Cele mai afectate segmente sunt auto, ambarcatiuni, bijuterii, moda si vacantele. Segmentele care au inregistrat cele mai mici scaderi sunt hotelier, accesorii, parfumerie, ceasuri, SPA si gourmet/organic.
Printre motivele care au cauzat scaderea se numara – scaderea puterii de cumparare, in special datorita restrangerii accesului la creditare si leasing, preturile practicate in Romania sunt in continuare mai mari decat in marile destinatii de shopping ale lumii, dar si ieftinirea costurilor de cazare si transport aerian pentru marile destinatii de shopping (de exemplu: multe hoteluri de 5 stele din Milano sau Paris au tarife cu 30% mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut).
De asemenea au loc si schimbari in comportamentul si preferintele consumatorilor de lux – adoptarea unei atitudini „anti-luxury”, fenomen care il intalnim in toata lumea, din ce in ce mai multi consumatori considerand acceptabila purtarea de produse contrafacute.
Totodata, romanii calatoresc mai putin, in general weekend-urile si multi fac compromisul de a alege un hotel cu un rating inferior (4 stele in loc de 5 stele), preferand sa isi aloce bugetul cumparaturilor si entertainment-ului, mai reiese din acelasi studiu.