Si centrele comerciale vin, fara sa vrea, in ajutorul retailerilor. Pentru a avea o performanta asemanatoare cu anul anterior, sunt nevoite sa recurga la scaderi ale chiriilor in conditiile in care traficul vizitatorilor este in scadere, iar clientii (retailerii) nu mai au vanzari la fel de mari din care sa-si permita sa achite chirii supradimensionate.
Printre retailerii care in prezent renegociaza chiriile in centre comerciale se numara Otter Distribution, furnizor de pantofi, si Rafar, divizia de fashion a grupului RTC.
„Cand traversam o perioada grea precum cea actuala, este normal sa incercam impreuna cu reprezentantii mall-urilor sa gasim solutii si sa ne sprijinim reciproc. Am renegociat chiriile, dar am incercat de asemenea sa gasim alte activitati comune care sa creasca traficul si vanzarile”, a spus Ramona Stanciulescu, CEO Rafar.
La mall-urile care nu au avut performante si care au un spatiu de neocupare peste medie, se poate inregistra o reducere a chiriei de baza cu pana la 30-40%. In centrele comerciale care au un trafic ridicat, reducerea chiriei nu poate depasi 10-15%, conform unor estimari anterioare ale CBRE Eurisko.
In primele 3 luni din 2009, chiriile pentru spatiile comerciale stradale din Bucuresti s-au redus cu 30-50%, acelasi trend inregistrandu-se si in principalele orase ale tarii, spun consultantii imobiliari.
Chiar si asa, din ce in ce mai multe magazine stradale se reorienteaza catre spatii in centrele comerciale, unde totusi traficul este mai mare si chiriile mai scazute.
Recesiunea provoaca inchideri si relocari de magazine
„Odata cu intrarea noilor colectii de primavara-vara in magazine, in locatiile pentru care avem comparabilitate (erau deschise si in primul trimestru din 2008) am inceput sa remarcam scaderi de trafic si vanzari fata de perioada similara a anului trecut”, a spus Stanciulescu de la Rafar, o opinie similara avand si reprezentanii Otter.
Pe fondul scaderii traficului din mall-uri si al vanzarilor sub estimari, companiile decid inchideri de magazine.
Spre exemplu, compania Otter Distribution si-a inchis divizia de fashion in luna martie si anume magazinele M Missoni si Selections din centrul comercial Baneasa Shopping City.
Reprezentantii companiei au decis concentrarea business-ului pe magazinele de pantofi Otter, Geox, Steve Madden si Fila.
„Ne-am gandit la o eficientizare a costurilor prin restrangerea activitatii. E o perioada grea pentru toata lumea si vrem sa ne axam pe business-ul nostru de baza, la care ne pricepem foarte bine”, a spus pentru DailyBusiness.ro Ioana Stan, directorul de marketing al Otter.
De asemenea, si reprezentantii Rafar au inchis temporar magazinul de pantofi si accesorii Bally amplasat pe bulevardul Magheru, pentru a-l reloca.
Rafar mai are in portofoliu brand-uri ca Debenhams, Mandarina Duck, Sacoor Brothers, Aldo, Fratelli Rosetti, Bruno Magli, Forever 18, Bijoux Terner, J.Press.
Anul trecut piata de fashion a fost estimata la circa 2 miliarde de euro, iar pentru anul acesta se estimeaza ca va ajunge la un prag mai mic cu cel putin 5-10%.
„Ne asteptam la scaderi fata de anul trecut. 2008 a fost un an cu crestere spectaculoasa. Cred ca este posibil ca anul acesta valoarea pietei de fashion din Romania sa ajunga la nivelul anului 2007, poate chiar 2006”, a declarat Ramona Stanciulescu, CEO Rafar.
Otter Distribution a avut o cifra de afaceri in 2008 de 71 mil. lei (20 mil. euro) si estimeaza anul acesta o scadere de maxim 20%, pana la 57 mil. lei (circa 14 mil. euro).
Dizivia de fashion a grupului RTC si-a estimat afacerile de anul trecut la valoarea de 13 mil. euro, pentru acest an nefacand inca estimari.