Piata romaneasca a produselor de lux este evaluata la nivelul sutelor de milioane de euro.
Ceasuri si bijuterii – Clientii analizeaza mai mult
„2009 va fi un an de incercare pentru toti. Cu siguranta vor fi unele scaderi, insa nu se poate estima inca nivelul lor. Am vorbit cu omologi din Franta si Germania si mi-au spus ca vanzarile nu sunt afectate prea mult, deci consider ca interesul inca va exista pentru astfel de produse, doar ca decizia de achizitie va fi usor mai indelungata”, a spus Adrian Stoican, managing director al magazinului de ceasuri de lux Helvetansa.
[quote=Adrian Stoican, Helvetansa]Va exista cu siguranta cerere pentru ceasuri si bijuterii din metale pretioase, pentru ca sunt o investitie sigura[/quote]
Masini – Piata stagneaza, unii clienti se retrag de pe listele de asteptare
„Am inceput sa constientizez aceasta criza din iulie, insa a inceput sa fie simtita mai bine din mai, cand unii dintre clientii de pe lista de asteptare Maserati au dorit sa se retraga. Totusi pe piata exista tot timpul oameni cu cash, care au iesit la timp din anumite business-uri”, a spus Mike Costache, country manager Maserati, reprezentant in zona balcanica si Israel al companiei aeriene private NetJets si reprezentant in Romania al companiei britanice SunSeeker Yachts.
„Nu pot sa spun cum va evolua piata de lux in 2009, nu se pot face estimari realiste. Daca intrebai pe cineva in mai ce se va intampla pe piata nu ar fi putut sa-ti spuna ca in septembrie va fi o criza”, a adaugat Costache.
„Se observa o stagnare a vanzarilor de masini de lux pe piata in ultimele luni”, a spus Adrian Pascu, brand manager Bentley. „E greu de spus ce se va intampla pe acest segment in 2009. Piata auto romaneasca va scadea cu siguranta, insa noi speram ca segmentul de lux sa stagneze in 2009, desi este posibil sa scada vanzarile si pe acest segment”.
Aceasta criza este benefica pentru segmentul produselor de lux, pentru ca in prezent cei cu cash nu mai au foarte multe posibilitati de investitii. In imobiliare isi blocheaza banii si la bursa este foarte riscant, comenteaza si Mike Costache.
„Spre exemplu, avioanele private sunt mai ieftine cu 20% in aceasta perioada de criza. La masini nu au scazut preturile, dar apar discount-uri sau reduceri”, a explicat el.
Ambarcatiuni: Piata va stagna in 2009
Sezonul de vanzari de ambarcatiuni incepe in luna octombrie a anului precedent si se termina in luna octombrie a anului curent. Dat fiind ca primele efecte ale crizei economice actuale s-au simtit la inceputul lunii septembrie, nu ne putem pronunta in ceea ce priveste acest sezon si nu putem afima ca s-au observat schimbari in evolutia cererii de ambarcatiuni de lux, a spus Florin Carstocea, directorul general al Neptun Yacht.
Neptun Yacht a vandut aproape toate ambarcatiunile achizitionate pe stoc pentru acest sezon, asadar nu putem vorbi despre o scadere a cererii pentru acest tip de ambarcatiuni, adaugat Carstocea.
In ceea ce priveste evolutia acestei piete in 2009, reprezentantul Neptun Yacht considera ca vanzarile de ambarcatiuni vor stagna.
Dat fiind acest fond de criza economica ce incepe sa se resimta pe toate planurile economiei, vanzarile vor stagna stagna in sezonul octombrie 2008-octombrie 2009, a spus Carstocea.
Parfumuri – Crestere mai mica
„Initial nu am crezut in efectele acestei crize, insa in octombrie am observat retinere din partea cumparatorilor si o scadere a traficului din magazin. In noiembrie lucrurile au revenit la normal asa ca tind sa cred ca acel moment a fost mai degraba unul emotional”, a spus Madeleine Florescu, proprietarul parfumeriilor de lux Madison.
„La nivel de piata a produselor de lux nu vad o scadere, poate o crestere mai mica. Este posibil ca cei ce cumpara produse de lux sa-si mai modereze bugetele in 2009„, a mai spus ea.
„Noi ca parfumerie nu vom fi foarte afectati, pentru ca nu comercializam produse de sute de mii de euro”, spune Florescu.
