Recesiunea mondiala afecteaza puternic obiceiurile consumatorilor din intreaga lume, arata datele studiului realizat de Nielsen Consumer Research, in perioada 22 septembrie – 6 octombrie 2008.
Pe fondul crizei, la nivel global, un consumator din doi incearca sa economiseasca la factura de gaz si electricitate si sa cheltuiasca mai putin pe haine noi, iar 47% si-au redus distractiile in oras. In ceea ce priveste alimentele, un consumator din trei opteaza pentru produse mai ieftine.
Unul din patru consumatori din Statele Unite (24%) a declarat ca ramane fara bani dupa efectuarea cheltuielilor de baza, precum si 28% dintre portughezi si 20% dintre austrieci si belgieni.
James Russo, VP Marketing, The Nielsen Company, a declarat ca, chiar daca situatia financiara din prezent a confirmat cele mai rele temeri ale consumatorilor, in privinta unei recesiuni economice acestia nu au fost luati pe nepregatite.
Conform studiului Nielsen, consumatorii erau pregatiti pentru un 2008 mai dificil, iar indicele de incredere al consumatorilor a inregistrat cele mai puternice caderi in tari precum SUA, Anglia, Italia, Franta acum 6 sau 12 luni. Atunci au inceput consumatorii din diverse regiuni sa stranga cureaua.
[quote=James Russo, VP Marketing, The Nielsen Company]A sta in casa a devenit noul mod de a iesi in oras[/quote]
James Russo spune ca, daca restaurantele si barurile s-ar putea sa fie deja la stramtoare, moda de a ramane in casa ofera noi oportunitati de a inova optiunile de divertisment acasa, precum si produsele de mancare si bautura sau produsele premium si semi-preparatele destinate in mod special divertismentului in casa.
Romanii, optimisti in fata crizei
„Romanii se afla inca pe valul expansiunii economice din ultima vreme si, cel putin deocamdata, nu au simtit nevoia sa isi ajusteze stilul de viata sau nivelul de consum in vreun fel”, declara Emanuel Sanda, Country Manager Nielsen Romania.
In Romania, unul din doi consumatori a declarat ca isi va reduce cheltuielile pentru haine noi si tehnologie si vor incerca sa economiseasca la facturile de gaz si electricitate. Contrar altor tari, doar 16% din consumatorii romani sunt insa dispusi sa cumpere produse alimentare mai ieftine ca modalitate principala de „a strange cureaua” si asta in conditiile in care 57% au o perceptie buna/foarte buna asupra finantelor personale pentru urmatoarele 12 luni.
Totusi, numai 30% dintre romani considera ca isi pot cumpara tot ce au nevoie sau ce isi doresc.
Ce gandesc consumatorii: Recesiunea globala ar putea lua sfarsit in mai putin de un an
Conform studiului, realizat prin intervievarea a 26.202 utilizatori de internet din 52 tari din Europa, Asia Pacific, America de Nord si Orientul Mijlociu, consumatorii din pietele emergente sunt mai optimisti decat cei din pietele dezvoltate. In opinia acestora, recesiunea globala va lua sfarsit in mai putin de un an.
„Pentru consumatorii din intreaga lume, ultimele 12 luni au fost tumultoase si pline de provocari, dar, in unele parti ale lumii exista o perspectiva de imbunatatire a lucrurilor pentru urmatoarele 12 luni, mai ales daca pietele financiare se vor stabiliza, ceea ce va incuraja o revenire a increderii consumatorului” afirma James Russo, VP Marketing, The Nielsen Company.
51% dintre indieni, 45% dintre vietnamezi si aproximativ unul din trei chinezi si rusi se asteapta ca recesiunea globala sa ia sfarsit in urmatoarele 12 luni, arata sondajul Nilesen.
„In pofida situatiei globale din prezent, corporatiile si consumatorii din pietele in plina dezvoltare sunt constienti ca pe termen mediu si lung perspectivele raman optimiste” afirma Russo.
Unul din 6 consumatori din Statele Unite se asteapta astfel ca recesiunea sa ia sfarsit in urmatoarele 12 luni. In Romania, perceptia este usor diferite, cu 2 din 5 romani (40%) considerand ca tara se afla in recesiune.