Casino Palace Bucuresti apartine companiei listate la Bursa din Londra, Queenco Leisure International, si a inregistrat primele 6 luni ale anului un venit net de 9,5 mil. euro, in scadere cu 22% fata de nivelul din prima jumatate din 2008, de 12,2 mil. euro.
DB: Cum a afectat criza economica business-ul cazinoului? Se observa situatii extreme, clienti care au renuntat sa joace, sau din contra, care si-au riscat si ultimele venituri?
OG:Nici nu se pune probelema sa-si riste ultimele veniturile, este doar folclor. Ce se intampla in general este ca intr-adevar din cauza crizei economice au scazut sumele de bani pe care ei le joaca. Este un fenomen normal, pentru ca oamenii care vin aici sunt si ei afectati de criza. Afacerile dintr-un cazino sunt si ele corelate cu toate evenimentele economice chiar daca este vorba de o afacere de entertainment.
DB: Aveti clienti fideli care au renuntat cu totul la iesirile la cazino?
OG: Nu s-a observant aceasta tendinta, cel putin in cazinoul nostru.
DB: De cate ori pe luna vine in cazino un vizitator fidel?
OG: De regula, in medie de 3,5 ori. Avem in medie circa 300 de clienti pe zi, iar in general cei mai multi vin in weekend.
DB:Care este procentajul celor care castiga si al celor care pierd, lunar?
OG: Nu avem cum sa stim cine castiga sau cine pierde, noi avem doar sumele generale. Ce stim este ca acest cazino castiga in medie 21-22% din totalul de bani care se joaca, restul se imparte intre jucatori, dar nu putem sa spunem ca se castiga intotdeauna sau se pierde mereu. Este un domeniu matematic incredibil de vast.
DB: Atat pe fondul crizei economice, dar si al legii adoptate in iulie, prin care cazinourile sunt obligate sa plateasca taxe mai mari, multe astfel de unitati au disparut sau vor disparea. Este o lupta pentru cei existenti sa le castige clientii?
OG: Fiecare din cazinourile ramase lupta cu toate metodele sa cucereasca cat mai mult din piata. Avem intr-adevar „new entries”, cam 20 pe zi, insa nu putem sa stim daca vin datorita inchiderii altor casinouri sau daca marketingul functioneaza mai bine, daca au efect promotiile pe care le facem.
Mi se pare destul de benefic faptul ca au crescut taxele, pentru ca se va forma o piata sanatoasa, va aduce mai multa transparenta in cazinourile din Romania, sa spunem ca „va afecta” pozitiv. Insa aceste efecte se vor vedea pe termen mediu si lung. Totusi, pana acum, din 16 cazinouri clasice existente in Bucuresti, doua si-au incetat deja activitatea.
DB: Ati inregistrat probleme din cauza comportamentului unor clienti care au pierdut?
OG: Lucrurile astea se intamplau mai des cu cativa ani in urma, cand acest domeniu nu trecuse printr-o perioada de evolutie, insa lucrurile s-au schimbat si nu avem nicio problema cu violenta. Bineinteles ca nimeni nu e fericit cand pierde, insa asta nu inseamna ca trebuie sa fie violent.
[quote]Sunt zile in care si cazinoul pierde. Preocuparea noastra este sa crestem cat mai mult sumele de bani puse in joc[/quote]
DB: Credeti ca ar fi un beneficiu pentru Bucuresti daca fortele s-au cumula si s-ar incerca formarea turismului de cazino?
OG: Evident, daca un turist strain vine la cazino, in mod sigur ar veni si in magazine, prin restaurante, hoteluri, ar fi un beneficiu pentru oras pentru ca am aduce bani in tara. Ar fi un beneficiu pentru economia Romaniei, care este intr-o situatie dificila in prezent.
DB: Si cine ar trebui sa faca primul pas pentru ca acest lucru sa functioneze?
OG: Bineinteles ca Guvenul, pentru ca prin programe de promovare, prin stimularea proiectelor de infrastructura, sa realizam festivaluri, am putea incerca sa aducem turisti de peste tot.
DB: Cat costa intretinerea anula a Casei Vernescu, sediul cazinoului?
OG: Este foarte greu de mentionat. Ce va pot spune este ca acum investim sute de mii de euro pentru a schimba atmosfera. Vom incepe din primavara anului urmator sa renovam fiecare camera. Probabil ca valoarea totala a lucrarilor se va ridica la peste 2 milioane de euro, lucrari care vor dura aproximativ un an.
Incercam sa aducem mereu schimbari in atmosfera. Un cazino inseamna prezenta continua, si atunci oamenii vor schimbare tot timpul. Apoi mai avem o casa in vecinatatea cazinoului pe care vrem sa o facem rezidenta pentru clienti. Mereu trebuie sa venim cu ceva nou, pentru a nu interveni monotonia printre clienti.
Db: Daca dispar cazinouri, nu luati in calcul sa va extindeti in Capitala?
OG: Avem planuri de extindere, insa totul depinde de cum va evolua situatia economica si cat de atractiva va deveni Romania ca destinatie de business.
DB: Cat de important este designul intr-un cazino?
OG: Destul de important. Insa, cel mai important este sa stii sa creezi genul de atmosfera care te face sa te simti bine fara sa-ti dai seama de ce. Trebuie sa tinem cont spre exemplu de temperatura, mirosuri, imbracamintea staff-ului, culori.
Atitudinea personalului iarasi conteaza enorm.Ne-am luptat in aceasta perioada ca staff-ul nostru sa nu simta ca este criza, pentru ca asa nici clientul sa nu simta. Un angajat multumit este de o valoare inestimabila si contribuie foarte mult la succesul companiei.
DB: Care este profilul jucatorului de cazino din Romania?
OG: 80% dintre clienti locuiesc in Romania. 65% dintre acestia sunt romani, restul fiind rezidenti, oameni de afaceri strani care au familii si afaceri aici. Restul de 20% dintre clientii cazinoului sunt de cele mai multe ori turisti de business. Multi dintre ei au intre 40-50 de ani, o varsta la care se atinge apogeul stabilitatii financiare. In prezent, doua treimi din venituri sunt generate de clientii romani.
DB: Aveti si clienti fideli care vin din strainatate special pentru cazino?
OG: Exista client fideli care vin din strainatate si de fiecare daca ne viziteaza, insa daca vin special pentru noi, sau au alte treburi, ne intereseaza mai putin atata vreme cat ii vedem aici.
DB: Din ce ati observat, clientii straini joaca cu mai multi bani decat cei romani?
OG: Nu este absolut nicio regula. Clientii romani sunt la acelasi nivel cu cei din alte tari.
DB: In cat timp si-a amortizat investitia acest cazino (prezent pe piata din 1995-n.r.)?
OG: Eu conduc acesta afacere de 3 ani si jumatate si pot spune ca am avut o crestere continua. Nu pot sa va spun exact de recuperarea investitiei pentru ca au fost multi ani in care s-au bagat bani, pot sa va spun ca investitiile facute pe parcurs sigur au fost amortizate.
DB: Numiti o asemanare si o deosebire intre Romania si o alta piata in care compania mai activeaza cu astfel de centre.
OG: Pot sa fac o comparatie intre noi si Rodos, Grecia. Fiind o destinatie turistica, acolo piata locala este foarte slaba si toate eforturile sunt concentrate pentru a aduce turisti, pe cand la noi este cu totul alta abordare. Noi ne concentram mai mult pe localnici, ei pe turisti. Apoi, asemanarea este ca peste tot este un business in care stii foarte clar procentul pe care il castigi, din ce se joaca.