„Motivarea angajatilor prin structurarea birourilor lor si mai buna comunicare datorita plasarii mobilierului de birou sunt de multa vreme practici uzuale in companiile europene. Estimam ca in curand mediul fizic de lucru poate deveni si in Romania un instrument care sa pluseze la pachetul salarial al angajatului si care sa ii determine cresterea loialitatii”, a declarat Diana Blinda, managing partner, Hansen Office Furniture.
De asemenea, plantele de la locul de munca pot creste productivitatea angajatilor cu pana la 12%, potrivit expertilor.
In plus, mobilierul ecologic, atat prin materialele folosite cat si prin procesul de fabricatie, este este ultima tendinta in office design, potrivit reprezentantilor Hansen Office Furniture.
In acelasi timp, amenajarea unui birou nu este numai o problema de achizitie a mobilei potrivite. Office design-ul devine o chestiune importanta in organizarea companiilor, cu un impact important asupra eficientei si motivatiei angajatilor, a spus Blinda.
Tinerii angajati vor la servici si lifestyle, nu doar bani
Conform unor studii recente, apare tendinta in randul angajatilor de a cauta la o companie nu numai un job bine platit, dar si un mediu de lucru confortabil. Tinerii angajati nu se mai multumesc doar cu un job de pe urma caruia sa isi castige existenta, ci au nevoie de unul care sa le contureze viata, a precizat Diana Blinda.
Astfel, climatul de lucru devine esential in motivarea angajatului. Un spatiu de lucru rigid, lipsit de viata, ne-ergonomic s-a demonstrat ca afecteaza in timp si atitudinea angajatilor fata de munca. Expertii sugereaza ca mobilierul de birou atractiv si iluminarea optima a spatiului de munca pot fi factori care imbunatatesc moralul angajatilor, a adaugat aceasta.
Pe langa motivarea angajatilor, un design eficient al spatiului de birouri are un impact direct asupra eficientei organizatiei. Studiile arata ca frecventa comunicarii se apropie de zero pentru angajatii cu birouri separate de mai mult de 30 de metri.
Mijloacele moderne de comunicare, e-mail-ul sau Instant Messenging (de exemplu Yahoo Messenger) nu pot suplini decat intr-o mica masura beneficiile comunicarii directe, a mai spus Blinda.
Audi a castigat 20% in performanta datorita noului sediu
Multe companii mari au luat in considerare aspectul comunicarii cand au proiectat spatiile de birouri. De exemplu, noul centru Audi Technical Development Center a adus o crestere a productivitatii de aproximativ 20% prin birouri deschise, interconectate si spatii speciale dedicate comunicarii angajatilor, a precizat Blinda.
La polul opus, se afla nevoia angajatilor de concentrare pentru lucru individual. Potrivit pentru aceasta este un mediu linistit, cu putine surse de distragere a atentiei. Studiile arata ca progrmatorii lucreaza intre 20% si 30% din timp pe cont propriu, iar la unele activitati, angajatii isi dedica pana la 64% din timp pentru asa numitul „quiet work”.
Astfel, se impune o solutie echilibrata fata de cele doua concepte – „comunicare si lucru individual”, determinata si de activitatile desfasurate. In acelasi timp, un factor important este reprezentat si de mobilierul si decerorarea biroului – de la influentarea starii de spirit prin folosirea culorii, pana la determinarea de spatii speciale prin mobilerul de birou (de exemplu, pozitia de autoritate a top management-ului in sala de conferinte sau masa speciala de conferinte cu forme rotunde, care aduce comunicatorii mai aproape si usoreaza interactiunea).
Atmosfera de la locul de munca trebuie sa semene cu cea de acasa
Atmosfera biroului de la locul de munca este de dorit sa semene cu cea de la biroul de acasa, adica sa fie personala si personalizata, sa creeze angajatului sentimentul de siguranta si confort, a declarat Diana Blinda.
Din acesta cauza, angajatorul trebuie sa le ofere angajatilor scaune confortabile, birouri amenajate eficient, corpuri de stocare potrivite, iluminare si tehnologie, a mai spus Diana Blinda.
Esential este ca atunci cand o companie se hotaraste sa porneasca procesul de amenajare sau reamenajare a spatiului de lucru, sa ia in seama necesitatile exprimate de angajatii sai, a declarat Blinda.
Reprezentantii Hasen au explicat ca activitatea de amenajare sau reamenajare poate fi un teambuilding, prin implicarea angajatilor in acest proces.
Hansen este reprezentant in Romania al mai multor producatori de mobilier de birou si scaune din Europa: marcile Della Rovere, ARES Line, CAIMI Brevetti, Archiuti, HAG, Boss Design.