DailyBusiness
: Care a fost cel mai mare buget de organizare pentru un eveniment muzical al Emag!c?
Dragos Chiscoci: Cea mai mare investitie de pana acum este B’Estfest 2008. Bugetul total se ridica la 3 milioane de euro, o treime fiind dedicata costurilor de productie.
DB: Cum au evoluat bugetele alocate organizarii concertelor fata de anul trecut?
DC: Bugetele depind si de artistii invitati, nu exista un ratecard, o lista prestabilita. Depinde de oferta pe care promoterul o face, de ofertele concurente, de traseul artistului. In ceea ce priveste bugetele de productie, scopul nostru declarat este sa oferim si artistului si publicului o experienta placuta, fapt pentru care investim mult in productiile noastre.
DB:In Romania, se organizeaza din ce in ce mai multe concerte ale artistilor straini, iar cererea pentru evenimente muzicale este in crestere. Care a fost punctul de cotitura pe acesta piata?
DC: Romanii sunt din ce in ce mai interesati de concerte si mai mult decat atat, doresc sa aiba de unde alege. Evident, a crescut si oferta. Pana in 2005 in Romania se organizau ocazional show-uri cu artisti straini, dar dupa succesul concertului Depeche Mode din 23 iunie 2006, primul concert cu casa inchisa pe Stadionul National, cu 45.000 spectatori, a inceput o noua etapa in acest business. Anul asta, de exemplu, avem cel putin un eveniment mare pe luna, iulie fiind chiar foarte aglomerata pentru noi – 4 zile de festival plus inca 3 show-uri de anvergura – Metallica, Lenny Kravitz si Iron Maiden.
DB: Care ar fi principalele probleme de care se loveste un organizator de concerte in Romania?
DC: Lipsa spatiilor destinate concertelor reprezinta o mare problema in Romania. Pentru vara aceasta, dupa demolarea Stadionul National, nu va mai exista nici o amplasare care sa poata primi peste 30.000 de spectatori. Nici situatia salilor de spectacole nu este mai fericita: cea mai mare sala din tara este Sala Polivalenta, cu o capacitate maxima de 7.000 locuri, fapt ce ne impiedica sa organizam concerte mari in lunile de toamna – iarna. De asemenea, infrastructura soselelor este o problema, nu este chiar usor sa aduci zeci de tiruri cu echipamente prin gropile noastre.
DB: Sponsorii raspund prompt cand vine vorba de un concert?
DC: Asocierea unui sponsor / brand cu un concert functioneaza ca un puternic instrument de comunicare, si din acest motiv tot mai multe companii si-au dezvoltat o platforma de muzica / entertainment cu scopul de a-si apropia brandul de consumator si de a-l aduce in pas cu timpul si societatea. Implicarea intr-un eveniment muzical creste perceptia spectatorului-consumator asupra brandului, acesta asociind brandul respectiv cu o experienta placuta.
DB: De ce este esentiala pentru organizator implicarea unui sponsor?
DC: Pentru noi, ca organizatori, implicarea financiara a unui sponsor este deosebit de utila, permitandu-ne sa oferim publicului un pret de bilet mult mai mic decat preturile practicate in restul Europei. Puterea de cumparare a spectatorului roman este inca mai mica decat cea a publicului din vestul Europei, si tocmai din acest motiv incercam sa pastram preturile la un nivel inferior. Ca exemplu, un bilet la Iron Maiden in Londra este 40 de lire, la concertul din Romania un bilet este de 75 lei. Mai mult ca sigur ca in urmatorii ani puterea de cumparare va creste, preturile biletelor pentru concertele de la noi se vor apropia de cele din restul Europei, iar sponsorizarea evenimentelor va avea un rol mai accentuat de comunicare, decat de mijloc de sprijin al bugetelor.
DB: Aveti si spectatori straini la concertele organizate?
DC: Da, insa nu as putea sa spun un numar. La B’estfest am avut vizitatori din Bulgaria, Ungaria, Moldova, Germania, Marea Britanie, Franta, SUA, Canada si chiar Australia.
DB:Veniturile unui artist se bazeaza mai degraba pe vanzarile audio sau pe concerte?
DC: La nivel international industria de entertainment si-a schimbat putin centrul de greutate, vanzarile de albume au scazut, iar veniturile artistilor se bazeaza din ce in ce mai mult pe onorariile din concerte. Dar este o tendinta general valabila, nu are legatura cu o anumita tara sau anumita piata.
DB: Care sunt marjele de profit ale Emag!c?
DC: Daca este sa discutam in termeni pur financiari, in cazul in care iti atingi targetul de public, poti castiga intre 10-20 % din totalul investiei facute intr-un concert, depinzand foarte mult de genul de contract pe care il ai cu artistul. Financiar nu castigi intotdeauna, nici nu pierzi intotdeauna, bilantul il faci la sfarsit de an.
DB: Cat valoreaza piata organizarii de evenimente in 2008?
DC: Aceasta piata se va ridica la o valoare de aproximativ 13-15 milioane de euro, anul acesta.