Piata are un potential de cateva milioane de euro pe an, iar marjele de profit se situeaza in general in jurul valorii de 20%.
„Primim cereri de consultanta pentru deschiderea de centre de spa intr-un ritm de 10 cereri o data la doua saptamani. Adica de 10 ori mai mult decat in urma cu doua luni, ceea ce reprezinta un ritm accelerat si promitator”, spune pentru DailyBusiness Oana Ioan, marketing manager al Mondo Spa, o companie de consultanta in domeniul centrelor spa care controleaza si centrul EdenSpa din Bucuresti.
La originea conceptului de spa stau centrele balneoclimaterice, aflate de obicei in localitatile cu izvoare termale. In ultimele decenii, in SUA s-au dezvoltat centrele de zi, asa numitele day-spa, care folosesc tehnologii si produse menite sa inlocuiasca efectele izvoarelor naturale si care faciliteaza accesul oamenilor, in general cu putin timp liber, la astfel de servicii de sanatate si ingrijire corporala.
In prezent exista mai multe tipuri de centre de spa, precum hotel-spa (centrele afiliate hotelurilor), day spa, balneo spa (centrele balneoclimaterice) sau medical spa (centre de sanatate afliate complexelor de tratament).
Potential mare, dar cu probleme
Piata a inceput abia recent sa se dezvolte, desi initiative de afaceri au aparut inca de acum cativa ani. „S-a trecut de faza incipienta a pietei, acum deja putem vorbi de o dezvoltare destul de puternica”, este de parere Oana Ioan. Piata are potential foarte mare, dar exista mai multe impedimente care franeaza cresterea.
„Publicul nu este suficient de educat si de informat referitor la astfel de servicii, majoritatea oamenilor asociind centrele de spa cu simple centre de infrumusetare. Tocmai de aceea, multe centre prefera sa ofere in continuare servicii clasice de infrumusetare, in loc sa investeasca in tehnologie si sa devina centre spa”.
Care este diferenta principala dintre un centru spa si unul de infrumusetare? „Spa-urile sunt dedicate ingrijirii sanatatii corporale, si nu tratamentelor de slabit sau anticelulitice. Metodele de tratament din centrele spa sunt in bazate pe hidroterapie si folosesc produse 100% naturale.
In plus, exista multe standarde privitoare la spatiul ocupat (un centru nu trebuie sa aiba mai putin de 200 de metri patrati), la atmosfera creata, la igiena, la pregatirea personalului, conditii pe care majoritatea centrelor de frumusete nu le respecta decat partial”, explica Oana Ioan. Dupa parerea ei, in tara exista doar doua centre de spa, respectiv Ana Aslan Health Spa din Eforie Nord, din cadrul lantului hotelier Ana Hotels, si EdenSpa, centru controlat de Mondo Spa.
Oferta este variata
Mondo Spa are intre 20 si 50 de clienti pe luna, iar in perioadele de varf – mai ales vara – numarul clientilor depaseste 100 pe luna.
Ana Aslan Health Spa este prezent pe piata din Romania incepand din 2005, si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 476.000 de euro, iar oficialii estimeaza o crestere de 40% pentru anul acesta, cand business-ul se va apropia de 700.000 de euro. Marja de profit a companiei este in jur de 20%, spun oficialii.
Tratamentele oferite de Ana Aslan sunt directionate atat spre obtinerea efectului de relaxare a organismului, cat si spre cure antistres, recuperare medicala, sau au ca scop estetica faciala si corporala si prevenirea efectelor de imbatranire prematura. Metodele folosite includ sauna uscata si umeda, masaje prin dusuri speciale Vichy, impachetari cu parafina, aerosoli, electroterapie, hidrokinoterapie, sau tratamente cu namol sapropelic din Lacul Techirghiol.
Anul acesta, centrul va introduce noi tratamente, precum vinoterapia, tratamentele globale de slabit prin cafeina si alge si tratamentele de estetica corporala masculina, spune Camelia Dumitru, sales manager al centrului.
