Firma Brothers Catering a inregistrat in 2007 afaceri de circa 150.000 euro, avand o rata de profit de 30%. In 2008, primul an de activitate intreg al companiei, care are in portofoliul de clienti nume ca Hercesa, Orange Romania sau Adevarul Holding, afacerile au crescut la peste 460.000 euro.
DailyBusiness: Tintiti afaceri de 1 milion de euro anul acesta. Pe ce va bazati estimarile, avand in vedere faptul ca piata evenimentelor este afectata de criza, deci si cateringul pentru evenimente este afectat?
Bogdan Ciubotariu: Noi nu ne conditionam de nimic, atata timp cat reinvestim tot ceea ce castigam. Nu avem inca datele pentru veniturile din primul trimestru. Comparativ cu 2008, numarul de evenimente a crescut anul acesta, insa am scazut tarifele. In opinia mea, tot ceea ce s-a intamplat pana acum pe piata a fost la nivel psihologic. In Romania inca nu este criza, se prea poate ca din august-septembrie sa se simta si criza.
DB: De ce ati scazut tarifele?
BC: Am scazut si noi preturile, chiar daca o parte din materia prima s-a scumpit si cu 30%, ca urmare a actiunilor celorlalti jucatori de pe piata.
DB: Ati mentionat ca numarul de evenimente a crescut. S-a modificat si profilul clientului?
BC: Clientii sunt aceiasi, atat la nivel privat, cat si la nivel corporate, doar ca au bugete mult mai reduse decat anul trecut.
DB: Cu cat au scazut bugetele pe corporate?
BC: Depinde de fiecare companie. Sunt firme care au preferat sa nu mai faca 10 evenimente de cate 10.000 euro intr-o luna, ci doar 2 evenimente, dar tot de 10.000 euro. Este foarte greu sa localizam la nivel de procent scaderile, pentru ca in acest moment este un pic de haos pe segmentul HoReCa, unde suntem inclusi si noi. Aceasta criza psihologica a cernut si clientii, si firmele care activeaza pe piata.
DB: Ce presupune aceasta filtrare?
BC: Clientii privati sunt mult mai atenti la bani si vor o calitate cat mai ridicata. Incepand cu 2009 au inceput si romanii sa inteleaga raportul pret-calitate, pana acum se consuma abuziv. Pe partea de corporate este aceeasi problema, dar difera de la client la client. Spre exemplu, firmele din zona auto fac mai putine evenimente, cu un numar mai redus de persoane, dar mizeaza inca pe preparate top, asa ca se compenseaza.
DB: Cum vedeti evolutia intregii piete de catering pentru evenimente corporate anul acesta?
BC: Asa cum am spus si mai devreme, s-a produs aceasta cernere la nivelul firmelor care activeaza in domeniu. Firmele mai mici sunt in stand-by sau si-au incetat activitatea, iar firmele puternice de pe piata merg mai departe, iar aici se poarta batalia.
DB: Cat valoreaza aceasta piata anual?
BC: Este o piata de ordinul milioanelor de euro. Anul acesta nu cred ca va depasi pragul de 10 milioane.
DB: Cati clienti aveti aproximativ, lunar?
BC: Depinde foarte mult de perioada. Intr-o luna mai slaba sunt intre 5 si 10 evenimente, iar in lunile cele mai bune avem si cateva evenimente de cateva sute de persoane pe zi. Nu este nimic constant, numarul oscileaza. Anul trecut spre exemplu, intr-o luna buna, am refuzat unele evenimente pentru ca aveam cateva foarte sofisticate, care solicitau un volum mare de munca.
DB: Ce capacitate aveti?
BC: In 2007, puteam sa facem catering zilnic pentru circa 900-1.000 de persoane, din ianuarie 2009 putem face pentru 3.000 de persoane si sper ca pana la finalul lui 2009, capacitatea sa fie de minim 5.000 de persoane.
DB: Cateringul este un business care oscileaza in functie de perioada. Care sunt cele mai bune perioade ale anului?
BC: Cea mai buna luna este decembrie. Inceputul de an este de obicei o perioada in care ne mentinem pe linia de plutire, dupa care luna aprilie-iulie sunt luni foarte puternice la nivel de venituri, in august lucram in principal mai mult pe zona de petreceri private si este o luna mai slaba, dupa care se revine la o perioada foarte buna pana la finalul anului.
