„Consider ca aceasta piata este in scadere. Poate fi un paradox, insa interesul romanilor este tot mai mare pentru obiectele straine, in timp ce obiectele de artizanat romanesti starnesc interesul strainilor”, a spus Mihaela Antoni, manager al magazinului de profil Artizanat-online.ro.
Managerul magazinului online arta-ceramica.ro, Razvan Davidescu, prezent pe domeniul produselor de artizanat romanesti de 5 ani, considera ca piata scade chiar cu 10% anual.
„La nivel de tara, piata scade cu circa 10% anual ca urmare a invaziei kitsch-urilor si a produselor chinezesti. Afacerea mea a scazut cu 5% fata de anul trecut”, a spus Davidescu.
Arta-ceramica.ro este prezent pe piata din Romania prin compania Devicom SRL, care detine un atelier propriu de productie. Firma vinde produsele atat pe site-ul propriu, cat si prin distributie in majoritatea oraselor tarii.
„Vanzarile scad atata timp cat nu vii cu ceva nou pe piata”, sustine Corina Anuta, manager Artisan-nature.com, prezent pe piata din Romania din martie 2008.
Clientii acestor magazine sunt persoane cu un venit mediu
„Clientii nostri sunt persoanele juridice, dar si persoane fizice atrase de produsele realizate manual, care au atat un venit mediu cat si peste mediu. Nu ne adresam pietei externe”, a precizat Antoni.
„Magazinul nostru se adreseaza persoanelor intelectuale, cu venituri medii, care au ca varsta in jur de 40 de ani”, a declarat Davidescu.
Cele mai cautate obiecte sunt bauturile traditionale, vinurile romanesti de colectie si suvenirurile, dar si ceramica utilitara, care pentru arta-ceramica.ro reprezinta 60% din vanzari.
Pe de alta parte, site-ul romgift.com se adreseaza in primul rand pietei externe.
„Clientii nostri sunt in primul rand comunitati de romani plecati in strainatate, dar si strainii”, a spus Briciu, adaugand ca cele mai bine vandute produse din compania sunt iile traditionale, obiectele sculptate din lemn si ceramica.
„Consider ca, din puct de vedere al vanzarilor, piata este impartita in 2 categorii: 50% sunt cumparatori romani si 50% straini”, a precizat Anuta, adaugand ca marfa romaneasca are mai mult succes in afara.
In ciuda scaderii, magazinul online Romgift.com, care activeaza pe aceasta piata de anul trecut, estimeaza ca in 2008 sa inregistreze o cifra de afaceri in crestere cu circa 20% fata de anul precedent.
„Vanzarile cele mai mari apar in perioada sarbatorilor. De exemplu, cele de Craciun reprezinta 30% din totalul cifrei de afaceri anuale”, a mai spus Briciu.
In magazin se pot gasi obiecte cu specific romanesc, de la genti si ii, la obiecte sculptate din lemn.
Magazinul Artizanat-online.ro, infiintat tot anul trecut, isi propune vanzari de 35.000 de euro in 2008, a precizat Mihaela Antoni. Investitia initiala in acest magazin a fost de 3.000 de euro.
In magazinul online se pot gasi obiecte de decoratiuni interioare, vinuri de colectie si alte bauturi traditionale romanesti, in sticle artizanale, sapunuri naturale realizate manual. De asemenea, compania ofera si amenajari interioare de profil.
„Am lansat de curand si acest serviciu, de amenajari interioare, pentru ca au existat cereri de acest fel. O astfel de lucrare, realizata numai din lemn masiv, poate ajunge pana la zeci de mii de euro, in functie de calitatea lemnului, dar si de complexitatea lucrarii”, a mai spus Antoni.