Servicii relativ asemanatoare ofera si EdenSpa. Printre cele mai frecventate metode si tratamente se numara masajul cu pietre calde si lemne de bambus, impachetari cu ciocolata, tratamente cu alge terapeutice, masaje cu dusuri Vichy, aromoterapie si consultanta in nutritie.
Mondo Spa, companie care pe langa consultanta de management in acest tip de afaceri distribuie si echipamente si tehnologie necesare deschiderii unui centru de spa, are in prezent 5 proiecte de amenajare de centre in Bucuresti si alte cateva proiecte de centre spa hotelier in provincie.
Unul din ele, un centru afiliat unui hotel de cinci stele din Sibiu, va fi lansat peste circa 2 luni. „Avantajul hotelierilor care construiesc astfel de centre este unul in primul rand financiar. Daca pentru serviciile salilor de fitness sau al piscinelor, clientii hotelurilor nu platesc taxe suplimentare, intrarea intr-un centru spa se va face mereu contra cost, astfel ca veniturile aduse vor fi mai rapid resimtite de catre proprietari”, explica Oana Ioan.
Numarul centrelor de spa va creste cu timpul, datorita unui interes tot mai mare al consumatorilor.
75% din clienti sunt femei
Dar cine beneficiaza in fond de serviciile centrelor spa? „In proportie de 75%, este vorba despre femei cu venituri medii si mari, cu functii de middle sau top management, cu foarte putin timp liber si care sufera de afectiuni provocate de stres”, spune Oana Ioan. In plus, centrele spa ofera si pachete diferentiate pentru persoane fizice si pentru companiile care ofera bonusuri angajatilor constand in astfel de tratamente. Tarifele variaza intre 60 de euro si pot ajunge la 700-800 de euro pe tratament, in functie de numarul de sedinte ales si de numarul tipurilor de tratament alese.
„Fiecare client beneficiaza practic de un pachet personalizat, in functie de nevoile identificate de terapeuti, astfel ca preturile variaza destul de mult de la consumator la consumator”, spune managerul de marketing al MondoSpa si EdenSpa.
Perioada cuprinsa intre lunile mai si septembrie este cea mai aglomerata din tot anul. De exemplu, centrul Ana Aslan a inregistrat anul trecut in aceste luni un numar de peste 2.000 de clienti, adica mai mult de jumatate din numarul total din an. Luna cea mai aglomerata a fost august, cand circa 700 de clienti au folosit serviciile centrului, spune Camelia Dumitru.
Un aspect important al afacerii de tipul acesta este promovarea. In Romania, actiunile de promovare si de marketing ale acestor companii se fac in general intern, fara a se apela la agentii specializate de publicitate sau de media planning si buying. Costurile sunt mult mai reduse si campaniile de comunicare, spun reprezentanti ai centrelor romanesti, urmaresc suficiente canale media: presa scrisa de specialitate, brosuri, direct marketing, televiziune, Internet sau radio.
„Ne bazam foarte mult pe serviciile de PR, si investim multe resurse in acest tip de comunicare”, spune Oana Ioan, manager de marketing al EdenSpa. Cu toate acestea, PR-ul nu este singurul mijloc utilizat de companie. Ultima campanie de comunicare a fost prezenta pe radio, la postul Magic FM, pe televiziune, la postul ProTv, in publicatii de lifestyle si sanatate, precum si pe cateva site-uri web, printre care topsanatate.ro si eva.ro.
O strategie asemanatoare adopta si Ana Aslan Health Spa, ale carei servicii de comunicare sunt realizate de departamentul de marketing al lantului hotelier Ana Hotels, controlat de omul de afaceri George Copos. „Cumparam spatiu atat in publicatii specializate, cat si pe televiziune si radio”, spune Anca Nedea, general manager al Ana Aslan Health Spa.
Ca grupul-tinta vizat aude de noile tipuri de servicii de la radio, televizor sau de la prieteni este mai putin important, atata timp cat interesul creste, spun proprietarii de spa-uri. Iar, odata cu puterea de cumparare, nu exista alta varianta decat sa creasca si incasarile.