DB: Care este evenimentul care v-a placut cel mai mult?
BC: Nu este unul in mod special. Toate imi ofera acelasi grad de satisfactie personala. Noi avem foarte multe meniuri tematice. Spre exemplu, pentru un eveniment am avut un meniu in care toata mancarea a fost in alb si negru, fara sa folosim coloranti artificiali.
DB: In ce masura va considerati un om de afaceri si in ce masura artist culinar?
BC: Nu as putea spune ca sunt un artist culinar, probabil sunt altii mult mai buni decat mine sau au idei mult mai plastice decat ale mele. Nu ma vad un artist si sincer sa fiu nu ma consider nici un om de afaceri. De la birou, ma vedeti in bucatarie sau spaland vase si incarcand marfa. In acest birou stau doar daca fac facturi sau port o discutie cu cineva sau uneori cand joc zuma (un joc pe computer – n.r.) ca sa ma relaxez.
DB: In afara de zuma ce alte hobby-uri mai aveti?
BC: Im place sa citesc despre parapsihologie si paranormal. In general tot ceea ce tine de armonie imi place.
DB: Nu ati ascuns niciodata pasiunea pentru gatit. Cum a inceput aceasta pasiune?
BC: Parintii mei au vrut sa devin chelner pentru ca ei au fost amandoi chelneri. Eu am ajuns la concluzia ca bucataria ar fi mult mai buna pentru mine si asta pentru ca de cand eram mic parintii ma luau cu ei la Intercontinental, unde lucrau, si astfel am fost intotdeauna apropiat de acest mediu.
DB: Sunt foarte multi tineri care se gandesc sa porneasca o afacere. Ce sfat le-ati da?
BC: Sincer sa fiu, i-as sfatui sa nu inceapa o afacere in Romania, pentru ca este foarte greu. Nu consider ca in alte tari este mult mai usor, dar este mai lejer pentru ca statul te ajuta, bancile te ajuta, piata te ajuta. In Romania, este mult mai dificil. In primul rand iti trebuie o rabdare de fier, nervi de fier si idei „super de fier” pentru ca nu exista o piata sigura sau niste legi sigure.
DB: Pe piata de catering sunt destul de multi jucatori, pe ce anume ati mizat cand ai inceput aceasta afacere?
BC: Siguranta mea personala s-a bazat strict pe meseria mea. Asta as putea recomanda celor care vor sa inceapa un business: Mergeti pe un domeniu pe care il cunosteti, in care lucrati, pentru ca este o probabilitate foarte mica sa incepi un business de care nu ai habar si sa mearga doar pentru ca stii sa lucrezi cu banii.
DB: Cum vedeti evolutia acestui business?
BC: Va urma o franciza a salt&pepper catering. Acum o pregatim si deja avem o cerere din Targu Mures. Nu pot insa spune cand vor fi deschise aceste afaceri pentru ca suntem inca intr-un stadiu incipient. Nu ma intereseaza neaparat profitul, ci ca aceaste business-uri deschise in franciza sa reflecte perfect serviciile si mentalitatea salt&pepper.
DB: Care a fost cel mai scump eveniment?
BC: S-a ridicat undeva la 50.000 euro. A fost gala Uniunii Internationale a Avocatilor.
DB: Exista fidelitate pe aceasta piata?
BC: Depinde de situatie. Un client poate apela de fiecare data la noi, insa doar pentru evenimente quality, cu buget mai mare, pentru ca eu nu pot sa le prepar mancare de 8 euro de persoana. Este imposibil, ar mai trebui sa pun eu 20 euro de la mine, cel putin. Putem sa-i facem mancare de un buget mai mic, insa pentru un numar mai mic de persoane.
DB: Nu ati investit in publicitate. Este un domeniu in care merge mult mai bine promovare „din gura in gura” ?
BC: De la un eveniment mai iei cel putin inca doua comenzi, pentru ca oamenii vad exact ceea ce faci. Aceasta este cea mai puternica reclama.
DB: Aveti 13 angajati. Mai aveti in plan sa faceti angajari?
BC: In ultima perioada am cautat oameni, insa nu am gasit ceea ce cautam. Pana acum am angajat oameni pe care a trebuit sa-i invat ce inseamna activitatea la o firma de catering, acum caut oameni care sa fie foarte buni in acest domeniu pentru ca nu mai pot sa stau sa-i invat.