie, urmand sa o marim. Spre deosebire de croitoriile clasice, „made to measure” inseamna lucru pe baza unor etaloane. Adica noi avem niste etaloane de la masuri cele mai mici pana la foarte mari. Practic, aceste costume standard le punem pe client si apoi incepem ajustarile in functie de conformatia fizica a fiecarui client. [b]Nu este nevoie de probe intermediare[/b].

Clientii nu mai trebuie sa vina la atelier la urmatoarele comenzi daca nu apar fluctuatii de greutate, masuratorile fiind trecute in baza de date. Ei pot da un telefon, iar noi trimitem mostrele de materiale, asta daca el nu stie exact ce material vrea, clientul selecteaza materialul, iar cosmului ii va fi livrat in cel mult 21 de zile. Nu ai este nevoie de o alta proba. Daca apar fluctuatii de greutate ar putea constitui un motiv pentru o masuratoare suplimentara.

Marele avantaj al clientilor, spre deosebire de retail, este ca nu mai au nevoie de modificari la costumele achizitionale, acestea fiind facute exact pe masurile fiecaruia.

[b]DB[/b]: Care au fost cele mai neobisnuite cerinte ale clientilor?
[b]MD[/b]: Cand clientul vine sa-si faca un costum pe care nu-l ia din retail este clar ca vrea sa si-l individualizeze la maxim. Pot sa dau ca exemplu o experienta recenta la diferentele culturale. Am avut un domn din Japonia care, practic, isi dorea opusul unui om de afaceri din Europa – care vrea costumele aproape de corp, cambrate, maneci scurte. Astfel am realizat ca in alta parte a lumii asta nu este permis. Japonezii vor costume foarte largi, cu pantalonii foarte lungi. In legatura cu perspectiva noastra a ramas putin surprins si a vrut exact opusul. Acest lucru este ca o confirmare ca produsul este realizeaza astfel incat sa multumeasca orice client.

Totodata, [b]avem clienti care aleg pentru weekend sacouri rosii, cu pantaloni rosii, sau pantalon albastru deschis[/b], care ar putea sa para indraznet daca-l vezi in timpul saptamanii imbracat la un costum tern, negru sau albastru si apoi sa-l vezi intr-un costum colorat. Dar avem si exemple de acest gen. De asemenea, avem clienti care-si fac pantaloni de golf sau care vor pantaloni cu mansete, care nu prea se mai fac in retail.

[b]DB[/b]: Cei mai multi clienti sunt romani sau expati?
[b]MD[/b]: Expatii sunt cei mai multi care stiu ce vor, cunoscand sistemul din afara. Ca volum de business, oamenii de afaceri din Romania, carora noi ne adresam preponderent, sunt cei mai multi. Insa, in ultimele luni numarul strainilor a inceput sa creasca.
[quote=]Unele persoane se duc cu acelasi costum tern si la teatru sau film, dar si la o intalnire business.[/quote]
[b]DB[/b]: Care este portretul robot al clientului?
[b]MD[/b]: Evident, studii cel putin universitare, sunt oameni foarte plimbati, care calatoresc aproape jumatate din timpul alocat businessului, sunt familisti, au intre 40 si 55 de ani. Sunt oameni cu foarte buna vizibilitate in domeniul lor si, in general, stiu sa se imbrace, sunt oameni foarte ocupati, practic de dimineata de la 9:00 pana seara la 18.30-19:00 muncesc, iar serviciul nostru le vine „ca o manusa”.
[img=1736][/img]
[b]DB[/b]: Cum este indicat sa se imbrace un om de afaceri la birou?
[b]MD[/b]: Clientii sunt in continuare destul de conservatori, desi la a doua sau la a treia comanda asculta sfatul nostru si incep sa faca si combinatii de culori. Cred ca 7 din 10 costume pe care noi le facem sunt totusi de culori sobre, inchise, combinatii uni de negru, bleumarin, chiar si gri inchis, si apoi urmeaza dungile – albe, roz, dar marea parte a clientilor merg catre ce vad in retail. Spun „eu vreau un costum negru”, si abia la a doua sau a treia comada aleg si altceva. Clasicul costum negru, bleumarin imi doresc sa-l schimb pentru ca tine si de individualizarea personala. In momentul in care iti faci o anumita linie vestimentara te poti deosebi la o intalnire etc.

