Volumul de vanzari
inregistrat in perioada ianuarie – iunie 2012 de catre Bergenbier, Heineken Romania,
Romaqua Group, Ursus Breweries si United Romanian Breweries a atins 7,8
milioane hectolitri, in crestere cu 5,4% fata de perioada similara a anului
trecut.
„Iata ca dupa o lunga perioada in care piata berii a fost profund marcata
de un context economic nefavorabil, mai exact la patru ani de la declansarea
recesiunii, se inregistreaza prima crestere. Aceasta evolutie se datoreaza unui
cumul de factori care a generat la nivel de piata reluarea unui trend pozitiv.
Astfel, temperaturile ridicate si Campionatul European de Fotbal au reusit sa
creeze un context favorabil revenirii unor obiceiuri de consum pe care perioada
de criza le modificase intr-o mare masura”, a declarat intr-un comunicat
Hezy Ovadia, presedintele asociatiei Berarii Romaniei.
Peste 98%
din cantitatea de bere consumata in Romania este asigurata din productia interna,
piata berii inregistrand cel mai mic nivel al importurilor din industria
alimentara.
Industria berii genereaza in total un numar de 76.000 locuri de munca, atat in
unitatile de productie, cat si in sectoare adiacente precum retail, industrie
ospitaliera, furnizori si distribuitori.
Scaderea cumulata a pietii din perioada 2009 – 2010 a ajuns la 16%, iar numarul
locurilor de munca generate de industria berii la nivelul intregii economii a tarii,
direct si indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scazand de la
96.400, la 76.000.
La nivelul anului 2010, veniturile la bugetul de stat obtinute prin incasarile
de TVA si alte taxe precum asigurarile de sanatate, contributii sociale
aferente productiei de bere si vanzarilor au fost estimate la 651 milioane de
euro, conform unui studiu Ernst&Young,.
Potrivit aceluiasi raport, valoarea
adaugata produsa de industria berii in acelasi an, a atins 509 milioane euro,
constand in achizitii de bunuri si servicii din alte ramuri ale economiei.
In anul 2011, volumul total al pietei berii a atins 17 milioane hectolitri, mentinandu-se
la nivelul anului precedent, iar vanzarile realizate de membrii Asociatiei
Berarii Romaniei au atins un volum de 15,6 milioane hectolitri.
Investitiile totale efectuate de membrii Asociatiei au inregistrat, la nivelul
anului 2011, 61 milioane euro, in crestere cu 10 milioane euro fata de 2010.
Avand ca referinta datele furnizate de ultimul recensamant al populatiei Romaniei,
consumul de bere per capita, in 2011, a atins valoarea de 89 litri.
La nivelul anului trecut, contributia la bugetul de stat prin diferite taxe
(TVA, accize, taxe de personal, diverse impozite si contributii la asigurarile
sociale) ale membrilor Asociatiei a atins pragul de 272 milioane de euro, in
crestere cu 2 milioane euro fata de 2010.
In acest moment, cele cinci companii producatoare de bere membre ale Asociatiei
asigura un numar de 4.200 locuri de munca in cadrul celor zece fabrici de bere
situate in diferite orase din tara, precum Brasov, Buzau, Constanta, Craiova,
Miercurea Ciuc, Pantelimon, Ploiesti, Sebes, Targu Mures, Timisoara. Acestora
li se adauga incepand cu 2012 un nou producator, Clinica de Bere din Timisoara,
o microfabrica care va completa cu succes eforturile Asociatiei in directia
dezvoltarii culturii berii in Romania.
Asociatia Berarii Romaniei a fost infiintata in anul 2004, iar cinci dintre
cele mai mari companii care activeaza pe piata din Romania sunt in prezent
membre ale organizatiei. Cele cinci companii producatoare furnizeaza peste 90%
din cantitatea de bere consumata in Romania.
Din ianuarie 2008, organizatia
este membra a Asociatiei Berarii Europei, care are 27 de membri si reprezinta
interesele a aproximativ 4.000 de producatori din industria berii din Europa.