[quote=Julie Jacobescu, The Mews]Piata produselor de lux poate sa se sustina in perioadele de recesiune economica, ca urmare a calitatii produselor. Cel mai mult vor suferi brandurile destinate clasei de mijloc[/quote]
Articole vestimentare – Accent pe piesele clasice si mai putin pe moda de sezon
„Ca urmare a temerilor legate de starea economiei globale, cumparatorul de produse de lux se va concentra cel mai probabil pe achizitia de piese clasice si mai putin pe piesele care tin de trend-urile de sezon”, a spus Julie Iacobescu, proprietara buticului de articole vestimentare The Mews, deschis anul acesta.
Julie Iacobescu (30 de ani) s-a nascut in Toronto, Canada, din parinti romani. La 22 de ani Julie Iacobescu a inceput sa lucreze in industria de fashion la Allders si Gap.
„Consumatorii de produse de lux vor continua sa cumpere astfel de produse, dar in cantitati mai mici, ceea ce inseamna ca nivelul calitativ al acestor produse va deveni din ce in ce mai important pe masura ce fiecare achizitie devine mai valoroasa pentru cumparator”, a adaugat Julie Iacobescu.
„Pentru femei va fi intotdeauna important sa arate si sa se simta cat mai bine, dar acum isi vor cantari investitia in acest sens cu mai multa atentie”, a mai spus Iacobescu.
„In Romania exista foarte mult loc pentru crestere pe segmentul de lux, ceea ce ofera noilor brand-uri posibilitatea de a intra usor pe aceasta piata, spre deosebire de alte piete care pot fi saturate. De asemnea turismul de shopping este in declin ceea ce face mult mai important pentru femei sa gaseasca brandurile pe care de obicei le gaseau doar in strainatate, la acelasi pret in Romania”, a mai spus Iacobescu.
Telefoane mobile – Scaderile ajung la 60%
„Nu pot sa afirma nimic despre evolutia pietei in 2009, pentru ca totul este instabil”, a spus Razvan Stanciulescu, director executiv al MediaMaxCenter, una dintre companiile care importa telefoanele mobile de lux Vertu in Romania.
In ceea ce priveste vanzarile Vertu in 2008, de la jumatatea acestui an au inceput sa scada. „La nivel de piata, vanzarile Vertu au scazut de la jumatatea anului cu circa 60%”, a spus Stanciulescu, care a adaugat ca inca exista cumparatori pentru aceste telefoane, insa numarul acestora a scazut.
Vacante – Destinatiile de lux raman cautate, dar bugetele sunt in scadere
„Este foarte greu sa facem previziuni despre evolutia segmentului de lux, avand in vedere ca depindem de situatia economica si in acest domeniu momentan nimeni nu mai poate face previziuni. Personal, cred ca vom inregistra si anul viitor o crestere a vanzarilor de vacante exclusiviste, insa probabil aceasta crestere va fi mai mica decat anul acesta”, a spus Mircea Vladu, directorul Prestige Tours, agentie specializata pe segmentul de lux.
„Trendul va fi de crestere de o cifra si nu de 2 cifre ca pana acum”, a adaugat Vladu.
„Nu am observat ca oamenii de afaceri ar taia bugetele in materie de excursii exclusiviste”, a spus Sorin Stoica, proprietar si director executiv Eturia.”Ba dimpotriva avem clienti care pentru a iesi din aceasta stare de tensiune creata de criza mondiala prefera sa-si aleaga destinatii exotice pentru a se relaxa si pentru a-si petrece sarbatorile de iarna departe de presiunea business-ului. Pana in acest moment Eturia nu a avut de suferit de pe urma crizei, iar divizia de lux din cadrul agentiei noastre este extrem de solicitata la acest final de an”.
„La nivel global fiecare element de business va fi afectat in ceea ce priveste turismul. Cererile se vor diminua, mai ales din partea corporatiilor care ofera angajatiilor vacante de merit, pentru ca acestea isi vor diminua bugetele”, a adaugat Stoica.
Potrivit companiei de consultanta de management Bain and Company, piata produselor de lux la nivel global va scadea cu 2-7% in 2009.
Fluctuatiile cursului valutar si turbulentele economice vor submina increderea multor clienti de lux de pe pietele dezvoltate – Europa, America de Nord si Japonia.Aceste piete cumuleaza 80% din vanzarile mondiale de produse de lux, conform studiului Bain and Company.