Noi promovam si un smart casual, un tip de vestimentatie de vineri si de weekend sau de intalniri formale la birou sau in afara lui. Astfel  sunt domni care lucreaza in domenii juridic, financiar-bancar, care in timpul saptamanii se imbraca foarte rigid, dar apoi vin si aleg pentru diferite evenimente combinatii de materiale pe care nu le-ai vedea in timpul saptamanii sa le poarte, ceea ce pe noi ne bucura. [b]Prin vestimentatie poti face diferenta intre mediul business si mediul personal[/b].  Nestiind,unele persoane se duc cu acelasi costum tern si la teatru sau film, dar si la o intalnire business, ceea ce nu neaparat ca nu este ok, dar nu ii ajuta foarte mult sa se destinda.

[b]DB[/b]: Ce ar putea schimba ei in vestimentatie?
[b]MD[/b]: Sa nu mai fie atat de sobra, sa incerce culori si materiale noi. Practic, nimic nu este riscant atat timp cat ai o consiliere avizata. Sa incerce incet, incet sa mareasca paleta de culori si nuante, inclusiv de materiale. Cand vorbesc de materiale ma refer si la cele de vara, precum inul si bumbacul. Sunt materiale care respira, in care te simti bine vara.

[b]DB[/b]: Gresesc cei care nu poarta costum la birou?
[b]MD[/b]: Pot spune ca am intalnit clienti care au mare succes in domeniul lor de activitate si vin la noi intr-o camasa casual, in pantofi sport si in blugi. Lucreaza in logistica, transport international, nu au contact cu clientii mari sau nu au contact direct cu alti oameni care se imbraca la costum, ci cu alti oameni care se imbraca la fel ca ei. Dar, [b]n-as spune ca un costum este garantul succesului in business[/b]. Cu siguranta ca te ajuta, n-ar nu pot spune ca daca nu porti costum nu ai succes in businessul pe care-l ai. Este o decizie personala. Dar sunt domenii in care nu se poate fara costum.

[b]DB[/b]: Care este pretul unui costum?
[b]MD[/b]: Costumele la noi incep de la aproximativ 400 de euro si ajung in functie de material pana la 1.000 de euro. Nu inseamna ca un costum de 400 de euro este slab, ci este un costum dintr-un material de baza, o lana de buna calitate, iar cel de 1.000 de euro poate sa contina matase sau combinatii de material al caror cost este mult mai mare, etc.
[quote=]Costumul este gata in maxim 21 de zile. Nu este nevoie de probe intermediare.[/quote]
[b]DB[/b]: Ati vandut si costume cu peste 1.000 de euro?
[b]MD[/b]: Avem cereri speciale pentru ceremonii la care se face un pret special. Nu este o regula, ci o exceptie. Sunt domni care vor si sunt dispusi sa plateasca. Spre exemplu, un costum de ceremonie din trei piese, pentru domnii care vor sa arate intr-un anumit fel al nunta lor, poate sa ajunga la 1.300-1.500 de euro, dar astea sunt cereri speciale, punctuale.

[b]DB[/b]: Care sunt tendintele in acest an in ceea ce priveste vestimentatia masculina?
[b]MD[/b]: Tendintele sunt ca nu prea mai sunt tendinte. Adica daca pana acum era un dress code foarte clar – birou, afara, nunta, cocktail, opera, acum tindem foarte mult sa facem combinatii care sa ne permita sa facem din costume sa devina foarte versatile. De exemplu, sunt barbati care poarta blazer (sacou sport, cu nasturi metalici la un rand sau doua randuri), chiar daca nu merg la un concurs de yachting, de exemplu, ci merg cu ele la birou. Asta inseamna un fel de individualizare personala.

Tudor realizeaza moda clasica. Hainele Tudor nu vor avea strasuri, briz-brizuri, lucruri metalice. Un sacou si un pantalon foarte simplu de la noi il poti avea si in sezonul 2012, 2013 fara sa te simti ca esti in afara modei.

Urmărește Daily Business pe Google News